Strategisk markedsføring
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning have viden om
- de faser som en konsument går igennem ved køb af varer og mærker (consumer og buying behaviour)
- de typer af informationer som er nødvendige for at træffe hensigtsmæssige mar-keting beslutninger
- de mest hensigtsmæssige metoder til indsamling af information om købsadfærd, både på B2B og B2C markeder
- brug af koncepter, modeller og teorier til løsning af strategiske marketing pro-blemstillinger
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning have erhvervet følgende færdigheder:
- Forstå tankegangen i STP (Segmentation, Targeting og Positioning)
- Forstå hvad der menes med ’Customer Value’
- Forstå hvordan beskrivelse, analyse og vurdering kan benyttes i forbindelse med udvikling af virksomhedens effektive markedsstrategier
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning have erhvervet følgende kompetencer:
Den studerende skal have erhvervet følgende kompetencer:
- Argumentere og diskutere for anvendelse af de mest relevante ‘consumer beha-viour’ teorier, når der skal udvikles en effektiv marketing strategi.
- Evaluere forskellige alternative marketing strategier
- Argumentere for valg af den mest effektive marketing strategi i en given case situation
Indhold
Forståelse af forbrugernes og kundernes købsadfærd er grundlaget for udvikling af en relevant strategisk markedsføringsplan. Strategisk markedsføring er derfor et spørgs-mål om at kunne identificere og tackle strategiske problemstillinger, således at kom-plekse organisationer kan ledes i omskiftelige omgivelser med deres udfordringer og trusler. Det er derfor formålet med faget at give de studerende et kendskab til begre-ber, teorier og metoder indenfor ’consumer’ og ’customer behaviour’ så de bliver i stand til at identificere, analysere, vælge og implementere markedsføringsstrategier i en international omverden.
Indhold:
- Beslutningstagning i forbindelse med ‘consumer/customer behaviour’
- Customer value
- Indflydelse af familie, referencegrupper, og kultur på ‘consumer/customer beha-viour’
- Segmentering, valg af segment og positionering (STP = Segmentation, Targeting og Positioning)
- Strategibegrebet og den strategiske markedsføringsplanlægning
- Analyse af omgivelserne herunder kunde- og konkurrentanalyser
- Virksomhedsanalyser herunder porteføljeanalyser
- Typer af strategier under forskellige markedsformer
- Generering af strategier ud fra forskellige forudsætninger
- Kriterier for valg af strategi
- Valg af Produkt-, Pris-, Distributions- og Kommunikationsstrategi
- Strategiimplementering og revision af strategi
- Internationaliseringsprocessen og strategier på forskellige internationale markeder
Undervisnings- og arbejdsformer
Forelæsninger på engelsk, case-diskussioner og gruppearbejde. Undervisningen tilret-telægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i § 8. Ved undervisningens start oplyser under-viseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.