KE530: Kvantitativ analytisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530030112, N530030102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530030101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 11-11-2020


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Samlæses delvist med K-PTE4-U1 udbudt af KBM.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have gennemført kurserne KE501 og BMB544 (eller FF503), FY527 og MM555 (eller FF502) og KE528.
  • Have fulgt eller følge samtidigt KE537 og KE504.

Formål

Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder
med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk
problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den
valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den
studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af
forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den
studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig
litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig
projektopgave.

Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik, litteratursøgning og GLP skal sikre at den studerende opnår viden om:

  • Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper 
  • Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
  • Kvantificeringsprincipper 
  • Metodevalidering
    bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse,
    repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og
    kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ)
  • Vigtige statistiske begreber
    og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater
    og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær
    regression
  • GLP begrebet (herunder standardisering og certificering)

Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i
almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et
fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk
kemiske teknikker i det videre studium . 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at

  • kende de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde i et kemisk analyselaboratorium
  • kunne anvende en række laboratorieteknikker til at undersøge analysekemiske problemstillinger
  • kunne udføre en litteratursøgning og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger på baggrund af relevante videnskabelige artikler
  • kunne anvende teknikker inden for analytisk kemi, herunder analytisk spektroskopi
  • kunne anvende statistiske værktøjer og metoder 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
  • Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
  • Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
  • Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
  • Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og -validering.
  • Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg
  • Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip
  • Kvantificeringsprincipper
  • Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed
  • Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test)
  • Ensidet og flersidet variansanalyse
  • Lineær regressionsanalyse
  • Eksperimentelt forsøgsdesign
  • Metodevalidering og statistiske analyser
  • Usikkerhedsbudgetter
  • GLP (Good Laboratory Practice)
  • Definition af nationale og internationale standarder
  • Definition af akkreditering og certificering
  • Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser, samt aflevering af projektrapport

    EKA

    N530030112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N530030101, KE530: Kvantitativ analytisk kemi

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N530030102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    30 minutter

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    10

    Uddybende information

    Mundtlig eksamen i grupper med individuel bedømmelse. Eksamen tager udgangspunkt i den afleverede projektrapport. Der gives en samlet bedømmelse af den afleverede rapport og den mundtlige prøve.

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen

    Vejledende antal undervisningstimer

    100 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 34
    • Træningsfase: Antal timer: 66, heraf 50 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorie
    Aktiviteter i studiefasen:
    • Introfasen består af forelæsninger hvor de studerende får kortfattet beskrivelse af udvalgt udstyr, der kan bruges i analytisk kemi. Princippet bag ved hver analyseteknik gennemgås samtidig med optimering, validering og kvalificering af analyserne. Desuden får de også beskrivelse af statistiske begreber og modeller. Både til analytisk kemi og statistik forventes de studerende at supplere deres viden ved at bruge lærebogen. I introfasen anvendes der aktivering i form af clickers-system, internetundersøgelser, peer-feedback og rollespil.
    • I træningsfasen anvendes praktiske eksempler fra forskningsresultater både i analytisk kemi og i statistik. Nogle af disse praktiske eksempler skal udføres som gruppearbejde. Det er også i grupper at de studerende selvstændigt udfører analyser på avanceret analyseudstyr. I træningsfasen anvender de studerende litteratur søgning Sci-Finder for kritisk at vurdere analysemetoder og protokoller.
    • Lærebogen og andet udleveret undervisningsmateriale er uundværlig støtte i undervisningen, der indgår i studiefasen og det forventes at de studerende selv læser disse i forlængelse af introfasen. De studerende skal desuden aflevere rapporter over deres laboratorieøvelser, For både rapporterne og testene (se under eksamensbestemmelser) vil de studerende få feedback fra underviserne. 

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Anders Utoft aut@igt.sdu.dk SDU Chemical Engineering
    Mathias Porsmose Clausen mpc@igt.sdu.dk SDU Biotechnology

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Lars Duelund lad@igt.sdu.dk SDU Biotechnology

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F23
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E24
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2021 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E22
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2016 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2017 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi et-faglig med specialisering i Medicinalkemi - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2016 og 2017 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    Ikke længere gældende per 31. august 2019: BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    Ikke længere gældende per 31. august 2019: BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    Ikke længere gældende per 31. august 2019: BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag inden for naturvidenskab - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    Ikke længere gældende per 31. august 2019: BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag inden for naturvidenskab - optag 1. september 2018 Bachelor i kemi | Odense 4 E20
    Ikke længere gældende pr-BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    Ikke længere gældende pr. BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E21
    Ikke længere gældende pr. BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E21