FY527: Fysik A
Kommentar
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF508, FY529 eller FT500.
07011601(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til basal vektor-, differential- og integralregning.
- Kunne anvende de fundamentale regneregler på abstrakte symboler (regne på bogstaver fremfor tal).
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at foretage
udregninger og komme med forudsigelser i klassisk mekanik og
elektromagnetisme, hvilket ruster dem til at forstå deres fremtidige
kurser og give dem essentiel træning i de matematiske værktøjer de skal
bruge fremover.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i
gymnasiet og danner et fundament for deres fremtidige studier i kemi,
biokemi & molekylær biologi eller biomedicin.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at opstille matematiske modeller for fysiske systemer
- Give færdigheder i at løse fysiske problemstillinger ved hjælp af matematiske redskaber.
- Give viden om klassisk mekanik og elektromagnetisme. Herunder energibegrebet, impulsmoment, elektrisk ladning og bevarelseslove.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Udføre simple matematiske udledninger.
- Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
- Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
- Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
- Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
- Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fysiske størrelser og enheder.
- Bevægelse og kinematik.
- Newtons love, krafter og impuls.
- Mekaniske energi, arbejde og effekt.
- Stive legemers bevægelse og rotation.
- Basal elektromagnetisme.
Litteratur
Eric Mazur: Principles and Practice of Physics, Pearson, 2015.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske afleveringsopgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
- Træningsfase: Antal timer: 26, heraf 26 timer eksaminatorie
I træningsfasen vil den studerende regne og gennemgå opgaver med afsæt i den teori som er blevet introduceret i introfasen.
Aktiviteter i studiefasen:
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen, eksempler og opgaver heri samt gennemarbejde udleverede studiefasenoter. Derudover indgår skriftlige hjemmeopgaver som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser.
De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasen.