BMB539: Anvendelser af matematik i lifescience
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til matematisk analyse svarende til kurset Matematik for BMB, Biomedicin og Kemi.
Formål
Formålet med kursuset er at introducere matematiske notation og matematiske metoder til analyse af problemer indenfor biovidenskab. Der lægges vægt på praktisk beregninger af de matematiske metoder introduceret i kurset. Kurset vil introducere de studerende til anvendelser af matematik, som de studerende på BMB og biomedicin vil bruge i senere kurser i løbet af deres studier. Kurset vil kombinere matematik med relevante eksempler fra fysik, kemi og biologi.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi, og giver et fagligt grundlag til at anvende matematik til at beskrive naturvidenskabelige fænomener relevant til biovidenskab.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at gøre den studerende i stand til at kunne analysere problemstillinger indenfor biovidenskab med en matematisk indgangsvinkel samt at udføre beregninger på typiske matematisk problemstillinger som er relateret til biovidenskab.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Bruge matematik til at beskrive og løse typiske problemer indenfor biovidenskab.
- Opnå en overblik og forståelse for de grundlæggende matematiske metoder som bruges i biovidenskab.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Beregninger og analyse af matematiske funktioner relevante for biovidenskab.
- Beskrivende statistik
- Visualisering af data
- Lineær regression
- Biologiske anvendelser af derivater
- Termodynamik
- Anvendelser af integration.
- Termodynamik
- Poiseuille lov: Blood flow
- Differentialligninger
- Enzymkinetik
- Kemiske reaktioner
- Lineær algebra, herunder vektorer, matricer, løsning af lineære systemer af ligninger, determinanter, egenværdi.
- Numeriske metoder (interpolation, numerisk integration, minimering), og deres anvendelse i biovidenskab
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt rapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skiftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med udfyldelse af MCQ-testen. Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 16
- Træningsfase: Antal timer: 36
Aktiviteter i studiefasen:
- Arbejde med materiale fra lærebogen
- Løse opgaver
- Mini projekt
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jonathan R. Brewer | brewer@memphys.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kristian Debrabant | debrabant@imada.sdu.dk | Computational Science | |
Veit Schwämmle | veits@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |