KE505: Organisk Kemi
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N530021112, N530021122, N530021102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N530021101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 31-10-2022
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- have kendskab til grundlæggende almen og organisk kemi herunder især organiske molekylers struktur og funktionelle grupper samt pH-begrebet og indledende termodynamik.
- have kendskab til betydningen af organiske molekyler i biokemien herunder biologiske makromolekyler.
- have kendskab til simple uorganiske molekyler og salte samt deres egenskaber.
- have praktisk erfaring med laboratoriearbejde og almen laboratoriesikkerhed.
Formål
Formålet med kurset er at give en detaljeret og systematisk gennemgang af den organiske kemi. Kurset danner hermed et grundlag for videregående kemi- og farmacikurser samt gennemførsel af et bachelorprojekt inden for organisk kemi og medicinalkemi.
Kurset bygger først og fremmest på de kompetencer, der er erhvervet i førsteårskurset KE501 eller tilsvarende med et grundlæggende indhold af almen og organisk kemi. Kurset er baseret på, at de studerende er på 1. eller 2. studieår af en uddannelse indenfor kemi, farmaci eller kemiteknik, således at de kan relatere kurset til andre fagdiscipliner indenfor kemi, f.eks. biokemi, spektroskopi, teknisk kemi, fysisk kemi eller uorganisk kemi.
I forhold til uddannelsernes profiler har kurset særligt fokus på (1) at skabe et solidt teoretisk grundlag i organisk kemi med henblik på at kunne planlægge syntese af kemiske stoffer til brug i f.eks. materialer, lægemidler, katalysatorer og andet, samt (2) at skabe det eksperimentelle grundlag for praktisk udførsel af kemisk syntese herunder håndtering af de sikkerhedsmæssige aspekter i et organisk synteselaboratorium.
Hermed danner kurset baggrunden for f.eks. farmaceutstuderendes videre studier indenfor medicinalkemi og lægemiddeludvikling, kemistuderendes videre studier indenfor organisk syntese, materialekemi- og nanoteknologi, og kemiingeniørstuderendes videre studier i procesteknik.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- beskrive strukturen af komplicerede organiske molekyler; dvs. at kunne identificere og navngive de indgående funktionelle grupper og strukturelementer, samt beskrive de stereokemiske egenskaber
- anvende kendskab til organiske reaktioner og reagenser til at opskrive og planlægge synteser i et eller flere trin og kunne argumentere for dannelse af biprodukter
- opskrive og anvende reaktionsmekanismer
- forklare og analysere de stereokemiske konsekvenser ved forskellige reaktioner
- udføre udvalgte enhedsoperationer i et organisk syntese-laboratorium
- fremstille udvalgte organiske forbindelser efter forskrift
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Stereokemi
- Alkaner og disses reaktioner
- Alkener og disses reaktioner
- Alkyner og disses reaktioner
- Delokalisering og resonans
- Dieners reaktioner
- Substitutionsreaktioner
- Eliminationsreaktioner
- Reaktioner af alkoholer, aminer, ethere og epoxider
- Aromaticitet og benzens reaktioner
- Reaktioner af substituerede benzener
- Reaktioner af carbonylforbindelser
- Oxidations-/reduktionsreaktioner
- Heterocykliske forbindelser samt simple biomolekyler.
- Sikkerhedsmæssig korrekt adfærd i et organisk synteselaboratorium
- Almindelige enhedsoperationer i et organisk synteselaboratorium
Litteratur
P. Y. Bruice: Organic Chemistry, 8th Ed.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelserne
EKA
N530021112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Deltagelse i laboratorieøvelserne er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement b)
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forår
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530021101, KE505: Organisk Kemi |
Udprøvninger
Rapporter baseret på laboratorieøvelserne
EKA
N530021122
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
2
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
N530021102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
5 timer
Hjælpemidler
Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.
ECTS-point
8
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen, dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning): Antal timer: 36
- Træningsfase: Antal timer: 68, heraf 34 timer eksaminatorie og 26 timer laboratorie
Introfasen består af forelæsninger, hvor dialog primært skabes vha. et clickers-system. Her gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele – ikke mindst opskrivning af mekanismer som grundlaget for organiske reaktioner. Eksaminatorietimerne er baseret på gruppearbejde omkring problemløsning, og i nogen grad praktiseres differentieret undervisning. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende selvstændigt med praktiske øvelser i kemisk syntese.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og opgaver heri. Derudover indgår såvel skriftlige hjemmeopgaver som laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på begge dele. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Det forventes af have en jævn belastning igennem hele semesteret.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.