KE507: Miljøkemi A
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er at give de studerende en bred introduktion til miljøkemi og aktuelle miljøproblemer samt de kemiske metoder, der bruges til at modellere og vurdere disse.
Kurset bygger oven på de kompetencer, der er erhvervet i kurserne i grundlæggende kemi, f.eks. FF503. KE507 giver alene og i sammenhæng med kurset i analytisk kemi, KE530, et alment grundlag for en senere specialisering og beskæftigelse indenfor miljøkemi og løsning af miljømæssige problemstillinger. Kurset giver samtidigt et grundlag for at beskæftige sig med grøn teknologi, herunder deltagelse i kurset i grøn teknologi, KE532.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at indgå i et tværfagligt samarbejde indenfor miljøkemiske problemstillinger.
- Give færdigheder i hvordan man opnår miljøkemiske data og hvordan man analyser disse data. Hvordan man formidler dette til både fagfæller og offentligheden. Hvordan man ved hjælp af kemiske målinger og metoder forholder sig kritisk til de mange modstridende teorier indenfor miljøkemi.
- Give viden om teori og videnskabelige metoder indenfor miljøkemi. Herunder kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden spiller sammen med lægevidenskab, økonomi og politik.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Redegøre for miljøkemiske problemer og årsagerne til disse.
- Forklare modeller og mekanismer for forurenende stoffers omsætning i atmosfæren, vand og jord.
- Forklare processer der påvirker jordens klima og årsagerne til disse
- Beskrive og vurdere løsningsmetoder for miljøkemiske problemer
- Søge efter og kritisk vurdere miljøkemisk information
- Anvende kemisk viden til at diskutere aktuelle miljøkemiske problemer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Atmosfærekemi og forurening af atmosfæren herunder syreregn, nedbrydning af ozonlaget og luftforurening
- Klimaændringer bl.a. drivhusgasser og global opvarmning
- Vandkemi herunder drikkevand, vandforurening og vandrensning samt carbonatsystemet, pE og redox-reaktioner.
- Toksiske tungmetaller og deres indvirkning på miljø og helbred.
- Eksempler på organiske forbindelser, der er årsag til miljøproblemer
Litteratur
Colin Baird and Michael Cann: Environmental Chemistry, (5th ed.), Freeman, New York, 2008.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Take-home eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
På eksamensdatoen tilsendes et af de i forvejen udmeldte ca. 10 eksamensspørgsmål. Dernæst har hver studerende 7 dage til at udfærdige et skriftligt svar på mindst 10 normalsider, der indsendes som en PDF fil via Blackboard
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timer emsaminatorie
Aktiviteter i studiefasen:
- Etablering af studiegruppe
- Træning i at foretage korte mundtlige formidlinger af store komplekse miljøkemiske problemstilling