MM566: Udvalgte emner i numerisk analyse I
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- have kendskab til grundlæggende matematisk baggrund som leveret af kurserne Calculus, Lineær Algebra, Matematisk og Numerisk analyse og Ordinære differentialligninger
Grundlæggende færdigheder i videnskabelig programmering kan være nyttige, men er ikke obligatoriske
Formål
Formålet med kurset er at berige de studerendes færdigheder og rækkevidde i numerisk analyse og anvendt matematik og at vise udsigter til mulige specialeemner, og sætte den studerende i stand til:
- forstå de vidergående principper for numerisk tænkning
- forstå og arbejde med numeriske metoder i en bred vifte af applikationer
- sammenligne og sammenholde metoderne som er gennemgået i kurset
- at bringe denne teknikker i anvendelse
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at analysere og at anvende matematisk modeller
- Giv en grundlæggende forståelse af samspillet mellem teoretisk udvikling, gennemførlighed og beregningseffektivitet
Kurset danner grundlag for MM862: Udvalgte emner i numerisk analyse II.
Kurset kan bruges som grundlag for BAMM501: Bachelorprojekt i anvendt matematik.
Dels diskuterer kurset spørgsmål, der opstår, men ikke behandles i kurset MM834: Partielle differentialligninger: teori, modellering og beregning.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- kende definitionerne af de koncepter og tekniske termer, der blev introduceret i forelæsningen.
- fortælle hovedformålet og raison d'être for hver sektion af hele kurset
- kende nøgleidéerne til afledning af de vigtigste sætninger og algoritmer, der introduceres i kurset
- demonstrerer evnen til at dække nogle udvalgte emner i detaljer, inklusive prøveteknikker
- at formulere problemer (inklusive beviser) i et korrekt matematisk sprog
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: Introduktion til et eller flere emner indenfor numerisk analyse.
Dette kunne for eksempel være:
- Matrixanalyse og matrixdekomposition
- Iterative løsninger til lineære ligningssystemer
- Iterative løsninger på egenværdiproblemer
- Design og analyse af computereksperimenter
- Modelreduktion
- Matrix manifolds og applikationer
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timers eksaminatorier
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af foreslået litteratur
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
Undervisningens omdrejningspunkter er interaktion og dialog. I introfasen introduceres og perspektiveres koncepter, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.