FY551: The million dollar equation at the heart of astrophysics, climate physics and mathematics
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N500055102
Censur: Intern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Sommerkursus (efterår)
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N500055101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 12-05-2020
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have haft:
- Et introducerende klassisk mekanik-kursus.
- Basal introduktion til vektor algebra og differentialligninger i et matematik- eller i et fysikkursus.
- Viden svarende til to års bachelorstudie i fysik, matematik eller lignende er fordelagtigt.
Formål
Kurset har til formål at vise fluiddynamikkens universelle anvendelse i klimafysik, astrofysik og bæredygtig energiteknologi. Herunder det matematiske grundlag for, og sammenhæng mellem, beskrivelsen af fluid dynamiske systemer som klimasystemer og gravitationelle systemer som galakser og mørkt stof strukturer. Specifikt sammenhængen mellem Navier-Stokes ligninger og Jeans ligninger og det matematiske Millenium Prize problem.
At gøre den studerende bekendt med fluiddynamikkens anvendelse i forskning og industri, indenfor klima, energiteknologi og astrofysik som er vigtigt for en bred vifte af karrieremuligheder med fysik.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne FT504 og FY546 (grundlæggende og videregående mekanik) og giver et fagligt grundlag for at fordybe sig i avanceret astrofysik som f.eks FY825 eller klimafysik på kandidatniveau såvel som forskningsemner.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at anvende fysikken til problemløsning og forskning både indenfor astrofysik og klimamodellering og i energiteknologien.
- Forholde sig undersøgende til videnskabelige modeller og give færdigheder i analyse af data.
- Give viden om sammenhænge i den grundlæggende matematiske og fysiske beskrivelse af fænomener på vidt forskellige størrelsesskalaer som klimaet og astrofysikken.
- Give viden om matematiske og numeriske udfordringer indenfor den fysiske beskrivelse af fluiddynamik og gravitationelle systemer.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Beskrive fluidmekanikkens rolle i klimasystemet og bæredygtig energiteknologi.
- Identificere anvendelser af fluidmekanikken og intuition fra fluidmekanikken i karakterisering af astrofysiske systemer.
- forstå og anvende den matematiske formalisme bag Jeans- og Navier Stokes ligning.
- Løse Navier-Stokes ligninger i simple systemer med anvendelse i klimamodeller.
- Karakterisere ligheder og forskelle på kollisionsløse og kollisionale systemer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fluiddynamik og gravitationel dynamik
- Fysikken bag klimasystemer og astrofysiske systemer.
- Matematikken bag og sammenhængen mellem Navier-Stokes og Jeans ligninger og Millenium Prize problem i matematik.
- Fluiddynamik i energiteknologi og industri.
Litteratur
'Galactic Dynamics' af Binney og Tremaine.
Physics of Continuous Matter af B. Lautrup.
Noter: Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
August
Udprøvninger
Skriftlig rapport
EKA
N500055102
Censur
Intern prøve
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
5
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 30 timer
- Træningsfase 15 timer, heraf eksaminatorier 15 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen