KE530: Kvantitativ analytisk kemi
Kommentar
Samlæses delvist med K-PTE4-U1 udbudt af KBM.
10009601(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have gennemført kurserne FF503, FF502, KE528 og KE523 eller KE537
- Følge kurset KE504, senest parallelt med dette kursus (KE530).
Formål
Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder
med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk
problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den
valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den
studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af
forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den
studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig
litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig
projektopgave.
Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik, litteratursøgning og GLP skal sikre at den studerende opnår viden om:
- Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper
- Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
- Kvantificeringsprincipper
- Metodevalidering
bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse,
repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og
kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ) - Vigtige statistiske begreber
og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater
og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær
regression - GLP begrebet (herunder standardisering og certificering)
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i
almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et
fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk
kemiske teknikker i det videre studium .
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at:
- Arbejde fornuftigt og sikkert i et analysekemisk laboratorium
- Systematisk undersøge en analyseteknisk problemstilling
- Udføre en litteratursøgning og kritisk vurdere de relevante videnskabelige artikler
- Demonstrere fortrolighed med anvendelse af analyseudstyr som HPLC, GC, IC og AAS
- Demonstrere fortrolighed med statistiske metoder og anvendelse af statistiske PC-værktøjer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
- Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
- Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
- Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
- Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter
Indhold
- Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og -validering.
- Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg
- Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip
- Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip
- Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip
- Kvantificeringsprincipper
- Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed
- Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test)
- Ensidet og flersidet variansanalyse
- Lineær regressionsanalyse
- Eksperimentelt forsøgsdesign
- Metodevalidering og statistiske analyser
- Usikkerhedsbudgetter
- GLP (Good Laboratory Practice)
- Definition af nationale og internationale standarder
- Definition af akkreditering og certificering
- Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser, samt aflevering af projektrapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530030101, KE530: Kvantitativ analytisk kemi |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i de to gennemførte tests samt projektrapporten, således at de to tests tæller hver 10% og rapporten og den mundtlige prøve tilsammen tæller 80% af den samlede karakter. I løbet af semestret afholdes der en skriftlig test i instrumentel analytisk kemi samt en skriftlig test i anvendt statistik, hvor resultatet af hver test udgør 10 % af den samlede karakter.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 34
- Træningsfase: Antal timer: 66, heraf 50 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorie
Aktiviteter i studiefasen:
- Introfasen består af forelæsninger hvor de studerende får
kortfattet beskrivelse af udvalgt udstyr, der kan bruges i analytisk
kemi. Princippet bag ved hver analyseteknik gennemgås samtidig med
optimering, validering og kvalificering af analyserne. Desuden får de
også beskrivelse af statistiske begreber og modeller. Både til analytisk
kemi og statistik forventes de studerende at supplere deres viden ved
at bruge lærebogen. I introfasen anvendes der aktivering i form af
clickers-system, internetundersøgelser, peer-feedback og rollespil. - I
træningsfasen anvendes praktiske eksempler fra forskningsresultater
både i analytisk kemi og i statistik. Nogle af disse praktiske eksempler
skal udføres som gruppearbejde. Det er også i grupper at de studerende
selvstændigt udfører analyser på avanceret analyseudstyr. I
træningsfasen anvender de studerende litteratur søgning Sci-Finder for
kritisk at vurdere analysemetoder og protokoller. - Lærebogen og
andet udleveret undervisningsmateriale er uundværlig støtte i
undervisningen, der indgår i studiefasen og det forventes at de
studerende selv læser disse i forlængelse af introfasen. Studiefasen
indeholder 2 tests, hvis formål er at give de studerende et overblik
over deres viden og forståelse af emnerne. De studerende skal desuden
aflevere rapporter af deres laboratorie øvelser. For både rapporterne og
testene vil de studerende få feedback fra underviserne.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Xavier Fretté | xafr@kbm.sdu.dk | SDU Chemical Engineering, Institut for Kemi-, Bio- og Miljøtekno |