Kulturarv - et arbejdsfelt fra a til z
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Aglae Pizzone | pizzone@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Lars Boje Mortensen | labo@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Aglae Pizzone | pizzone@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Alexander Björklund Hammar | ahammar@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Lars Boje Mortensen | labo@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Reka Erzsebet Forrai | forrai@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
I kurset lægges vægt på at de studerende arbejder aktivt og i grupper.
Kulturarv er en central del af Humanioras DNA og mange af de humanistiske studerende kommer til at arbejde med og formidle kulturarv. Det kan fx være på et museum, et arkiv, biblioteker og samlinger, med turisme, kulturforvaltninger eller i kulturorganisationer. Kurset er målrettet arbejdsmarkedet og giver de studerende mulighed for at arbejde med en række centrale arbejdsopgaver på en kulturarvsinstitution. Kurset opøver en række færdigheder, som vil forberede den studerende til arbejdsmarkedet.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende vil efter endt undervisning have opnået viden som er relevant for arbejdet på kulturarvsinstitutioner m.v.:
Den studerende vil
- have en reflekteret forståelse af hvad kulturarv er og dets betydning for samfundet
- have kendskab til væsentlige arbejdsopgaver på en kulturarvsinstitution eller lign.
- kende til centrale rammer og bestemmelser for forvaltningen af kulturarv (herunder GDPR)
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende vil efter endt undervisning kunne varetage en række centrale arbejdsopgaver herunder:
- kunne lave en proces- og/eller arbejdsplan i forhold til en konkret målsætning
- kende til og kunne indgå i kreative udviklingsprocesser (selvstændigt og i grupper)
- kunne formidle til og kommunikere med specifikke målgrupper
- kunne udarbejde en projektbeskrivelse for et mindre projekt
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende vil efter endt undervisning kunne
- arbejde selvstændigt og i grupper med henblik på løse centrale arbejdsopgaver på kulturarvsinstitutioner m.v.
- kommunikere målrettet til interne og eksterne interessenter
- udvikle og formidle faglige ideer og planer
- arbejde i faglige teams
Indhold
På kurset vil vi arbejde med bl.a. bevarelse, formidling og forvaltning af kulturarv fx i form af historie, kultur, kunst og litteratur. Kurset styrker de studerendes kompetencer specifikt inden for dette brede felt og udvikler kompetencer specifikt målrettet arbejdsmarkedet. Kurset indeholder både teoretiske, metodiske og især praktiske elementer. Det sidste inkluderer tæt samarbejde med potentielle aftagerinstitutioner, og giver de studerende anledning til at arbejde med en række konkrete opgaver og temaer:
- Hvad er kulturarv: Teoretisk og praktisk
- Arbejdet på museum (museologi, bevaring, formidling, museal forskning)
- Arkiver, samlinger og biblioteker: Opbygning, kassation og bevarelse, formidling
- Forvaltning af kulturarv: Økonomi og budget, regler (jura om kulturarv), GDPR
- Formidling: Hvordan formidles kulturarv, brugerinddragelse
- Eksempler på kulturarven i brug
- Formidling ift. fonde og fondsansøgninger (eller ”byg dit eget job”)
- Jobsamtale og pitch af ideer
- Fysiske og digitale kulturarvsrum og -kulturarvsformidling
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan anvendes på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, foredrag, dialog, diskussioner, øvelser, e-læring, gruppeoplæg, peerfeedback og instruktor- og underviserfeedback, case- og problembased learning, projektvejledning og spørgetimer, selvstændige studier, aktiv deltagelse i selvorganiserede læsegrupper og fælles eksamensforberedelse, udarbejdelse af opgaver og andre studieprodukter.
Kurset vil afspejle virkelige arbejdsopgaver på kulturarvsinstitutioner som museer, arkiver, samlinger, biblioteker, organisationer, kulturforvaltning m.v. På kurset vil der blive lagt vægt på de studerendes aktive deltagelse og på mødet med konkrete arbejdsmarkedsrelevante opgaver. Undervisning vil således inddrage konkrete eksempler og øvelser samt hyppigt også gæsteundervisere fra kulturarvsområdet. Kurset vil bl.a. inkludere pitch af ideer til et panel af erfarne kulturfolk, projektansøgninger sendt til personer fra fundinglandskabet m.v., besøg på institutioner, gæsteoplæg, idégenerering i grupper, oplæg på holdet, ”peer to peer feedback” m.v.
Undervisningen vil være delt op i blokke, som afsluttes med en mindre konkret arbejdsopgave. En væsentlig del af arbejdet vil foregå i grupper. Der vil løbende være feedback til de studerende fra både undervisere og fra praktikere.
Desuden vil der som en del af undervisningen indgå et kortere praktikforløb på en kulturarvsinstitution eller lign.
Feedback
Der gives løbende feedback på øvelsesopgaver.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen Portefølje med mundtligt forsvar, men kan også bestå af mundtlige oplæg og andet.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Undervisningen omfatter 3 timer per uge i 13 uger.
Undervisningssproget kan være dansk eller engelsk afhængigt af bemandingen i det pågældende semester. Underviseren meddeler ved undervisningens start hvilket sprog der undervises og eksamineres på.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Portfolioen består af følgende fire aktiviteter, som afvikles løbende gennem semestret:
- En skriftlig aflevering om kulturarv med inddragelse af relevant teori fra kurset (max 2 normalsider)
- En ansøgning om fondsmidler (max 2 normalsider)
- Et mundtligt projekt-pitch med Power Point eller lignende præsentation af omfang 10-15 slides. Pitch kan fx være idé til en udstilling/virtuel udstilling, PR-materiale eller SoMe produkt for en kulturinstitution, udkast til populærformidlende foredrag eller selvvalgt idé fx fra praktikbesøg.
- Praktikrapport (max 4 normalsider + 1½ side ekstra per person)
Prøven afsluttes med et forsvar af portfolien.
Mundtligt pitch: 10 minutter + 5 minutter for hver ekstra person ud over 1.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 7, 8, 10, 11, 12 og 13, som faget i særlig grad understøtter.
Skema for faget
Yderligere information
Undervisningstidspunktet - efteråret 2023
Fredag kl. 9-12
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2024 | Valgfag | KA Kultur og formidling 120 ECTS Optag 2023 | KA Kultur og formidling | cand.mag. i kultur og formidling | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA Kultur og formidling 120 ECTS Optag 2022 | KA Kultur og formidling | cand.mag. i kultur og formidling | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2023 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2021 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2021 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2022 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) dansk, Optag 2022 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation deltid (120 ECTS) engelsk, Optag 2023 | KA IVK (deltid) | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA engelsk et-faglig (120 ECTS) Optag: 2023 | KA Engelsk | cand.mag. i engelsk, cand.mag. i engelsk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA engelsk to-faglig (70 ECTS) Optag: 2023 | KA Engelsk | cand.mag. i engelsk, cand.mag. i engelsk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA engelsk to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT og SUND Optag: 2023 | KA Engelsk | cand.mag. i engelsk, cand.mag. i engelsk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA designstudier (120 ECTS), Optag 2023 | KA Designstudier | cand.mag. i designstudier | Kolding | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation (120 ECTS) dansk, Optag 2023 | KA IVK | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation (120 ECTS) engelsk, Optag 2023 | KA IVK | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation (120 ECTS) engelsk, Optag 2022 | KA IVK | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA International Virksomhedskommunikation (120 ECTS) dansk, Optag 2022 | KA IVK | cand.mag. i international virksomhedskommunikation | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA sidefag medievidenskab (75 ECTS) for studerende med centralt fag fra SAMF, NAT og SUND Optag 2024 | KA Medievidenskab | cand.mag. i medievidenskab, cand.mag. i medievidenskab og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA sidefag medievidenskab (50 ECTS) for studerende med centralt fag fra HUM Optag 2024 | KA Medievidenskab | cand.mag. i medievidenskab, cand.mag. i medievidenskab og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA medievidenskab et-faglig (120 ECTS), Optag: 2024 | KA Medievidenskab | cand.mag. i medievidenskab, cand.mag. i medievidenskab og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA Litteraturvidenskab 120 ECTS Optag: 2024 | KA Litteraturvidenskab | cand.mag. i litteraturvidenskab | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA historie et-faglig (120 ECTS) Optag 2023 | KA Historie | cand.mag. i historie, cand.mag. i historie og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA historie to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT og SUND Optag 2023 | KA Historie | cand.mag. i historie, cand.mag. i historie og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA historie to-faglig (70 ECTS) Optag 2023 | KA Historie | cand.mag. i historie, cand.mag. i historie og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | KA pædagogik 120 ECTS optag 2023 | KA Pædagogik | cand.mag. i pædagogik | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA tysk et-faglig (120 ECTS) Optag 2023 | KA Tysk | cand.mag. i tysk, cand.mag. i tysk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA filosofi to-faglig (70 ECTS) optag 2023 | KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA filosofi to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT og IDRÆT Optag 2023 | KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA filosofi to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag i psykologi Optag 2023 | KA Filosofi | cand.mag. i filosofi, cand.mag. i filosofi og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA Oldtidskundskab to-faglig (70 ECTS) Optag 2023 (start F24) | KA Oldtidskundskab | cand.mag. i oldtidskundskab og [sidefag], cand.mag. i oldtidskundskab | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA Oldtidskundskab to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT og SUND Optag 2023 (start F24) | KA Oldtidskundskab | cand.mag. i oldtidskundskab og [sidefag], cand.mag. i oldtidskundskab | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk et-faglig (120 ECTS) optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (70 ECTS) optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag fra SAMF, NAT eller Idræt optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA dansk to-faglig (75 ECTS) for studerende med sidefag i psykologi Optag 2023 | KA Dansk | cand.mag. i dansk, cand.mag. i dansk og [sidefag] | Odense | |
Efterår 2024 | Obligatorisk | KA Oldtidskundskab et-faglig (120 ECTS) Optag 2023 (start F24) | KA Oldtidskundskab | cand.mag. i oldtidskundskab og [sidefag], cand.mag. i oldtidskundskab | Odense | 2 |