BMB546: Cellulær udvikling
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- At forstå de mekanismer, der ligger til grund for evolution og naturlig selektion og at kunne overføre dette til andre sammenhænge, herunder evolutionær beregning
- At indgå i fagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde
- At kunne bruge viden om evolution og mekanismerne bag til i grupper at udvælge et aktuelt eller relevant projekt, hvor evolution har en gennemgående betydning
- At kunne diskutere forskellige fysiologiske aspekter og hvordan evolution spiller en rolle i deres udvikling
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for mekanismerne bag evolution, herunder mikro- og makroevolution
- Redegøre for mekanismer for evolution på gen-niveau
- Beskrive dyrekroppens anatomi i et evolutionært aspekt
- Forklare de vigtigste hormoners funktion
- Redegøre for det mammale fordøjelsessystem, ekskretionssystem og kardiovaskulære system
- Redegøre for den fysiologiske funktion af udvalgte organer og væv samt evolutionær udvikling og variation af disse
- Forklare nervesystemets funktion og redegøre for elektrisk signalering
- Redegøre for forskellige former for reproduktion
- Redegøre for mekanismerne bag sensoriske organer på et cellulært og molekylært niveau
- Redegøre for de motoriske mekanismer i muskler på et fysiologisk, cellulært og molekylært niveau
- Overføre viden fra naturlig selektion til andre områder, herunder evolutionær beregning (evolutionary computation)
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Evolution – historie og mekanismer
- Mikro- og makroevolution
- Genomet og dets opbygning
- Anatomien af den mammale krop
- Fysiologisk regulering af vand, salte, gasser og temperatur
- Hormoner
- Fordøjelsessystemet
- Det kardiovaskulære system
- Ekskretionssystemet
- Reproduktion
- Nervesystemet; Sensoriske og motoriske mekanismer
- Evolutionær beregning
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig gruppeopgave med mundtlig præsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen vil være en kort artikel på formen ”Preview” eller ”Editor’s choice”, hvor der på 1-2 sider redegøres for hovedpunkterne i et udvalgt review. Der skal undervejs inddrages supplerende litteratur (1-2 artikler), der støtter hovedbudskabet i artiklen, samt produceres en oversigtsfigur, der opsummerer konklusionerne.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio og test
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Skriftlig stedprøve - 2 timer
Hjælpemidler
Stedprøve: Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
ECTS-point
Uddybende information
Stedprøven i juni er med hjælpemidler og dækker de forskellige emner i kurset. En deleksamen kan kun tages en gang. Point akkumuleres og karakter gives baseret på endeligt antal point.
Fordeling af eksamener og point er som flg.: De tre prøver undervejs i kurset tæller hver 10% og stedprøven i juni tæller 70%. Når alle deleksamener er fuldført, oplyses en samlet karakter som er baseret på det antal point, der er opnået. Karakter efter 7-trinsskalaen. Deltagelse i stedprøven i juni er et krav for at kunne opnå 02 eller højere.
Formen af reeksamen vil være en stedprøve som tæller 100%. Point opnået ved de tre deleksamener og den skriftlige stedprøve i juni bortfalder og er ikke gældende ved reeksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 26 timer
- Træningsfase 30 timer, heraf eksaminatorier 30 timer
- Studiefase 13 timer
Aktiviteter i studiefasen:
Som en del af studiefasen skemalægges enkelttimer inden forelæsningen til diskussion af det aktuelle pensum til gennemgang. Hver af disse timer skal resultere i forslag til forelæseren, hvoraf det fremgår, hvilke elementer de studerende finder svære og ønsker speciel fokus på til den kommende forelæsning. Herefter følger en dobbelt forelæsning med introduktion til emnerne samt e-timer, hvor emnerne diskuteres på baggrund af opgavesæt.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.