SU519: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 4: Hormoner, kirtler, knogler og nervesystem

Studienævn for farmaci

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N560021112, N560021102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N560021101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 07-11-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

29004701(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til grundlæggende fysik, kemi og biokemi.

Formål

Kurset har til formål at give den studerende indsigt i
nervesystemets og de endokrine organers funktion og samvirke under
normale fysiologiske forhold og under sygdom, hvilket er vigtigt i
forhold til at kunne redegøre for effekten af en farmakologisk
behandling af disse organer under normale fysiologiske forhold og under
sygdom.

Kurset bygger videre på den viden, der
er erhvervet i modul 1-3, dvs. kurserne SU516, SU517 og SU518 og giver
et fagligt grundlag for at studere kurset i Klinisk Farmakologi og
Terapi, der er placeret på kandidatuddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

Give kompetence til:
  • at
    kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere
    anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på
    løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye
    lægemidler

Give færdigheder i:

  • tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
  • foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring

Give viden om:

  • fagområdets teorier og metoder
  • vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • forstå
    og anvende fysiologiske og farmakologiske termer og begreber korrekt i
    det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
  • redegøre for den anatomiske opbygning af hypothalamus, hypofysen, skjoldbruskirtlen, binyren og knogler.
  • forstå
    og redegøre for hypothalmus-hypofyse-endokrin kirtel akserne under
    normale fysiologiske forhold og for hvorledes forstyrrelse af disse
    akser vil påvirke organismen. Herunder forståelse for mulige
    farmakologiske targets og eksempler herpå.
  • forstå og redegøre
    for kalcium- og fosfatbalancen, herunder knogleremodulering under normal
    fysiologiske forhold og ved sygdom. Herunder forståelse for mulige
    farmakologiske targets og eksempler på farmaka, der kan påvirke denne
    balance.
  • redegøre for centralnervesystemets makroskopiske opbygning
  • redegøre for centralnervesystemets cellulære opbygning og neuroners og gliacellers generelle funktioner
  • redegøre for centralnervesystemets hinder og blodforsyning samt cerebrospinalvæskens dannelse og omsætning

  • redegøre for blod-hjerne-barrierens beliggenhed opbyggelse og funktion
  • forstå
    for nervecellernes elektrokemiske egenskaber, inkl. initiering og
    forløb af aktions- potentialer og lokale forhold af betydning herfor
  • forstå for signaloverføringen i synapsen, inkl. neurotransmitter og –receptor funktioner og muligheder for at påvirke disse
  • forstå det neuronale grundlag for de vigtigste reflekser
  • redegøre
    for de specielle sansefunktioner (syn, hørelse, ligevægt, smag, lugt)
    og formidlingen af sensoriske information fra perifere receptorer til
    cerebral cortex, samt de vigtigste reflekser
  • forstå de motoriske nervebaners opbygning og funktion (fra motorisk cortex til muskel)
  • redegøre for samspillet mellem motorisk cortex og andre cortexområder
  • forstå for basalgangliernes opbygning og funktion
  • redegøre for cerebellums opbygning og motoriske kontrolfunktioner
  • Forstå cerebellums opbygning og funktion
  • redegøre
    for den strukturelle og funktionelle opbygning af hjernebarken og
    forstå den neurobiologiske baggrund for bevidsthed og søvn
  • redegøre
    for de højere mentale funktioner og deres repræsentation i cortex
    cerebri, inklusive sprog, rum- og kropsopfattelse, emotioner og
    personlighed
  • forstå for den strukturelle og funktionelle
    opbygning af det limbiske system og det neuronale grundlag for
    emotioner, motivation og indlæring og hukommelse

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 
  • Endokrine kirtlers anatomi, fysiologiske funktioner og farmakologiske targets. 
  • Anatomi samt Cellulær neurobiologi, inkl. basal neurofysiologi og neurotransmission
  • Hjernens hinder og kar, cerebrospinalviske og blod-hjernebarrieren
  • Rygmarvens strukturelle og funktionelle organisation med fokus på reflekser og sensoriske og motoriske nervebaner
  • Sensoriske systemer, inkl. specielle sanser (syn, hørelse, ligevægt, lugt, smag)
  • Motoriske systemer, inkl. basalganglier og cerebellum
  • Det limbiske system, emotioner, indlæring og hukommelse 
  • Strukturel og funktionel organisation af cerebral cortex
  • Cortex cerebri, cortikale funktioner, bevidsthed/arousal og søvn

    Litteratur

    Physiology 6th Edition, By Linda S. Constanzo.
    Rang and Dale’s Pharmacology, 8th Edition
    Suppleret med yderligere materiale til neuro.
    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Introduktion og fremlæggelse af case

    EKA

    N560021112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Forudsætning ikke fundet

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N560021102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    4 timer

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    43 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
    • Træningsfase: Antal timer: 15

    Undervisningsform:

    Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.

    I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for endokrinologi og neurobiologi (anatomi, fysiologi og farmakologi). I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. Det forventes at de studerende arbejder i mindre grupper med modulets ”case”, der skal præsenteres ved modulets afslutning. Og endelig forventes de studerende at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.

    Aktiviteter i studiefasen

    • Selvstudium af lærebogen
    • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
    • Repetition op til eksamen

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Åsa Fex Svenningsen aasvenningsen@health.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb