KE528: Indledende uorganisk kemi
Kommentar
Indgangskrav
Kurset kan kun tages af kemistuderende samt studerende ved BA og Diplomingeniør i kemi- og bioteknologi. Studerende, der tidligere har bestået kurset KE521 Grundstoffernes kemi, kan ikke tilmelde sig KE528 Indledende uorganisk kemi.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til grundlæggende kemiske begreber, kemisk mængdeberegning og basal syre-base kemi, samt kunne anvende naturvidenskabelig metode til at gennemføre eksperimentelle undersøgelser. I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at
klassificere grundstofferne og deres egenskaber, vigtigste forbindelser
og reaktioner samt bl.a. vha. laboratorieøvelser give en grundlæggende
kemisk forståelse og intuition, hvilket er vigtigt i forhold til
efterfølgende kemistudie og medvirker til skabelse af en identitet som
kemi-studerende.
Kurset bygger oven på den viden, der er
erhvervet i kemi i gymnasiet, og giver et fagligt grundlag for at
studere emner indenfor uorganisk, fysisk og til nogen grad organisk
kemi, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at benytte kemisk information til at forklare grundstoffer og simple kemiske forbindelsers egenskaber
- Give
færdigheder i praktisk laboratoriearbejde og omsættelse af
eksperimentelle observationer til kemisk viden samt formidling heraf i
form af laboratorierapporter - Give viden om grundstofferne og uorganiske materialer i relation til deres egenskaber og anvendelser i moderne materiale kemi
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- klassificere grundstofferne i forhold til det periodiske system.
- anvende
denne klassifikation til at forudsige de vigtigste kemiske egenskaber
ved en given forbindelse, bl.a. stabilitet, opløselighed, redoxegenskab. - benytte
kemiske argumenter til at forklare simple kemiske forbindelsers
egenskaber såsom reaktivitet, opløselighed, redoxegenskaber og farve. - identificere et givet uorganisk stof ud fra resultatet af en række analytiske reaktioner.
- argumentere for rigtigheden af den foreslåede identifikation.
Indhold
- Periodicitet, tendenser i ioniseringsenergier og elektronaffiniteter
- Oxidationstrin
- Ioner i faste stoffer: gitterenergier og strukturtyper
- Ioner i opløsning: termodynamik og struktur
- Termokemiske cykler
- Frie grundstoffer: struktur og egenskaber
- Hydrogen og s-blok grundstoffer
- p-Blok grundstoffer
- Udvalgte d-blok grundstoffer
- Identifikation af ioniske forbindelser
Litteratur
Chemistry, Blackman, Bottle, Schmid, Mocerino & Wille.
Øvelsesvejledning, der lægges op på e-learn.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelserne
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530028101, KE528: Indledende uorganisk kemi |
Udprøvninger
Godkendelse af skriftlige rapporter der bedømmes samlet
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 17
- Træningsfase: Antal timer: 34, heraf 14 timer eksaminatorie og 20 timer laboratorieøvelser
Introfasen består af forelæsninger, hvorunder der skabes dialog primært gennem brug af et online multiple choice værktøj. I forelæsningerne gennemgås alle kursets faglige hovedområder samt teorien bag laboratorieeksperimenterne. Desuden gives en introduktion til rapportskrivning og eksamen.
I træningsfasen opdyrkes viden og kompetencer indenfor kursets centrale dele, primært gennem opgaveløsning både individuelt, i grupper og in plenum. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende selvstændigt med praktiske øvelser i identifikation af simple kemiske forbindelser. Baseret på laboratorieøvelserne afleveres skriftlige rapporter, hvis indhold opbygger kompetencer indenfor kursets hovedområder.
Aktiviteter i studiefasen
- Selvstudium af lærebogen og laboratoriemanualen
- Skriftlige laboratorierapporter
- Forberedelse til eksaminatorietimer i form af problemløsning
- Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
- Repetition op til eksamen