DS808: Visualisering
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N340081102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N340081101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 07-04-2021
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Visualiseringer er et vigtigt værktøj for eksperter indenfor forskellige områder (f.eks. samfundsvidenskab, bioinformatik, digital humaniora og sport) for at få et overblik over datafordelinger og indsigt i fremherskende datamønstre på en forståelig, intuitiv og visuel form. Målet med kurset er at gøre det muligt for den studerende at udvikle passende visuelle grænseflader til (domænespecifikke) brugerløsninger. Dette er vigtigt, da mange studerende vil blive ansat i sektorer, der kan kræve løsninger til visuel dataudforskning.
Kurset bygger på den viden, der er erhvervet i kurset DS800 (Introduktion til databehandling), og giver et akademisk grundlag for at forberede et speciale, hvor visuel dataanalyse er i fokus.
Efter afsluttet kursus skulle studerende have fået viden om:
- Metoder til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse
- Data- og opgaveabstraktion til visuelt design
- Visuel indkodning- og interaktionsværktøjer
Efter kurset skal de studerende have tilegnet sig færdighederne i at:
- Vurdere brugerkrav til visuelt design
- Udvikle visuelle grænseflader til multivariate datasæt
- Anvende interaktionsværktøjer til at understøtte interaktiv visuel dataudforskning
- Validere effektiviteten af visualiseringsløsninger
Efter kurset skal studerende være kompetente i at:
- Abstrahere domænespecifikke visualiseringsopgaver
- Tilpasse eksisterende løsninger til understøttelse af relaterede visualiseringsopgaver
- Udvikle nye visualiseringer til ikke-understøttede brugeropgaver
- Argumentere omkring datakarakteristika på baggrund af visuelle mønstre
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at udvælge, anvende og sammensætte de rette programmerings-, statistik- og maskinlæringsværktøjer og -metoder til at arbejde med større datamængder generelt og inden for et bestemt fagområde
- Give kompetence til at anvende og videreudvikle disse værktøjer og metoder til at designe og foretage komplekse dataanalyser og arbejde med avancerede data
- Give kompetence til at styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse inden for databehandlings- og analyseområdet
Målbeskrivelse
For at nå kursets mål er læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Forklare visuelle designmetoder for vilkårlige brugeropgaver
- Vælge passende visuelle karakteristika til kortlægning af datafunktioner
- Forklare og anvende passende avancerede visualiseringmetoder
- Evaluere kvaliteten af og foreslå forbedringer til visuelle kortlægninger
- Løse visuelle designopgaver i teams
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Nestede modeler til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse og deres indflydelse på visuelt design
- Hvilke typer data kan visualiseres? (dataabstraktion)
- Hvorfor skal vi visualisere? (opgaveabstraktion)
- Hvordan visualiserer vi? (visuel kodning)
- Færdigheder til at interagere med visuelle repræsentationer
- Informationssøgning og visuel analyse
- Avanceret visualisering af numeriske, tekstmæssige, geospatiale, tidsmæssige og netværksdata.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Portfolio
EKA
N340081102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Ikke tilladt.
ECTS-point
5
Uddybende information
Portfolio eksamen består af følgende elementer:
- et gruppeprojekt med en skriftlig videnskabelig kort artikel (2-4 sider), der beskriver gruppens visualiseringsprojekt
- en (kort) demonstrationsvideo af visualiseringen som supplerende materiale til papiret
- en delt præsentation af visualiseringsprojektet med en mundtlig gruppediskussion
- korte individuelle sessioner med spørgsmål om kursets teoretiske indhold
Mens gruppeprojektet definerer en målkarakter for de deltagende studerende, vil de enkelte sessioner justere dem til individuelle karakterer ved at vurdere en studerendes bidrag til projektet og det vedtagne teoretiske indhold undervist i kurset.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 24 timer
- Træningsfase 12 timer (eksaminatorier for projektdiskussioner)
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen