SU519: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 4: Hormoner, kirtler, knogler og nervesystem
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til grundlæggende fysik, kemi og biokemi.
Formål
nervesystemets og de endokrine organers funktion og samvirke under
normale fysiologiske forhold og under sygdom, hvilket er vigtigt i
forhold til at kunne redegøre for effekten af en farmakologisk
behandling af disse organer under normale fysiologiske forhold og under
sygdom.
er erhvervet i modul 1-3, dvs. kurserne SU516, SU517 og SU518 og giver
et fagligt grundlag for at studere kurset i Klinisk Farmakologi og
Terapi, der er placeret på kandidatuddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- at
kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere
anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på
løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye
lægemidler
Give færdigheder i:
- tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
- foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
Give viden om:
- fagområdets teorier og metoder
- vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
Målbeskrivelse
- forstå
og anvende fysiologiske og farmakologiske termer og begreber korrekt i
det omfang, der er nødvendigt i det videre studium. - redegøre for den anatomiske opbygning af hypothalamus, hypofysen, skjoldbruskirtlen, binyren og knogler.
- forstå
og redegøre for hypothalmus-hypofyse-endokrin kirtel akserne under
normale fysiologiske forhold og for hvorledes forstyrrelse af disse
akser vil påvirke organismen. Herunder forståelse for mulige
farmakologiske targets og eksempler herpå. - forstå og redegøre
for kalcium- og fosfatbalancen, herunder knogleremodulering under normal
fysiologiske forhold og ved sygdom. Herunder forståelse for mulige
farmakologiske targets og eksempler på farmaka, der kan påvirke denne
balance. - redegøre for centralnervesystemets makroskopiske opbygning
- redegøre for centralnervesystemets cellulære opbygning og neuroners og gliacellers generelle funktioner
- redegøre for centralnervesystemets hinder og blodforsyning samt cerebrospinalvæskens dannelse og omsætning
- redegøre for blod-hjerne-barrierens beliggenhed opbyggelse og funktion
- forstå
for nervecellernes elektrokemiske egenskaber, inkl. initiering og
forløb af aktions- potentialer og lokale forhold af betydning herfor - forstå for signaloverføringen i synapsen, inkl. neurotransmitter og –receptor funktioner og muligheder for at påvirke disse
- forstå det neuronale grundlag for de vigtigste reflekser
- redegøre
for de specielle sansefunktioner (syn, hørelse, ligevægt, smag, lugt)
og formidlingen af sensoriske information fra perifere receptorer til
cerebral cortex, samt de vigtigste reflekser - forstå de motoriske nervebaners opbygning og funktion (fra motorisk cortex til muskel)
- redegøre for samspillet mellem motorisk cortex og andre cortexområder
- forstå for basalgangliernes opbygning og funktion
- redegøre for cerebellums opbygning og motoriske kontrolfunktioner
- Forstå cerebellums opbygning og funktion
- redegøre
for den strukturelle og funktionelle opbygning af hjernebarken og
forstå den neurobiologiske baggrund for bevidsthed og søvn - redegøre
for de højere mentale funktioner og deres repræsentation i cortex
cerebri, inklusive sprog, rum- og kropsopfattelse, emotioner og
personlighed - forstå for den strukturelle og funktionelle
opbygning af det limbiske system og det neuronale grundlag for
emotioner, motivation og indlæring og hukommelse
Indhold
- Endokrine kirtlers anatomi, fysiologiske funktioner og farmakologiske targets.
- Anatomi samt Cellulær neurobiologi, inkl. basal neurofysiologi og neurotransmission
- Hjernens hinder og kar, cerebrospinalviske og blod-hjernebarrieren
- Rygmarvens strukturelle og funktionelle organisation med fokus på reflekser og sensoriske og motoriske nervebaner
- Sensoriske systemer, inkl. specielle sanser (syn, hørelse, ligevægt, lugt, smag)
- Motoriske systemer, inkl. basalganglier og cerebellum
- Det limbiske system, emotioner, indlæring og hukommelse
- Strukturel og funktionel organisation af cerebral cortex
- Cortex cerebri, cortikale funktioner, bevidsthed/arousal og søvn
Litteratur
Physiology 6th Edition, By Linda S. Constanzo.
Rang and Dale’s Pharmacology, 8th Edition
Suppleret med yderligere materiale til neuro.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Introduktion og fremlæggelse af case
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Forudsætning ikke fundet |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 15
Undervisningsform:
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for endokrinologi og neurobiologi (anatomi, fysiologi og farmakologi). I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. Det forventes at de studerende arbejder i mindre grupper med modulets ”case”, der skal præsenteres ved modulets afslutning. Og endelig forventes de studerende at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Aktiviteter i studiefasen
- Selvstudium af lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
- Repetition op til eksamen