ST520: Anvendt statistik
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Det forventes at de studerende har en matematisk viden, svarende til indholdet i et af kurserne: FF506 Matematik, statistik og fysik for biologi og farmaci; MM554: Matematik for biologi; MM555: Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi; MM556: Matematik og statistik for farmaci.
- Førsteår på respektive studieretninger
Formål
- Forstå basale begreber indenfor sandsynlighedsregning og fordelingsteori.
- Benytte grafiske og summariske metoder til beskrivende analyse.
- Beskrive data ved hjælp af nøgletalstørrelser såsom middelværdi, varians og korrelation.
- Opskrive konfidensintervaller for nøgletalstørrelser.
- Teste simple statistiske hypoteser.
- Analysere data ved hjælp af simple regressionsmetoder.
- Planlægge dataindsamling.
- Forstå centrale elementer i publicerede resultater fra statistiske analyser af biologiske data.
- Foretage en kritisk vurdering af relevansen af anvendte metoder og inferensen baseret herpå.
- Formulere statistiske resultater i ikke-tekniske termer.
- Anvende den statistiske software R til analyse af konkrete data, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne arbejde akademisk videnskabeligt med – i bred forstand – biologiske problemstillinger.
- Give kompetence til at arbejde kritisk med egne projekter og data.
- Give færdigheder i kritisk vurdering af videnskabelige publikationer.
- Give viden om valg og anvendelse af passende statistiske analysemetoder.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Benytte grafiske og summariske metoder til beskrivende dataanalyse.
- Beskrive data ved hjælp af nøglestørrelser som middelværdi, varians og korrelation.
- Opskrive konfidensintervaller for nøglestørrelser.
- Teste simple statistiske hypoteser.
- Analysere data ved hjælp af simple regressionsmetoder.
- Planlægge dataindsamling.
- Forstå centrale elementer i publicerede resultater fra statistiske analyser af biologiske data.
- Vurdere relevansen af anvendte metoder og inferensen baseret herpå.
- Formulere statistiske resultater i ikke-tekniske termer.
- Benytte R til simple statistiske analyser.
Indhold
- Grundlaget for statistiske overvejelser.
- Fra population til stikprøve og tilbage igen.
- Basale parametre og deres estimation.
- Beskrivende statistik (tabeller og grafisk præsentation).
- Sandsynligheder og fordelinger.
- Hypoteser og principper for tests.
- Eksempler på testmetoder: t-test, chi-kvadrat-test.
- Basale begreber bag lineære modeller med udgangspunkt i simpel lineær regression.
- Basale begreber med hensyn til forsøgsplanlægning. Hyppige problemer indenfor anvendt statistik (typer af inferensfejl, massesignifikans, pseudoreplikation).
- I kurset anvendes den statistiske software R.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamensform:
Er der 11 eller flere studerende tilmeldt reeksamen, afholdes denne som en hjemmeopgave som dels består af en etest og anden skriftlig besvarelse. Etest og skiftlig besvarelse vægtes ligeligt.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - 26 timer
- Træningsfase: 22 timer
I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion. I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten intrfasetimerne eller træningsfasetimerne.
Aktiviteter i studiefasen:
- Arbejde med konkrete regneopgaver, ud over de opgaver, der indgår i træningsfasetimerne.
- Diskussion af fagets termer og begreber og problemer med dataindsamling og datakvalitet.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.