NAT509: Farmaceutisk Innovationsprojekt

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N700007102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N700007101
ECTS-point: 2.5

Godkendelsesdato: 05-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

0002121(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset kører for sidste gang foråret 2019. Første reeksamen finder sted august 2019 og anden og sidste reeksamen finder sted i oktober 2019.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Ingen

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til i en gruppe at:
  • Identificere en idé, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskriver
    de valg omkring kunder, teknologi, identitet og konkurrence, der
    knytter sig til hver strategi og komplimentaritet imellem valgene
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger
Dette
er vigtigt i forhold til den studerendes evne til fremadrettet i sit
studie og arbejdsliv at identificere muligheder for naturvidenskabeligt
og/eller sundhedsvidenskabeligt iværksætteri og innovation, og proaktivt
at overveje og vælge imellem handlemuligheder knyttet hertil. 

Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets tidligere kurser
ift. at identificere ideer og muligheder for innovation og iværksætteri.
Det giver et fagligt grundlag for at forholde sig til
kommercialiseringspotentialet i og -strategier for ideer, der mødes
senere i uddannelsen. 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at identificere flere mulige strategier til kommercialisering af en idé 
  • Give
    færdigheder i analyse af kommercialiseringsstrategier og deres
    delelementer, herunder komplimentariteter mellem delelementer
  • Give viden om forudsætninger for og typiske barrierer for succesfuld kommercialisering af idéer

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til i grupper at:
  • Identificere en ide, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskrive hvilke valg omkring teknologi, kunder, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • ’Entrepreneurial strategy’, herunder
  • Betydningen af valg i den entreprenørielle process
  • Value creation og value capture
  • Valg af kunder (inkl. diffusion)
  • Valg af teknologi (inkl. teknologikurver)
  • Valg af identitet
  • Valg af konkurrence
  • Generiske strategier (inkl. Intellectual property, disruption, value chain og architecture)

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Forår

Udprøvninger

Skriftlig opgave (tre normalsider) med mundligt forsvar i grupper

EKA

N700007102

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

14 timer per semester

Undervisningsform

Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 10
  • Træningsfase: Antal timer: 4

Kurset indledes med fire to-timers forelæsninger, hvor de studerende introduceres for kernebegreber i entreprenøriel strategi, med fokus på de valg som knytter sig til tidligt at definere hvordan en ide (potentielt, men ikke nødvendigvis, baseret på naturvidenskabelig eller sundhedsvidenskabelig forskning) kan kommercialiseres.


En række cases præsenteres for at illustrere hvert del-element. Derefter gennemføres en to-timers forelæsning, hvor naturvidenskabelige iværksættere (fra professorer over postdocs til studerende) præsenterer de ideer, der danner grundlag for deres iværksætteri, og diskuterer hvilke valg de traf omkring kommercialisering. Derefter gennemføres to to-timers øvelsesgange (med studerende delt op i hold af 40-50 studerende). Til første øvelsesgang dannes der grupper og udvælges idéer, som skal behandles i gruppearbejdet. Til anden øvelsesgang bliver de studerende vejledt i hvordan deres ideer på flere forskellige måder kan kommercialiseres.

Aktiviteter i studiefasen: 
I studiefasen udarbejder hver gruppe en tre-siders opgave. Denne præsenteres og forsvares ved en mundtlig gruppeeksamen (varighed: 15 minutter).

Gruppearbejde fokuseret på ideidentifikation og -analyse.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Rasmus Koss Hartmann koss@sam.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Det Naturvidenskabelige Fakultet

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb