FY530: Computational Science
Kommentar
Kurset kan ikke følges af studerende, der tidligere har bestået FF505.
07011901(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til lineær algebra.
- Kunne anvende en computer.
- Deltage aktivt i alle undervisningsfaserne.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at anvende
beregningsværktøj til modellering af fysiske problemer, hvilket er
vigtigt i forhold til forståelsen og anvendelsen af faget.
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset MM505 Lineær
algebra, og giver et fagligt grundlag for at studere de fleste emner,
der er placeret senere i uddannelsen fx kvantefysik.
- Give
kompetence til at anvende basale begreber i lineær algebra til
modellering af fysiske problemer og til at vurdere kvaliteten af de
opnåede resultater og deres rimelighed i forhold til de fysiske
processer modellerne beskriver. - Give færdigheder i at anvende software pakkerne Matlab og Mathematica til beregning og datavisualisering og analyse.
- Give viden om numeriske metoders anvendelse.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Bruge softwarepakkerne Matlab og Mathematica til numeriske beregninger og datavisualisering.
- Anvende
basale metoder og resultater indenfor lineær algebra og Fourieranalyse
til at løse lineære systemer af koblede differentialligninger samt
partielle differentialligninger som udspringer af fysiske modeller. - Vurdere kvaliteten af de dermed opnåede resultater og deres rimelighed i forhold til de fysiske processer modellerne beskriver.
- Formulere
en skriftlig rapport hvor resultaterne fremlægges på en klar og koncis
måde, samt præsentere og forsvare denne besvarelse ved et mundtlig
oplæg.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Introduktion til Matlab og Mathematica
- Systemer af koblede differentialligninger og partielle differentialligninger som fysiske modeller.
- Databehandling og visualisering
Litteratur
Noter der lægges ud på Blackboard
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen om projektrapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
- Træningsfase: Antal timer: 24
Undervisningen er hands-on. Intro- og træningsfasen er begge indeholdt i tre timers blokke, hvor de studerende straks får mulighed for at arbejde konkret med de eksempler der bliver givet.
Aktiviteter i studiefasen: Det er afgørende vigtigt at deltage i undervisningen, hvor de studerende arbejder videre i små grupper med de eksempler som gives i intro- og træningsfasen og modtager feedback. Projektrapporten udvider et eller flere af de emner der er behandlet. Rapporten laves i tomandsgrupper.