KE530: Kvantitativ analytisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530030112, N530030102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530030101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 24-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Samlæses delvist med K-PTE4-U1 udbudt af KBM.

10009601(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have gennemført kurserne FF503, FF502, KE528 og KE523 eller KE537
  • Følge kurset KE504, senest parallelt med dette kursus (KE530).

Formål

Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder
med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk
problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den
valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den
studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af
forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den
studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig
litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig
projektopgave.

Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik, litteratursøgning og GLP skal sikre at den studerende opnår viden om:


  • Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper 
  • Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
  • Kvantificeringsprincipper 
  • Metodevalidering
    bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse,
    repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og
    kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ)
  • Vigtige statistiske begreber
    og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater
    og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær
    regression
  • GLP begrebet (herunder standardisering og certificering)

Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i
almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et
fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk
kemiske teknikker i det videre studium . 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at:

  • Arbejde fornuftigt og sikkert i et analysekemisk laboratorium
  • Systematisk undersøge en analyseteknisk problemstilling
  • Udføre en litteratursøgning og kritisk vurdere de relevante videnskabelige artikler
  • Demonstrere fortrolighed med anvendelse af analyseudstyr som HPLC, GC, IC og AAS
  • Demonstrere fortrolighed med statistiske metoder og anvendelse af statistiske PC-værktøjer

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
  • Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
  • Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
  • Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
  • Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og -validering.
  • Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg
  • Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip
  • Kvantificeringsprincipper
  • Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed
  • Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test)
  • Ensidet og flersidet variansanalyse
  • Lineær regressionsanalyse
  • Eksperimentelt forsøgsdesign
  • Metodevalidering og statistiske analyser
  • Usikkerhedsbudgetter
  • GLP (Good Laboratory Practice)
  • Definition af nationale og internationale standarder
  • Definition af akkreditering og certificering
  • Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser, samt aflevering af projektrapport

    EKA

    N530030112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N530030101, KE530: Kvantitativ analytisk kemi

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N530030102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    10

    Uddybende information

    Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i de to gennemførte tests samt projektrapporten, således at de to tests tæller hver 10% og rapporten og den mundtlige prøve tilsammen tæller 80% af den samlede karakter. I løbet af semestret afholdes der en skriftlig test i instrumentel analytisk kemi samt en skriftlig test i anvendt statistik, hvor resultatet af hver test udgør 10 % af den samlede karakter.

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    100 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 34
    • Træningsfase: Antal timer: 66, heraf 50 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorie

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Introfasen består af forelæsninger hvor de studerende får
      kortfattet beskrivelse af udvalgt udstyr, der kan bruges i analytisk
      kemi. Princippet bag ved hver analyseteknik gennemgås samtidig med
      optimering, validering og kvalificering af analyserne. Desuden får de
      også beskrivelse af statistiske begreber og modeller. Både til analytisk
      kemi og  statistik  forventes de studerende at supplere deres viden ved
      at bruge lærebogen. I introfasen anvendes der aktivering i form af
      clickers-system, internetundersøgelser, peer-feedback og rollespil.
    • I
      træningsfasen anvendes praktiske eksempler fra forskningsresultater
      både i analytisk kemi og i statistik. Nogle af disse praktiske eksempler
      skal udføres som gruppearbejde. Det er også i grupper at de studerende
      selvstændigt udfører analyser på avanceret analyseudstyr.  I
      træningsfasen anvender de studerende litteratur søgning Sci-Finder for
      kritisk at vurdere analysemetoder og protokoller.
    • Lærebogen og
      andet udleveret undervisningsmateriale er uundværlig støtte i
      undervisningen, der indgår i studiefasen og det forventes at de
      studerende selv læser disse i forlængelse af introfasen. Studiefasen
      indeholder 2 tests, hvis formål er at give de studerende et overblik
      over deres viden og forståelse af emnerne. De studerende skal desuden
      aflevere rapporter af deres laboratorie øvelser. For både rapporterne og
      testene vil de studerende få feedback fra underviserne. 

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Xavier Fretté xafr@kbm.sdu.dk SDU Chemical Engineering, Institut for Kemi-, Bio- og Miljøtekno

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb