SU520: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 1: molekyler og celler
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give den studerende indsigt i kroppens specialiserede cellers funktion under normale fysiologiske forhold og under sygdom, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne redegøre for effekten af en farmakologisk behandling af specialiserede celletyper under normale fysiologiske forhold og under sygdom.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kemi, biologi og molekylær biologi samt mikrobiologi, og giver et fagligt grundlag for de senere moduler i fysiologi og farmakologi for farmaceuter samt til at studere kurset Klinisk farmakologi og terapi, der er placeret på kandidatuddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
- Give færdigheder i at tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende, at foretage analyser ved brug af videnskabelig metode, at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
- Give viden om fagområdets teorier og metoder, vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende er i stand til at:
- redegøre for kroppens specialiserede cellers funktion på grundlag af eksisterende viden herom.
- redegøre for nervers og muskelcellers indbyrdes kommunikation
- formulere kæder af argumenter vedrørende komplekse funktionelle sammenhænge med præcis hensyntagen til den fysiologiske, farmakologiske, anatomiske begrebsverdens definitioner og begrænsninger
- anvende og forstå basal farmakodynamik og farmakokinetik
- beskrive de principielle metoder, der anvendes inden for fysiologien, farmakologien herunder metoder, der finder anvendelse inden for klinikken, og kunne redegøre for metodernes specificitet, fejlkilder og nøjagtighed.
- beregne og fortolke information, som er baseret på data indsamlet med fysiologiske og farmakologiske målemetoder.
- redegøre for lægemidlers virkemåder, virkningsmekanismer på molekylært og cellulært niveau.
Indhold
- Cellemembraner og iontransport
- Celleproliferation og apoptose
- Muskelkontraktion
- Cellesignalering
- Celle-celle kommunikation
- Lægemiddelmål (targets)
- Interaktion mellem lægemiddel og receptor
- Det autonome nervesystem
- Farmakokinetik
Litteratur
- Rang and Dale´s Pharmacology, 9th Edition.
- Physiology 6th Edition, by Linda S. Costanzo.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Case
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio består af:
Deltagelse i intro til case og PBL
Deltagelse i casearbejde og mundtlig fremlæggelse
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Computersimulation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset..
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio består af:
Deltagelse i computersimulation
MCQ og rapport skal bestås
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Essayspørgsmål kan evt. kombineres med MCQ
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 22 timer
- Træningsfase: 18 timer
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for fysiologi og farmakologi. I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I computersimuleringsøvelsen arbejder de studerende selvstændigt med praktiske aspekter af farmakologien.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
- Arbejde med case
- Forberedelse af case-præsentation
- Forberedelse til MCQ.
- Repetition op til eksamen
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Ulrike Muscha Steckelings | usteckelings@health.sdu.dk | Kardiovaskulær & Renalforskning |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA Centralt fag i Farmaci et-faglig - optag 1. september 2020 og 2021 | Bachelor i farmaci | Odense | 3 | E21 |