DS812: Introduktion til Basale Biostatistiske Begreber og Regression
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at arbejde med centrale biostatistiske begreber, hvilket er vigtigt i forhold til forståelse af publicerede studier om folkesundhed samt selvstændig udførelse og planlægning af simple statistiske analyser.
Kurset supplerer den viden, som er erhvervet i kurset ’Statistik for Data Science’, og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne i kurserne om sundhedsdata og epidemiologi, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at identificere basale forsøgsdesign og relevante statistiske analysemetoder
- Give færdigheder i udførelse af simple statistiske analyser samt modeltilpassning og modelkritik
- Give viden om riskioevaluering i forhold til eksponering og kovarierende faktorer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Forståelse af effektbeskrivelse og risikovurdering af eksponering
- Forståelse og anvendelse af usikkerhedsbeskrivelse af estimerede effekter (fx konfidensinterval)
- Forståelse og kritisk vurdering af det statistiske paradigme om hypotesetest
- Beskrive og fortolke væsentlige karakteristika af en diagnostisk test
- At vise forståelse for nødvendigheden for at korrigere for mulige indflydelses faktorer udover eksponering i observatoriske eller eksperimentelle studier
- Forståelse af forskellen mellem forklarende og prædiktiv modellering
- At fortolke og skelne mellem begreberne interaktion og konfundering mellem faktorer
- At identificere en statistik analyseplan ud fra det substantielle forskningsproblem og de indsamlede data
- At udføre simple statistiske analyser ved hjælp af lineær og logistik regression, hvilket indebærer effektestimering beskrivelsen af estimatet og den tilhørende usikkerhed, samt hypotesetest og modelevaluering
- At oversætte og fortolke de statistiske analyseresultater indenfor den folkesundhedsvidenskabelige forskningsramme
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Aspekter of simple kliniske og observatoriske forsøgsdesign
- Estimering ifm. sammenligning af to interventionsgrupper
- Evaluering af diagnostiske test (sensitivitet og specificitet)
- Estimation ifm. lineære og logistiske regressionsmodeller
- Ikke-parametriske tests
- Analyser af simple kontingenstabeller
- Styrkeberegning for sammenligning af to ekspositionsgrupper iht. middelværdiforskelle og forskel i proportioner
- Kort introduktion til det statistiske analyseprogram R
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Skriftlig rapport på op til 6 sider, som laves individuelt indenfor en uge.
Reeksamen ændres til mundtlig eksamen, hvis der er 5 eller færre studerende tilmeldte. Den studerende får spørgsmål 2 dage før den mundtlige reeksamen, som de forbereder svar på. Ved reeksamen forklarer den studerende sine svar på spørgsmålene og andre spørgsmål der stilles til den studerendes svar.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 12
- Træningsfase: Antal timer: 12, heraf 12 timer eksaminatorie
Introfasen er 4 gange en 3 timer forelæsningen hvor der indføres i de centrale begreber. I træningsfasen identificeres problemstillingen og løses med reelle data.
Ved afslutning af kurset skrives en individuel rapport som indebærer analysen af et eller to små datasæt hvor man selv udfører analysen og besvarer op til 30 spørgsmål.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Ulrich Halekoh | uhalekoh@health.sdu.dk | Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi (EBB) |