KE526: Anvendt heterocyklisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530025102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530025101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 05-11-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

  • Kurset samlæses med det tilsvarende kandidatkursus KE823. 
  • Kurset kan ikke tages hvis KE823 er taget.
  • Hvis
    man påtænker at tage både KE526/KE823 Anvendt heterocyklisk kemi og
    KE518/KE814 Videregående organisk syntese i sin samlede uddannelse,
    anbefales det at tage KE526/KE823 først eller at følge kurserne
    samtidigt.
  • Kurset afvikles primært i første halvdel af forårssemesteret

10006301(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at: 
  • have kendskab til fysisk og organisk kemi herunder organiske molekylers struktur og reaktioner samt pH begrebet og termodynamik.
  • have erfaring med brugen af reaktionsmekanismer.
KE505 Organisk kemi, KE521 eller KE528 Indledende uorganisk kemi og KE523 Fysisk kemi A eller KE537 Mikro- og makroskopisk fysisk kemi forudsættes kendt.

Formål

Formålet med kurset er at gøre de studerende fortrolige med de
heterocykliske forbindelsers betydning i moderne organisk kemi -
herunder syntese af de almindeligste heterocykler samt deres kemiske
egenskaber.

Kurset bygger først og fremmest på de kompetencer,
der er erhvervet i andetårskurset KE505 eller tilsvarende med en
systematisk gennemgang af den organiske kemi. Kurset er baseret på, at
de studerende er på tredje studieår af en uddannelse indenfor kemi,
farmaci eller kemiteknik, således at de kan relatere kurset til andre
fagdiscipliner indenfor kemi, f.eks. medicinalkemi, spektroskopi, teknisk kemi, fysisk
kemi eller uorganisk kemi.

I forhold til uddannelsernes
kompetenceprofiler har kurset særligt fokus på at udvide og forbedre den
studerendes grundlag for at planlægge organiske synteser og anvende
reaktionsmekanismer indenfor moderne organisk kemi.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålene for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • navngive simple alifatiske og aromatiske heterocykliske forbindelser
  • anvende reaktionsmekanismer til at forudsige dannelsen af udvalgte heterocykliske forbindelser
  • forklare og redegøre for reaktiviteten af udvalgte heterocykliske forbindelser
  • redegøre
    for eksempler på anvendelser af udvalgte heterocykliske forbindelser i
    forbindelse med f.eks. medicinalkemi og supramolekylær kemi

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Generel navngivning af heterocykliske forbindelser.
  • Syntese
    og kemiske egenskaber af heterocykliske forbindelser, herunder
    pyrroler, furaner, thiophener diverse fem-ledede heterocykler med
    flere heteroatomer, pyridiner, diaziner og annulerede heterocykler 
  • Brug af reaktionsmekanismer til at forklare dannelsen af heterocykliske forbindelser
  • Eksempler på anvendelser af heterocykler i f.eks. medicinalkemi og supramolekylær kemi

    Litteratur

    John A. Joule and Keith Mills: Heterocyclic Chemistry at a Glance, 2nd Edition.

    Hvis du har et eksemplar af John A. Joule and Keith Mills: Heterocyclic Chemistry, 5th Edition, kan denne også bruges.

    Andet materiale kommunikeres via BlackBoard. 

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Mundtlig eksam

    EKA

    N530025102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    42 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
    • Træningsfase: Antal timer: 18

    I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler heri. Derudover indgår udarbejdelse af skriftlige opgaver som et centralt element i studiefasen. De studerende vil selvstændigt skulle finde og læse forskningsartikler. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens indhold samt at reservere en mindre del til repetition op til den mundtlige eksamen.

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Selvstudium af lærebogen
    • Skriftlige opgaver
    • Litteratursøgning og læsning af forskningsartikler
    • Repetition op til eksamen

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Poul Nielsen pouln@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode