KE812: Kemiske undervisningsforsøg
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
færdigheder, der muliggør undervisning i kemi i gymnasieskolen.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på bacheloruddannelsen eller tilsvarende uddannelse.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at planlægge og gennemføre kemiske undervisningsforsøg
Målbeskrivelse
- gennemføre kemiske undervisningseksperimenter efter en forelagt vejledning.
- vurdere risici ved kemiske undervisningseksperimenter.
- perspektivere undervisningseksperimenters faglige og undervisningsmæssige indhold.
- redegøre for gymnasiets kemiundervisning med hensyn til læseplaner, niveau og lærebøger.
Indhold
af demonstrationseksperimenter inden for området almen kemi, uorganisk
og organisk kemi.
- Udførelse af et elevforsøg/hvordan skriver man en rapport på gymnasieniveau?
- Forsøg med brug af dataopsamling
- Et emneområde
- En dag med mikroskalaforsøg
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Træningsfase: 50 timer, heraf: aboratorieøvelser: 50 timer
Hele kurset er laboratorieøvelser. Der vil hovedsageligt blive lavet demonstrationsøvelser, men også nogle elevforsøg. Forsøgene er i de emner, der er kernestof i gymnasiet. De studerende skal både følge givne vejledninger og selv finde forsøg. Der vil blive givet respons fra underviser og de øvrige studerende. I studiefasen forbereder de studerende sig på demonstrationsøvelserne og senere på den mundtlige eksamen.
I træningsfasen arbejdes med laboratorieøvelser. De studerende arbejder med udførelse og præsentation af undervisningsforsøg og giver hinanden respons.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.