SU503: Farmakologi A
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde
- at kombinere de grundvidenskabelige discipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, hvor fokus er på den menneskelige organisme
- at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
- teorier og eksperimentelle metoder inden for molekylærbiologiens og biomedicinens centrale områder
- lægemidlers virkninger på organsystemer
- den videnskabelige terminologi, der anvendes inden for de molekylærbiologiske og biomedicinske fagområder
- hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
Målbeskrivelse
- Redegøre for grundlæggende begreber i lægemidlers interaktion med receptorer og konsekvenserne for intracellulære signalmekanismer
- Redegøre for principperne i farmakokinetik, og lave simple beregninger med 1.ordens farmakokinetik
- Redegøre for grundlæggende begreber i lægemidlers administration, absorption, fordeling og elimination
- Redegøre for virkningsmekanismen hos lægemidler, der virker på det autonome nervesystem
- Redegøre for virkningsmekanismer hos almindelige lægemidler, der virker på glatte muskelceller f.eks. hjerte-karsystemet, tarmsystemet og bronkier
- Redegøre for virkningsmekanismer hos almindelige lægemidler, der bruges til smertelindring og modulering af inflammation.
- Redegøre for principperne for antimikrobielle lægemidler og virkningsmekanismen hos de vigtigste grupper af antibiotika
- Nævne og redegøre for almindelige eller typiske bivirkninger ved lægemidler
Indhold
- Almen farmakologi
- Receptor- og cellulær farmakologi
- Farmakokinetik
- Det autonome nervesystems farmakologi
- Smertelindrende medicins farmakologi
- Respirationsvejenes farmakologi
- Kardiovaskulær farmakologi
- Antibakterielle lægemidlers farmakologi
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Casefremlæggelse og laboratorierapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Mundtlig casefremlæggelse og skriftlig laboratorierapport i forbindelse med undervisningen.
Ved færre end 4 tilmeldte studerende vil reeksamensformen være en afløsningsopgave efter aftale med underviser og en skriftlig laboratorierapport.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Stedprøve:
Eksamen er uden hjælpemidler. Dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på system DE-Digital Eksamen i forbindelse med udfyldelse af MCQ-test og besvarelse af fritekstdelen.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
- Træningsfase: Antal timer: 16
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele. I holdtimerne arbejder de studerende med opgaver, de har forberedt hjemmefra. I lab-øvelsen arbejder de studerende selvstændigt med computerbaserede simuleringer, som demonstrerer forskellige farmakologiske stoffers effekt i forhold til kontraktion eller afslapning af glatte muskelceller i en ex vivo like setting (ring preparation).
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri. Gamle eksamensopgaver, MCQ-tests samt laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen via selvstudium af lærebogen.
Aktiviteter i studiefasen:
- Skriftlige laboratorierapporter
- Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
- MCQ tests
- Repetition op til eksamen
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Ulrike Muscha Steckelings | usteckelings@health.sdu.dk | Institut for Molekylær Medicin |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Carla Maria Lourenco Alves | calves@health.sdu.dk | Institut for Molekylær Medicin | |
Daniel F. J. Ketelhuth | ketelhuth@health.sdu.dk | Institut for Molekylær Medicin | |
Per Svenningsen | psvenningsen@health.sdu.dk | Institut for Molekylær Medicin |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.