translation.lazy-loading-fagbesks
0 /
translation.lazy-loading-profiler
0 /

Studieordning for Kandidat i Audiologi

Studienævn for audiologi
Uddannelsestitler:
  • Kandidat i Audiologi
  • Master of Science (MSc) in Audiology
ECTS-point: 120
Byer: Odense
Terminer: Efterårx
Ikrafttrædelsesdato: 01-09-2020
Gældende for studerende optaget pr.: 01-09-2020

§ 1 - Beskrivelse af uddannelsen

§ 1.1 - Stamblad

Uddannelsestitler

Kandidat i Audiologi (Cand.scient i audiologi)

Bekendtgørelser

Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen) (BEK nr 114 af 03/02/2015)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 880 af 26/08/2019)

Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen) (BEK nr 1517 af 16/12/2013)

Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) (BEK nr 20 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) (BEK nr 22 af 09/01/2020)

Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven) (LBK nr 778 af 07/08/2019)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 892 af 26/08/201)

Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 104 af 24/01/2021)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (BEK nr 1773 af 05/09/2021)

Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørelsen) (BEK nr 597 af 08/03/2015)

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) (BEK nr 1212 af 17/08/2020)

ECTS-point

120

Startår

2008

Studienævn

Studienævn for audiologi

Sprog

Dansk

Byer

Odense

Terminer

Efterår

Niveau

Kandidat

§ 1.2 - Uddannelsens formål

Kandidatuddannelsen i audiologi er en 2-årig forskningsbaseret fuldtidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

Kandidatuddannelsen i audiologi er en tværfaglig forskningsbaseret uddannelse, der bygger videre på de kompetencer den studerende har erhvervet på bacheloruddannelsen i audiologi. Dimittenden erhverver sig specialiseret viden, færdigheder og kompetencer i teori og praksis inden for audiologiens delområder. Dimittenden har forståelse for og kan anvende relevante videnskabelige metoder og forskningsteknikker. Dimittenden kan formidle og diskutere faglige sammenhænge systematisk og struktureret på evidensbaseret grundlag, og kan indgå i fagligt samarbejde og udvikling. Uddannelsen uddanner dimittender der kan:

  • bestride erhverv med behov for specialiseret audiologisk viden og kompetence inden for audiologiens delområder
  • varetage specialiserede opgaver inden for audiologien på en forskningsbaseret baggrund 
  • bestride stillinger med varetagelse af audiologiske opgaver og styring i det offentlige og private praksisfelt 
  • styre udviklingsopgaver på det teknisk audiologiske felt i praksis 
  • deltage i udviklings- og forskningsarbejde i høreapparat- og måleindustri 
  • udføre videnskabeligt arbejde som ph.d.-studerende på universitet

§ 1.3 - Uddannelsens overordnede didaktiske og pædagogiske grundlag

Uddannelser ved SDU er baseret på bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. Ledelse, underviserne og de studerende har i fællesskab ansvaret for at principperne realiseres igennem hele uddannelsesforløbet.

Uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet bygger på fakultetets pædagogiske strategi, der dels indebærer differentierede læringsformer, dels har et særskilt fokus på FAIR-principperne, dvs. feedback, aktivitet, individualisering og relevans. Uddannelsen er således planlagt og undervisningen tilrettelagt på en sådan måde, at der er gode muligheder for feedback mellem undervisere og studerende, høj aktivitet blandt studerende, mulighed for individualiserede læringsforløb og for at indhold og form fremtræder relevant for studier og det fremtidige virke.

Studiet kombinerer flere forskellige undervisningsformer, bl.a. oplæg ved undervisere og studerende, gruppe- og plenumdiskussioner, e-læring samt forskellige former for skriftlige øvelser og opgaver. Endvidere er prøver og eksamener tilrettelagt under hensyntagen til anerkendte, forskningsbaserede principper om validitet, reliabilitet, impact på læring, økonomi og acceptabilitet - dvs. prøven måler det, der er hensigten med prøven, der udprøves på ensartet og pålidelig vis, der er i tilrettelæggelsen opmærksomhed på, hvordan prøveformen påvirker de studerendes læring, og det sikres, at omkostninger i forbindelse med prøver står i et fornuftigt forhold til prøvens vigtighed. Endelig er der opmærksomhed på, at prøverne accepteres som værende ’retvisende’ af studerende, undervisere og aftagere.

§ 1.4 - Profiler

Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2021

Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2020

Kandidatuddannelsen med specialisering i pædagogisk Audiologi - kun optag 2020 - 2022 for retskravsstuderende

§ 2 - Indskrivning

§ 2.1 - Retskrav på optagelse

Kandidatuddannelsen i Audiologi

Studerende, der har bestået bacheloruddannelsen i Audiologi ved SDU, har krav på optagelse på kandidatuddannelsen i Audiologi på SDU inden for tre år efter færdiggjort bacheloruddannelse.

Den studerende mister retskravet, hvis vedkommende ikke søger rettidigt.

Den studerende har brugt sit retskrav, hvis vedkommende tilbydes en studieplads på uddannelsen og accepterer pladsen. 

Læs mere uddybende information om retskravet

Kandidatuddannelsen i Pædagogisk Audiologi

Studerende, der har bestået bacheloruddannelsen i Pædagogisk Audiologi ved SDU i 2019, har krav på optagelse på kandidatuddannelsen i Audiologi med pædagogisk specialisering på SDU inden for tre år efter færdiggjort bacheloruddannelse.

Den studerende mister retskravet, hvis vedkommende ikke søger rettidigt.

Den studerende har brugt sit retskrav, hvis vedkommende tilbydes en studieplads på uddannelsen og accepterer pladsen. 

Læs mere uddybende information om retskravet

§ 2.2 - Direkte adgangsgivende grundlag til optagelse

Kandidatuddannelsen i Audiologi

Studerende, der har bestået bacheloruddannelsen i Pædagogisk Audiologi ved SDU, kan optages på kandidatuddannelsen i Audiologi på SDU hvis vedkommende tager følgende suppleringsfag: 1., 2. og 3. - se §2.3.

Dimittender fra en bacheloruddannelse i audiologi eller audiologopædi fra Danmark eller udlandet, der af Studienævn for Audiologi vurderes som ækvivalerende med en bacheloruddannelse i Audiolog fra SDU, kan søge om optagelse under følgende forudsætninger:

Den studerendes uddannelse indeholder mindst:

  • Fagrelevant anatomi, fysiologi og neurofysiologi/neurologi i alt 15 ECTS
  • Medicinsk audiologi i alt 15 ECTS
  • Matematik/Akustik i alt 10 ECTS
  • Målemetoder i alt 10 ECTS
  • Høreapparatbehandling i alt 10 ECTS
  • Sprogvidenskab/Fonetik/ Psykolingvistik i alt 5 ECTS
  • Psykologi/Pædagogisk audiologi/Kommunikation i alt 10 ECTS

Kandidatuddannelsen i Pædagogisk Audiologi

Der er ikke andet adgangsgivende grundlag for optagelsen på kandidatuddannelsen i pædagogisk audiologi end retskravs optagelse. Se §2.1. 

§ 2.3 - Andre adgangsgrundlag til optagelse

Sprogkrav

Søger du ind på en dansksproget kandidat på baggrund af en dansk uddannelse, hvor undervisningssproget er dansk, skal du ikke dokumentere dine sprogkundskaber yderligere. 

Ansøgere med en udenlandsk adgangsgivende eksamen (også danske statsborgere) skal have bestået dansk A, studieprøven i dansk som andetsprog eller kunne dokumentere tilsvarende danskkundskaber, fx gennem en Individuel kompetencevurdering hos VUC.

§ 2.4 - Supplering

Såfremt ansøgeren ikke opfylder ovenstående, kan det efter individuel vurdering fra Studienævn for Audiologi, være nødvendigt, at ansøgeren tager et eller flere supplereringsfag.

Der vil sædvanligvis være tale om et eller flere af følgende fag, fra bachelor uddannelsen i Audiologi fra SDU:

  1. Audiologiske målemetoder II
  2. Høreapparatbehandling II eller Høreapparatbehandling III
  3. Færdighedstræning
  4. Medicinsk audiologi II og/eller III

§ 3 - Struktur og progression

§ 3.1 - Overordnet opbygning, struktur og progression

Kandidatuddannelsen i audiologi består af

  • Konstituerende fagelementer, 105 ECTS
  • herunder speciale, 30 ECTS
  • Valgfag, 15 ECTS

§ 3.2 - Sammenhæng mellem adgangskrav og uddannelsens første år

Kandidatuddannelsen i audiologi bygger videre på de videns-, færdigheds- og kompetenceniveauer af teoretisk, metodisk og praktisk karakter, der er opnået i løbet af bacheloruddannelsen. Kandidatuddannelsen skal øge den studerendes teoretiske viden om sygdomme, undersøgelsesmetoder, forebyggelse og behandling. 

Kandidatuddannelsen styrker de analytiske og refleksive færdigheder samt faglig selvstændighed.

Kandidatuddannelsen sikrer desuden at den studerende opøver praktiske kliniske færdigheder og opnår et klinisk kompetenceniveau, som sætter den færdige kandidat i stand til at virke selvstændigt.

§ 4 - Modulbeskrivelser

§ 4.1 - Modulbeskrivelser

Profilopdelte fagbeskrivelser 

Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2021

Kandidatuddannelsen i Audiologi - optaget 2020

Kandidatuddannelsen med specialisering i pædagogisk Audiologi - kun optag 2020 - 2022 for retskravsstuderende

Modulbeskrivelser i studieordningen 

Høreapparatbehandling - overgangsordning på kandidatuddannelsen

Hørelsens fysiologi og patofysiologi

Færdighedstræning - overgangsordning på kandidatuddannelsen

Signalanalyse

Avanceret høreapparatteknik

Videnskabelig metode og analyse i audiologi

Videregående Akustik

Profylaktisk audiologi

Aktuelle emner i høreapparatforskning

Børneaudiologi

Cochlear Implant

Patientkontakt i audiologisk klinik

Psykoakustik

Avanceret høreapparatteknik

Børneaudiologi

Klinisk audiologisk praktik

Projektorienteret forløb - KA

Videregående Audiologiske Målemetoder

Tinnitus, Hyperakusis, Morbus Ménirère: udredning, graduering og undervisning

Videnskabelig metode og analyse i audiologi

Kandidatspeciale

Hørelsens fysiologi og patofysiologi

Signalanalyse

Kandidatspeciale

Sprog, kommunikation og kognition i behandlingsforløb

Videregående Audiologiske Målemetoder

Tinnitus, Hyperakusis, Morbus Ménirère: udredning, graduering og undervisning

Projektorienteret forløb - KA

Videregående Akustik

Psykoakustik

Cochlear Implant

Profylaktisk audiologi

Aktuelle emner i høreapparatforskning

Klinisk audiologisk praktik

DS812: Introduktion til Basale Biostatistiske Begreber og Regression

Patientkontakt i audiologisk klinik

§ 5 - Bestemmelser om prøver

§ 5.1 - Uddannelsens beståelseskrav samt regler om gennemsnitskvotient

Uddannelsen er gennemført, når den studerede har gennemført alle nedenstående punkter:

  1. karakteren 02 eller derover i alle prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen
  2. bedømmelsen bestået i alle prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået
  3. bedømmelsen godkendt i alle prøver, der bedømmes med godkendt/ikke godkendt og
  4. godkendelse af alle prøver, der godkendes ved undervisningsdeltagelse

§ 5.2 - Førsteårsprøven


§ 5.3 - Stave- og formuleringsevne ved større opgaver

Stave- og formuleringsevne indgår som en del af den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen i større skriftlige opgaver, idet det faglige indhold dog skal vægtes tungest. Studienævnet kan dispensere fra denne bestemmelse for studerende, der dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.

§ 5.4 - Interne eller eksterne prøver

Afholdelse og vurdering af prøver sker i henhold til den gældende Eksamensbekendtgørelse og Karakterbekendtgørelse. 

De eksterne prøver skal dække uddannelsens væsentlige områder, herunder kandidatspecialet. Mindst en tredjedel af uddannelsens samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne prøver. Det fremgår af de enkelte modulbeskrivelser, om faget bedømmes med intern eller ekstern censur.

§ 5.5 - Prøvesprog

Eksamen aflægges på dansk, med mindre andet er fastsat i modulbeskrivelsen for det enkelte fag under § 4. Hvis undervisningen er foregået på et fremmedsprog, kan eksamen aflægges på dette sprog. Eksamen kan endvidere aflægges på svensk eller norsk, med mindre det er en del af prøvens formål at demonstrere færdigheder i dansk.

§ 5.6 - Undervisnings- og prøveformer

Undervisningsformer

  • Uddannelsen er et studium, hvor der lægges vægt på, at den studerende erhverver en stor del af sin viden ved selvstudium. For at motivere og stimulere til denne proces afholdes forelæsninger, holdundervisning og gruppearbejde. Der er endvidere praktiske elementer med laboratorieøvelser, færdighedstræning og klinikophold

Prøveformer

  • Prøveformer er valgt efter princippet ”constructive alignment”, dvs. at der i forbindelse med hvert fag er en enkeltstående test eller en kombination af prøver, som er egnet til at prøve modulets kompetencer. Det betyder, at vidensfeltet f.eks. kan blive prøvet ved skriftlige prøver (MCQ, kortsvarsopgaver o. lign.), forståelses- og reflektionsniveauet ved skriftlige opgaver/mundtlige prøver, typen af færdigheder bl.a. ved vurdering af port folio, vurdering og beslutning bl.a. i bedømmelsen af specialet, formidling f.eks. ved poster præsentation
  • Der lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til de fagspecifikke og generelle målbeskrivelser. Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad
  • Under de enkelte fag angives om der er tale om interne prøver, eller eksterne prøver
  • Ved skriftlige eksaminer uden hjælpemidler er det tilladt at bruge stavekontrol. Tilføjelsesprogrammer fra Word er ikke tilladt (eks. WordMat)

Skriftlige prøver / opgaver

  • Krav til omfang af skriftlige opgaver angives i modulbeskrivelsen for det pågældende modul. Der kan angives omfang i normalsider eller typeenheder. En normalside udgøres af 2400 typeenheder (tegn plus mellemrum). Ved typeenhed forstås ethvert typografisk element, dvs. ikke blot bogstaver og tal, men også interpunktionstegn og mellemrum. Fodnoter tælles med som en typeenhed. Der medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resumé, tabeller og figurer.
  • Yderligere regler kan fastsættes i plan for indhold og forløb.
  • Ikke-skriftligt analysemateriale som film, video, billeder m.v. kan opgives som litteratur ved skriftlige opgaver. Det nærmere omfang skal aftales og godkendes af underviser eller vejleder. For film- og video opgivelser gælder, at omfanget angives som 1 minut = 1 normalside. Den studerende skal påføre antal typeenheder på forsiden af skriftlige opgaver. 
  • Skriftlige opgaver, der ikke overholder de angivne omfangsbestemmelser, kan ikke antages til bedømmelse. 
  • Skriftlige opgaver afvises ved overskridelse af tidsfrist for aflevering.
  • Skriftlige stedprøver afholdes digitalt. Den studerende medbringer selv computer ved afholdelse af skriftlige stedprøver. Afhængigt af stedprøvens type anvendes forskellige programmer, som den studerende på forhånd skal installere på egen computer. 

§ 5.7 - Uregelmæssigheder i forbindelse med prøver

Der henvises til SDU’s regelsæt om eksamener samt Eksamensbekendtgørelsen.

§ 5.8 - Særlige prøvevilkår

Universitetet kan i henhold til Eksamensbekendtgørelsen § 7 tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller andre usædvanlige forhold, til studerende med et andet modersmål end dansk og til studerende med tilsvarende vanskeligheder, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille sådanne studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der ved tilbuddet ikke sker en sænkning af prøvens niveau.

Ansøgning om særlige prøvevilkår indsendes via SPOC og behandles af studienævnet.

§ 5.9 - Ordinære prøver

Den ordinære prøve for et modul/fag tilbydes i direkte forlængelse af modulets undervisningsperiode.

§ 5.10 - Omprøver

  • Studerende, der ikke består den ordinære prøve i et fag, kan tilmelde sig omprøve i faget. Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig omprøven. Adgang til omprøve forudsætter, at man har været tilmeldt den ordinære prøve i faget
  • Hvis den studerende har været tilmeldt en prøve, men er udeblevet, har den studerende brugt et prøveforsøg og kan tilmelde sig omprøven
  • Hvis den studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær prøve pga. sygdom, skal den studerende have mulighed for at gå til omprøve
  • Der henvises i øvrigt til SDU’s generelle regler for sygdom og eksamen
  • Der er obligatorisk tilmelding til prøver i fag, når disse udbydes for sidste gang

§ 5.11 - Prøveforsøg

En studerende har 3 prøveforsøg til at bestå en prøve. Studienævnet kan tillade yderligere prøveforsøg, hvis der foreligger usædvanlige forhold. I vurderingen af, om der foreligger usædvanlige forhold kan vurdering af studieegnethed ikke indgå.

§ 5.12 - Forudsætninger for deltagelse i prøver

Eventuelle forudsætninger for deltagelse i prøver fremgår af den enkelte modulbeskrivelse.

§ 5.13 - Digitale prøver og hjælpemidler

Hjælpemidler
Der tillades ikke brug af medbragte hjælpemidler, med mindre det er specifikt anført i modulbeskrivelsen.

Studienævnet kan, hvor der foreligger dokumentation for usædvanlige forhold, bevilge studerende særlige prøvevilkår.

§ 5.14 - Pensumbeskrivelser

Pensumbeskrivelser / litteratur til det enkelte modul fremgår af Plan for indhold og forløb på Itslearning.

§ 6 - Bestemmelser om merit og fritagelser

§ 6.1 - Startmerit

Nyoptagne studerende har pligt til at oplyse universitetet om tidligere beståede uddannelseselementer eller enkeltkurser på samme niveau fra en anden uafsluttet uddannelse. Merit kan kun gives for kurser, der er på samme niveau.

Universitetet træffer disciplinære foranstaltninger i tilfælde af urigtige eller mangelfulde oplysninger, samt i tilfælde hvor den studerende undlader at søge merit.

Afgørelse om startmerit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.

§ 6.2 - Forhåndsmerit

Studerende, der som en del af uddannelsen ønsker at gennemføre uddannelseselementer ved et andet universitet eller anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet, kan ansøge hjemuniversitetet om forhåndsmerit for planlagte uddannelseselementer, jf. Uddannelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 1.

Godkendelse af forhåndsmerit kan kun gives, hvis den studerende i forbindelse med ansøgningen om forhåndsmerit forpligter sig til, når de forhåndsmeriterede uddannelseselementer er gennemført, at fremsende den fornødne dokumentation for, om uddannelseselementerne er bestået eller ikke bestået, til hjemuniversitetet. Desuden skal den studerende give samtykke til, at hjemuniversitetet kan indhente de nødvendige oplysninger hos værtsinstitutionen, hvis den studerende ikke selv kan fremskaffe dokumentationen, jf. Uddannelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 2.

Når der foreligger dokumentation for, at de forhåndsmeriterede uddannelseselementer er beståede, godkender hjemuniversitetet administrativt, at disse meriteres ind i uddannelsen ved universitetet, jf. Uddannelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 3.

Efter forslag fra den studerende kan universitetet i de tilfælde, hvor de forhåndsmeriterede uddannelseselementer f.eks. ikke udbydes af værtsinstitutionen, eller der ikke er plads på holdet, eller elementerne ikke svarer til niveauet eller andre forhold, foretage ændringer i godkendelsen af forhåndsmerit efter stk. 1. Den studerende har ansvaret for og initiativpligten til at sammensætte forslag til studieplan. Universitetet yder faglig støtte, hvis den studerende efterspørger dette, jf. Uddannelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 4. 

Afgørelse om forhåndsmerit træffes af studienævnet på grundlag af en individuel og faglig vurdering.

§ 6.3 - Merit

Beståede uddannelseselementer fra samme uddannelse på samme niveau i Danmark træder i stedet for uddannelseselementer på denne uddannelse, jf. § 45 i Uddannelsesbekendtgørelsen.

Beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau kan træde i stedet for uddannelseselementer på bacheloruddannelsen, jf. § 46 i Uddannelsesbekendtgørelsen.

Et kandidatspeciale, der danner grundlag for en betegnelse i en kandidatuddannelse, kan ikke meritoverføres til en ny betegnelse i en anden kandidatuddannelse, jf. § 46, stk. 2 i Uddannelsesbekendtgørelsen.

Afgørelse om merit træffes efter ansøgning til studienævnet via SPOC på grundlag af en individuel og faglig vurdering.

§ 7 - Bestemmelser om uddannelsens tilrettelæggelse

§ 7.1 - Til- og framelding til undervisning og prøver

Tilmelding til undervisning og prøver
  • Den studerende har selv ansvar for at tilmelde sig undervisningen. Tilmelding til undervisningen sker via Studentselvbetjeningen. De aktuelle tilmeldingsfrister fremgår af SDU’s hjemmeside. Undervisningstilmelding er lig med tilmelding til 1. prøveforsøg i de prøver, der knytter sig til modulet.
  • Den studerende kan foretage omvalg af valgfag indtil tre uger efter semesterstart, med mindre forhold i modulbeskrivelsen ikke giver mulighed herfor. Der tages højde for overensstemmelse i ECTS på moduler, der ønskes udskiftet og der skal være plads på det nye moduler. Omvalg af valgfag må ikke være studietidsforlængende.
  • Der er obligatorisk tilmelding til prøver i moduler, når disse udbydes for sidste gang.
  • Der henvises i øvrigt til SDU’s regler for tilmelding til moduler og prøver på SDU.

Afmelding af undervisning og prøver
  • Det er ikke muligt at afmelde undervisning eller prøver, herunder omprøver efter tilmeldingsperiodens udløb. Der bruges et forsøg, hvis den studerende udebliver eller ikke deltager i prøven.
  • Universitetet kan framelde den studerende til et modul, hvortil et forudsætningsfag ikke er bestået, hvis det vil være til væsentlig gene eller fare for andre, hvis forudsætningsfaget ikke er opfyldt eller bestået, inden modulet påbegyndes. Dermed bruges der ikke et prøveforsøg (se dog nedenstående). Se yderligere under den enkelte modulbeskrivelse i §4.
  • Hvis den studerende ikke består øvrige forudsætningsfag, der ikke kan karakteriseres som værende til væsentlig gene eller fare for andre, selvom der er tale om faglig progression, inden påbegyndelse af undervisningen i det modul, det er en forudsætning for, bruges et prøveforsøg. Se yderligere under den enkelte modulbeskrivelse i §4.
  • Universitetet kan dispensere fra reglerne om afmelding af undervisning og prøver, hvis den studerende er eliteidrætsudøver, eller hvis der foreligger usædvanlige forhold, herunder funktionsnedsættelse, jf. Eksamensbekendtgørelsen § 14, stk. 5.
  • Der henvises i øvrigt til SDU’s generelle regler vedr. eksamen

§ 7.2 - Tilladelse til at følge fag på kandidatniveau

Universitetet kan tilmelde studerende, som er optaget og indskrevet på en bacheloruddannelse ved universitetet, til fag, fagelementer og prøver i op til 30 ECTS-point på en kandidatuddannelse, hvis universitetet skønner, at den studerende har faglige forudsætninger for at gennemføre fag eller fagelementer på kandidatuddannelsen, jf. Uddannelsesbekendtgørelsen § 9, stk. 1.

Studerende, der har gennemført fag eller fagelementer på en kandidatuddannelse efter ovenstående, har ret til optagelse på den pågældende kandidatuddannelse ved samme universitet i direkte forlængelse af afsluttet bacheloruddannelse, jf. Kandidatadgangsbekendtgørelsen § 10, stk. 1.

§ 7.3 - Tidsfrist for gennemførsel af studiet

Kandidatuddannelsen skal være afsluttet inden for normeret studietid + 1/2 år.

For studerende optaget med studiestart før september 2015 gælder andre tidsfrister for gennemførsel af studiet. Se nedenstående skema:

Studiestart                                       Kandidat (2 år)
1.september 2015 eller senere         Normeret tid + 1/2 år
1. februar 2015                                  28. februar 2018
Før 1. februar 2015                           31. august 2018

Studerende indskrevet før 1. februar 2015 kan være omfattet af regler, hvor tidsfristen for gennemførsel af uddannelsen ligger tidligere end angivet i ovenstående skema. I disse tilfælde gælder den tidsfrist, der er angivet i den pågældende studieordning.

§ 7.4 - Krav om studieaktivitet

Studerende skal bestå mindst en prøve i løbet af en sammenhængende periode på et år.

Indskrivningen kan bringes til ophør for studerende, der ikke opfylder ovenstående studieaktivitetskrav.

Studienævnet kan dispensere fra studieaktivitetskravet, hvis der foreligger usædvanlige forhold. Studienævnet må i vurdering om dispensation for studieaktivitetskravet inddrage studieegnethed.

Studerende der er mere end 12 måneder forsinket i forhold til den normerede studietid tilbydes særlig vejledning i form af en individuel samtale, jf. Uddannelsesbekendtgørelsen § 39, stk. 2.

Forsinkelsessamtaler afholdes af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

§ 7.5 - Speciale

Afleveres specialet ikke indenfor den aftalte frist, har den studerende brugt ét eksamensforsøg og specialet betragtes som 'Udeblevet' (U) og dermed ikke bestået. Der skal udarbejdes en ændret opgaveformulering inden for det oprindelige emneområde, og afleveringsdatoen fastsættes til tre måneder efter den oprindelige afleveringsdato. Den ændrede opgaveformulering skal modsvare ca. 3 måneders ekstra specialearbejde.

Bedømmes specialet til ikke bestået (karaktererne '00' eller '-3') udfærdiges ligeledes en ændret opgaveformulering med afleveringsfrist 3 måneder efter at bedømmelsen er offentliggjort.

Såfremt specialet fortsat ikke afleveres eller bestås kan  den studerende få et tredje forsøg efter de samme regler. 

§ 7.6 - Orlov

Studerende ved SDU kan bevilges orlov:

  • hvis der foreligger usædvanlige forhold
  • hvis den er begrundet i deltagelse i den prægraduate forskeruddannelse ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
  • hvis den er begrundet i fødsel/adoption eller værnepligt/FN-tjeneste, jv. SDU's regler for orlov
  • hvis den studerende er eliteidrætsudøver

Orlov kan som hovedregel bevilges i op til et semester ad gangen. Undtagelsen til dette er:

  • På uddannelser med kvartalsstruktur hvor orlov kan bevilges i op til to kvartaler ad gangen
  • hvis orloven er begrundet i fødsel/adoption eller værnepligt/FN-tjeneste - her kan der bevilges op til 12 måneders orlov
  • hvis orloven er begrundet i deltagelse i et prægraduat forskningsophold - her kan der bevilliges op til 12 måneders orlov

Såfremt en studerende ønsker at forlænge en bevilget orlov, skal der fremsendes en ny ansøgning om orlov, der dokumenterer behovet for forlængelse. Orlovsansøgninger behandles af Studieservice.

For uddybning henvises til SDU’s regler for orlov.

§ 7.7 - Deltagerbegrænsning

Hvis der er deltagerbegrænsning på et modul, vil det fremgå af modulbeskrivelsen. 

§ 7.8 - Valgfag

Der indgår 15 ECTS valgfag på 3. semester.

§ 8 - Dispensation og klagemuligheder

§ 8.1 - Dispensation fra regler, fastsat af universitetet

SDU's generelle studieregler er gældende for forhold, der ikke er nævnt i eksamensbekendtgørelsen.

Studienævnet kan, hvis der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.

Studienævnet må i alle vurderinger af dispensationer, undtaget dispensation for ekstra prøveforsøg, inddrage studieegnethed. 

§ 8.2 - Klage over eksamen

Klager over prøver eller anden bedømmelse, der indgår i eksamen, indgives af den studerende og stiles til Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Klagen skal være skriftlig og begrundet. Der skal anvendes særligt skema til indgivelse af eksamensklage, som findes på fakultetets hjemmeside.

En studerende kan bl.a. klage over:

  • retlige spørgsmål
  • eksaminationsgrundlaget
  • prøveforløbet
  • bedømmelsen

Klagen skal indgives senest to uger efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er meddelt for offentliggørelsen. Universitetet kan i særlige tilfælde dispensere fra tidsfristkravet. Der henvises i øvrigt til Eksamensbekendtgørelsen kapitel 7 samt klagevejledningen, som fremgår af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets hjemmeside.

Fakultetet kan ikke træffe afgørelse om at ændre et resultat. Fakultetet kan kun træffe afgørelse i form af følgende:

  • ombedømmelse ved nye bedømmere (skriftlig eksamen)
  • tilbud om ny prøve (omprøve) ved nye bedømmere (mundtlig eksamen)
  • afvisning af klagen

Resultatet af en omprøve eller ombedømmelse kan resultere i en lavere karakter end den oprindelige.

Klager over andre forhold end eksamen, f.eks. vejledning og undervisning, skal stiles til studieledelsen.

§ 8.3 - Klage over universitetets afgørelser

Klager over meritafgørelser

I henhold til Uddannelsesbekendtgørelsen § 49, stk. 1 kan universitetets/studienævnets afgørelser for så vidt angår afslag eller delvis afslag på merit for beståede danske uddannelseselementer og forhåndsmerit for danske eller udenlandske uddannelseselementer, indbringes for et meritankenævn efter reglerne i Meritankenævnsbekendtgørelsen.

I henhold til Uddannelsesbekendtgørelsen §49, stk. 2 kan universitetets afgørelser for så vidt angår afslag og delvist afslag på merit for beståede udenlandske uddannelseselementer, indbringes for Kvalifikationsnævnet efter reglerne i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.

Klager vedrørende retlige spørgsmål
Studienævnets afgørelser efter Uddannelsesbekendtgørelsen og denne studieordning kan af studerende indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse, når klagen vedrører retlige spørgsmål jf. Uddannelsesbekendtgørelsen § 52.

Klagen skal være begrundet og skal indgives til Universitetet senest to uger efter at studienævnets afgørelse er meddelt den studerende. Universitetet afgiver en udtalelse, som klageren skal have lejlighed til at kommentere på inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender derefter klagen til Styrelsen vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer hertil.

§ 9 - Uddannelsens forankring

§ 9.1 - Studienævn

Studienævn for audiologi

§ 9.2 - Censorkorps

Censorkorps for Audiologopædi og Sprogpsykologi

§ 9.3 - Ikrafttrædelsesdato

01-09-2020

§ 9.4 - Gældende for studerende optaget pr.

01-09-2020

§ 9.5 - Dato for godkendelse i studienævnet

08-11-2021

§ 9.6 - Dato for Dekanens godkendelse

08-11-2021