FY527: Fysik A
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til basal vektor-, differential- og integralregning.
- Kunne anvende de fundamentale regneregler på abstrakte symboler (regne på bogstaver fremfor tal).
Formål
- give nødvendig, teoretisk basisviden for senere kurser og mere avancerede teknikker. Herunder fysisk kemi.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Udføre simple matematiske udledninger.
- Identificere de mest relevante bestanddele af et fysisk system.
- Beskrive et fysisk system med en matematisk model.
- Anvende Newtons love til at forudsige et fysisk systems fremtidige opførsel på baggrund af en matematisk model.
- Udregne elektriske og magnetiske felter fra simple ladningsfordelinger og strømme.
- Analysere ladede partiklers bevægelse i elektriske og magnetiske felter.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fysiske størrelser og enheder.
- Bevægelse og kinematik.
- Newtons love, krafter og impuls.
- Mekanisk energi, arbejde og effekt.
- Stive legemers bevægelse og rotation.
- Basal elektromagnetisme.
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske afleveringsopgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig online stedprøve
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
- Træningsfase: Antal timer: 26, heraf 26 timer eksaminatorier
I træningsfasen vil den studerende regne og gennemgå opgaver med afsæt i den teori som er blevet introduceret i introfasen.
Aktiviteter i studiefasen:
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen, eksempler og opgaver heri samt gennemarbejde udleverede studiefasenoter. Derudover indgår skriftlige hjemmeopgaver som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser.
De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasen.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.