
MM536: Calculus for Matematik
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Anvende metoder og resultater indenfor differential- og integralregning til at analysere og forklare konkrete matematiske problemer, som præsenteres i kurset.
- Formulere og gennemføre ræsonnementer i et korrekt matematisk symbolsprog i forbindelse med givne matematiske problemstillinger indenfor kursets pensum.
- Løse givne matematiske problemer indenfor kursets pensum.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Funktionsbegrebet.
- Reelle og komplekse tal.
- Supremum og infimum for delmængder af de reelle tal.
- Grænseværdier for følger af reelle tal.
- Cauchy følger og fuldstændighed.
- Bolzano-Weierstrass sætning.
- Konvergens af monotone begrænsede følger.
- Grænseværdier for rækker af reelle tal.
- Middelværdisætningen.
- Taylor's sætning.
- Analysens fundamentalsætning.
- Grænseværdier for funktioner af en og flere variable.
- Grænseværdier for følger i Euklidiske rum.
- Kontinuitet for funktioner af en og flere variable.
- Differentiation af funktioner af en og flere variable.
- Integration af funktioner af en og flere variable.
- Basale differentialligninger.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Skemalagte undervisningstimer:
Antal undervisningstimer i alt: 84
Heraf:
Fællestimer i auditorium: 56
Holdtimer i klasselokale: 28
Klassisk forelæsning med tavlegennemgang af lærebogsmaterialet idet der også lægges vægt på aktiv deltagelse af de studerende.
Forelæsningerne suppleres af øvelsestimer under vejledning af en instruktor. Her inddrages de studerende i at arbejde med og præsentere opgaver der relaterer til materialet fra forelæsningerne.
Andre planlagte undervisningsaktiviteter:
- Tilegnelse af lærebogsmateriale som forberedelse til forelæsninger, enten selvstændigt eller i studiegrupper.
- Kritisk diskussion af begreberne præsenteret under forelæsningerne.
- Opgaveløsning som forberedelse til øvelsestimer, enten selvstændigt eller i studiegrupper.
- Løsning og udarbejdelse af obligatoriske afleveringsopgaver.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
Bacheloruddannelsen i Matematik-Økonomi, Odense, gældende for optag 1. september 2024 | BSc.scient.oecon - 2025 | Bachelor i matematik-økonomi | Odense | 1 | E22, E24, E25 |
Bacheloruddannelsen i Matematik-Økonomi, Odense, gældende fra 1. september 2025 | BSc.scient.oecon - 2025 | Bachelor i matematik-økonomi | Odense | 1 | E22, E24, E25 |
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.