FA507: Instrumentel farmaceutisk analyse
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have gennemført kurserne FA501, FF503, KE521, KE538 og følger KE505 senest parallelt med dette kursus.
Formål
Kurset har til formål at den studerende får kendskab til instrumentelle metoder til kvalitativ og kvantitativ analyse, så den studerende er i stand til at løse analytiske problemstillinger, blandt andet kritisk vurdering af valgt analyseteknik, gennemførelse af metodeudvikling, optimering og validering, selvstændig udførelse af databehandling inkl. at anvende statistiske metoder samt klar og præcis afrapportering af analytiske resultater. Desuden skal den studerende kende og anvende analytiske retningslinjer (GLP, ICH, Ph.Eur.) og vurdere relevant faglig litteratur.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i farmaci grundkursus (FA501) og de grundlæggende fag i kemi (FF503), fysik (MM556) og matematik (FY528) på første studieår.
Kurset giver det faglige grundlag for at anvende instrumentelle analytiske metoder i det videre studium.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetence til kritisk at vurdere og anvende analytiske instrumentelle metoder til at løse analytiske farmaceutiske problemstillinger (kvalitative og kvantitative) og at tage hensyn til officielle monografier (fx Ph.Eur.), retningslinjer (ICH, GLP) samt videnskabelig litteratur,
- give færdigheder til at udføre og optimere analytiske metoder, at udføre strukturanalyse og kvantitativ bestemmelse (kalibrering, standards), at beregne valideringsparametre (herunder præcision, nøjagtighed, selektivitet, detektionsgrænse, kvantificeringsgrænse, separations- og kolonneparametre), at anvende statistiske metoder i databehandlingen samt at afrapportere forsøgsresultater i letforståeligt, præcist og korrekt sprog,
- give viden om centrale begreber og principper af den analytiske proces (validering, statistiske analysemetoder), spektroskopiske metoder inkl. strukturanalyse (UV/Vis, fluorescens, IR, NMR, MS), kromatografiske separationsmetoder (HPLC, TLC, GC, SEC, elektroforese) samt kobling af separationsmetoder med almindelige detektionsmetoder.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- kunne kritisk vurdere og anvende analytiske instrumentelle metoder til at løse kvalitative og kvantitative analytiske farmaceutiske problemstillinger og at tage hensyn til officielle monografier (Ph.Eur.) og retningslinjer (ICH, GLP) samt videnskabelig litteratur (kompetencer),
- kunne udføre og optimere analytiske metoder, bruge spektroskopiske metoder til kvalitativ analyse (strukturanalyse), udføre kvantitativ bestemmelse (kalibrering, standarder), beregne valideringsparametre herunder præcision, nøjagtighed, selektivitet, detektionsgrænse, kvantificeringsgrænse, separations- og kolonneparametre, anvende statistiske metoder samt afrapportere forsøgsresultater i letforståeligt, præcist og korrekt sprog (færdigheder) og
- kende centrale begreber og principper af den analytiske proces (validering, statistiske analysemetoder), spektroskopiske metoder inkl. til strukturanalyse (UV/Vis, fluorescens, IR, NMR, MS), kromatografiske separationsmetoder (HPLC, TLC, GC, SEC, elektroforese) samt kobling af separationsmetoder med almindelige detektionsmetoder (viden).
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Grundlæggende videnskabsteoretiske emner og videnskabelig metode
- Instrumentel analyse i de farmaceutiske videnskaber samt GMP
- Den analytiske proces (GLP, systematiske og tilfældige fejl, kvalificering og validering, statistiske metoder, retningslinjer såsom GLP og ICH, prøveforberedelsen),
- Kvantitativ og kvalitativ analyse i de farmaceutiske videnskaber
- Spektroskopiske metoder (UV/Vis, fluorescens, IR, NMR, MS), principper, instrumentering og anvendelse i de farmaceutiske videnskaber
- Kromatografiske metoder (HPLC, TLC, GC, SEC, elektroforese) samt deres almindelige detektionsmetoder, principper, instrumentering og anvendelse i de farmaceutiske videnskaber
- Strukturanalyse ved IR, NMR og MS
- Kvantitativ analyse (kalibrering, intern og ekstern standard, selektivitet)
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser og E-timer
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
tilladt/ikke tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under Course Information på kursets side i BlackBoard’.
ECTS-point
Uddybende information
Deltagelse i laboratorieøvelser og E-timer (mindst 80% for begge dele). Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a) og b).
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Forudsætning ikke fundet |
Udprøvninger
Rapporter og opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
tilladt/ikke tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under Course Information på kursets side i BlackBoard’.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Forudsætning ikke fundet |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itislearning.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Aktivitet - Antal timer:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 62. Heraf: eks.timer: 34, lab.timer: 24, demonstrationsforsøg: 3-5. Herudover ekskursion 10 (en arbejdsdag).
- Studiefase: Antal timer:
- Total: Antal timer: 90
Studiefase:
- Selvstudium af lærebogen og andet relevant litteratur især til efterarbejde af forelæsninger og forberedelsen til laboratorie- og E-timer
- Opgaver, datanalyse og rapportskrivning
- Kontinuerligt opsamling og gennemgang af indlæringsmaterialer og kursusemne