FF501: Førsteårsprojekt
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Målbeskrivelse
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
- planlægge og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig problemstilling med tilhørende forsøgsdesign (teoretisk gennemgang eller eksperimentel forsøgsrække)
- håndtere de mest almindelige IT-redskaber, kommunikere, samarbejde og vidensdele via itslearning og MS Teams
- lave en rapport og en poster inden for det valgte projektemne
- foretage en grundig litteratursøgning som benyttes til analyse og diskussion i forbindelse med såvel det skriftlige arbejde som de mundtlige præsentationer og forsvar
- formidle et projekt i et større forum ved posterfremvisning
- give en mundtlig præsentation af projektet
- demonstrere overblik og evne til at diskutere og begrunde centrale aspekter af projektet ved en mundtlig eksamen
Indhold
- Kemi
- Farmaci
- Biologi
- Biokemi og Molekylær biologi
- Biomedicin
- Sundhedsvidenskab (Kun for studerende på Farmaci)
- Tværfaglige projekter der involverer to-til-flere af ovenstående fag.
Den studerende kan enten vælge et monofagligt projekt, hvor den studerende fordyber sig i et fagligt emne indenfor fagene 1-7, eller vælge et tværfagligt projekt, hvor emnet dækker over flere fag. De fleste monofaglige projekter vil naturligt medføre tværfaglighed (det vil f.eks. være nødvendigt at lære noget om kemi for at udføre et miljøbiologisk projekt); men den studerende kan fokusere på tværfagligheden, ved at vælge et decideret tværfagligt projekt.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i møder og obligatoriske minikurser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
- Deltagelse i møder med vejleder
- Deltagelse i midtvejsseminar
- Gennemføre obligatoriske minikurser
- Aktiv deltagelse i gruppearbejdet ved udarbejdelse af projektrapporten
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Den endelig afsluttende evaluering kræver godkendelse/beståelse af fire elementer:
- Fælles projektrapport
- Procesanalyse
- Posterpræsentation på ”stormøde”
- Individuel mundtlig eksamen bestående af et foredrag og efterfølgende spørgsmål, som tager udgangspunkt i projektrapporten.
For at opnå en bestået karakter i den mundtlige eksamen, skal punkt 1-3 være bestået.
Evalueringen af punkt 1-3, herunder projektrapporten, gælder til og med reeksamen i indeværende år og kan således ikke overføres til det efterfølgende år.
Reeksamen i august efter aftale med vejleder.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
skriftligt materiale.I forbindelse med projektvalg dannes grupperne,
som består af 3-6 studerende.
Marts-Juni:
- Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan
- Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge et eller flere minikurser. Minikurset i Posterfremstilling er obligatoriske for alle studerende, mens andre
minikurser kan følges efter behov. Det fremgår af projektbeskrivelsen, hvis flere minikurser er obligatoriske for det valgte projekt. - Videnindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter
- Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
- Videnbearbejdning, databearbejdning.
- Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling
Vejledning: Du kan forvente minimum et vejledningsmøde per uge i projektugerne.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.