MM822: Matematikkens historie
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende begreber indenfor centrale områder i matematik såsom elementær geometri og de stringente definitioner af begreber som kontinuitet, grænseværdi, differentiabilitet, uendelige rækker fra analysen.
Endvidere forventes matematisk modenhed således at den studerende er vant til selvstændigt at kunne læse matematiske tekster på Bachelor-niveau.
Formål
Kurset har som mål
- At give de studerende et overblik over
matematikkens historie fra de ældste tider til det 20. århundrede. Der
lægges vægt på, at give et mere detaljeret indblik i udvalgte emner fra
ligningernes historie. Euklidisk og ikke-Euklidisk geometri samt
analysens udvikling. - At give de studerende mulighed for at fordybe sig i et udvalgt emne fra matematikkens historie.
Kurset
bygger oven på den viden, der er opnået på Bachelordelen af
matematik-uddannelsen, især de grundlæggende kurser (calculus, algebra,
matematisk analyse og matematiske metoder), der ligger på førsteåret og
som er fælles med sidefag i matematik. Kurset giver et fagligt grundlag
for at kunne skrive speciale i matematikkens historie. Sammen med fx
NAT805 giver det kompetence til at kunne lave forløb i matematikkens
historie, som kræves i undervisningen i matematik i gymnasieskolen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at lave forløb i matematikhistorie i gymnasieskolen
- Give viden om matematikkens udvikling igennem tiderne.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- udvælge og præsentere relevante dele af kursets emner
- placere et stykke konkret matematik i en indre og ydre historisk kontekst
- præsentere konkrete matematiske metoder som matematikere tidligere har benyttet
- analysere og formidle matematik-historisk kildemateriale
Indhold
Kurset behandler følgende områder: Tal, størrelser, reelle tal. Græsk geometri. Ligningernes historie. Differential- og integralregningens forhistorie. Differential- og integralregning: Newton og Leibniz. Analysens udvikling i 1700-tallet. Analysens udvikling i 1800-tallet. Ikke-Euklidisk geometri. Træk af udviklingen fra det 19. og 20. århundrede.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 114 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
- Træningsfase: Antal timer: 28
- Studiefase: Antal timer: 60
- Total: Antal timer: 114
Aktiviteter i studiefasen:
- Forberedelse til præsentation af opgave om kildetekst til øvelserne.
- Gruppearbejde om udvalgt kildetekst, forberedelse af oplæg samt skrivning af rapport (svarende til evalueringsdel b)
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jessica M. H. G. Carter | jessica@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |