NAT805: Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- analysere og vurdere pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for henholdsvis monofaglig og flerfaglig undervisning
- beskrive og vurdere modelleringsprocessens rolle i naturvidenskabelig undervisning og læring,
- tilrettelægge, evaluere og reflektere over undervisningsforløb med modellering som den centrale læringsaktivitet og med deltagelse af mindst to naturvidenskabelige fag.
- skitsere korte undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer,
- forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til og tilrettelæggelse af undervisningens praksis,
- beskrive forskellige læringsressourcer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer.
- gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske uddannelsessystem,
- analysere begrundelser for de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner.
Målbeskrivelse
- Anvende kursets videns- færdigheds- og kompetencemål til at reflektere over og udvikle praksis inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelsesniveau
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
- Fagsamspil og undervisningsdesign
Indhold
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
- Fagsamspil og undervisningsdesign
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den enkelte studerendes kursusportefølje
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave.
ECTS-point
Uddybende information
Kursusporteføljen omfatter, udover den studerendes egne notater, tre af den ansvarlige underviser godkendte rapporter om de selvvalgte undervisningsprojekter.
Reeksamen i samme eksamenstermin. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 tiemr eksaminatorie
Undervisningen vil foregår som en blanding af interaktive forelæsninger i introfasen, introduktion til temaer og tematisk arbejde i træningsfasen, samt individuelt projektarbejde i studiefasen.
Aktiviteter i studiefasen:
Studiefasen vil blive brugt til udfærdigelsen af projekt 1 – 3 som er en del af projektporteføljen. Det forventes at de studerende selvstændigt arbejder med udviklingen af et undervisningsforløb med selvvalgt tema og didaktisk tilgang inden for de overordnede rammer for projekterne, som beskrives i kurset.