DS802: IT-sikkerhed, IT-etik og privathed
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at analysere it-sikkerheds-, privatheds- og it-etiske problemstillinger i tilknytning til big data, kunstig intelligens og datadrevne beslutningsprocesser, hvilket er vigtigt i forhold til proaktivt at kunne tage højde for it-sikkerheds-, privatheds- og it-etiske problemstillinger i systemdesign.
Kurset giver grundlag for at anvende den viden, de kompetencer og færdigheder, der erhverves i uddannelsen, under hensyntagen til spørgsmål om it-sikkerhed, privathed og it-etik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetencer til at håndtere arbejds- og udviklingssituationer, således at spørgsmål om it-sikkerhed, it-etik og privathed inddrages pro-aktivt i designfasen.
- give færdigheder i analyse af og refleksion over it-etiske problemstillinger, herunder brug af metoder, såsom f.eks., Privacy by Design.
- give viden om grundlæggende metoder til identificering og behandling af sikkerhedsmæssige problemstillinger.
- give viden om etiske problemstillinger, vedrørende eksempelvis bias i algoritmer, transparens, fairness og profilering.
- give viden om teorier om privathed og privathedsfremmende designmetoder, såsom f.eks. Privacy by Design.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- analysere problemstillinger relateret til it-sikkerhed, privathed og it-etik.
- besidde kendskab til Privacy by Design.
- besidde kendskab til it-sikkerhedsmodeller.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- grundlæggende it-etik.
- privathed og databeskyttelsesprincipper.
- Privacy by Design.
- etik og algoritmer.
- grundlæggende it-sikkerhed og sikkerhedsmodeller.
- case-arbejde.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
- træningsfase: Antal timer:
Undervisningen baseres på introducerende forelæsninger med indlejrede diskussioner, fremlæggelser og case-arbejde.
Studiefaseaktiviteter:
- Case-arbejde.
- Forberedelse af forelæsninger.
- Forberedelse af fremlæggelser.