Strategisk markedsføring

Studienævn for Design, Tourism and Cross Border Studies

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: H750000402
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Sønderborg
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: H750000401
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 22-03-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H750000401

ECTS-point

5

Fagtitel

Strategisk markedsføring

Antal undervisningstimer

2 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Susanne Gretzinger sug@sam.sdu.dk

Overordnet målbeskrivelse

Målene udmøntes i undervisningens forskellige arbejdsformer, hvor den erhvervede vi-den anvendes og færdighederne øves. Prøveformen afspejler mulige anvendelses-former af både viden og færdigheder i en professionel kontekst.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning have viden om

  • de faser som en konsument går igennem ved køb af varer og mærker (consumer og buying behaviour)
  • de typer af informationer som er nødvendige for at træffe hensigtsmæssige mar-keting beslutninger
  • de mest hensigtsmæssige metoder til indsamling af information om købsadfærd, både på B2B og B2C markeder
  • brug af koncepter, modeller og teorier til løsning af strategiske marketing pro-blemstillinger

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning have erhvervet følgende færdigheder:

  • Forstå tankegangen i STP (Segmentation, Targeting og Positioning)
  • Forstå hvad der menes med ’Customer Value’
  • Forstå hvordan beskrivelse, analyse og vurdering kan benyttes i forbindelse med udvikling af virksomhedens effektive markedsstrategier  

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning have erhvervet følgende kompetencer:

Den studerende skal have erhvervet følgende kompetencer:

  • Argumentere og diskutere for anvendelse af de mest relevante ‘consumer beha-viour’ teorier, når der skal udvikles en effektiv marketing strategi. 
  • Evaluere forskellige alternative marketing strategier
  • Argumentere for valg af den mest effektive marketing strategi i en given case situation 

Indhold

Forståelse af forbrugernes og kundernes købsadfærd er grundlaget for udvikling af en relevant strategisk markedsføringsplan. Strategisk markedsføring er derfor et spørgs-mål om at kunne identificere og tackle strategiske problemstillinger, således at kom-plekse organisationer kan ledes i omskiftelige omgivelser med deres udfordringer og trusler. Det er derfor formålet med faget at give de studerende et kendskab til begre-ber, teorier og metoder indenfor ’consumer’ og ’customer behaviour’ så de bliver i stand til at identificere, analysere, vælge og implementere markedsføringsstrategier i en international omverden.

Indhold:

  • Beslutningstagning i forbindelse med ‘consumer/customer behaviour’
  • Customer value 
  • Indflydelse af familie, referencegrupper, og kultur på ‘consumer/customer beha-viour’
  • Segmentering, valg af segment og positionering (STP = Segmentation, Targeting og Positioning)
  • Strategibegrebet og den strategiske markedsføringsplanlægning
  • Analyse af omgivelserne herunder kunde- og konkurrentanalyser
  • Virksomhedsanalyser herunder porteføljeanalyser
  • Typer af strategier under forskellige markedsformer
  • Generering af strategier ud fra forskellige forudsætninger
  • Kriterier for valg af strategi
  • Valg af Produkt-, Pris-, Distributions- og Kommunikationsstrategi
  • Strategiimplementering og revision af strategi
  • Internationaliseringsprocessen og strategier på forskellige internationale markeder

Undervisnings- og arbejdsformer

Forelæsninger på engelsk, case-diskussioner og gruppearbejde. Undervisningen tilret-telægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning beskrevet i § 8. Ved undervisningens start oplyser under-viseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Undervisningssprog

Engelsk

Pensum

Pensum meddeles i undervisningen.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I eksamensperioden i slutningen af semesteret.

Udprøvninger

Eksamen

EKA

H750000402

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Individuel skriftlig eksamen under tilsyn

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Engelsk

Varighed

2 timer

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladte

Udlevering af opgave

Eksamensopgavesættet udleveres i print i eksamenslokalet

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal

ECTS-point

5

Uddybende information

Under hensyntagen til den skriftlige eksamensform og niveauet på kandidatuddannel-sens 1. semester lægges der vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 2 nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i ka-rakterbekendtgørelsen. 

Skema for faget

Sønderborg
Vis fuldt skema

Yderligere information

Bemærk, at reeksamen afholdes i juni

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode