DM576: Databasesystemer
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- have kendskab til programmering
- være i stand at programmere
Formål
Kurset har til formål at give de studerende teoretisk indsigt og praktisk erfaring i at anvende, designe og implementere relationelle databaser og databasesystemer.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset DM574 Introduktion til programmering. Det antages også, at den studerende har en grundlæggende viden om modellering af softwaresystemer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- at give kompetence til at planlægge og designe en relationel database
- kendskab til strukturerede forespørgsler og manipulation af relationelle databaser
- anvendelse af en relationel database system til at modellere virkelige data
- udvikling af færdigheder i programmering af database applikationer
- forståelse for den interne opbygning af databasesystemer
- anvendelse af viden om databasesystemer i rammen af realistiske projekter
- give kompetence til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe en passende konceptuel model for en database ud fra en problembeskrivelse.
- transformere en konceptuel model for en database til en passende relationel model
- opskrive SQL udtryk for forespørgsler på en relationel database
- optimere en relationel database gennem brug af ækvivalente SQL-udtryk, samt brug af teorien for normalformer
- tilgå en database fra et applikationsprogram
- udnytte forståelsen for opbygning af databasesystemer til at optimere deres anvendelse
- integrere databasesystemer i rammen af realistiske projekter
- beskrive et udført arbejde omhandlende ovenstående punkter i et klart og præcist sprog, og på en struktureret måde
- træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- relationelle databaser
- databasedesign (konceptuel datamodellering, normalformer)
- relationel algebra
- SQL
- integration af databaser i applikationer
- databasesystemer
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
1-dags take-home eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Kurset har en progression fra et nødvendigt fokus på design og teori mod de sprog, der bygget bro mellem teori og praksis, og slutter med real-world applikationer. Undervisningsmetoderne har også en progression fra foredrag og øvelser til projektarbejde.
- Introfase: 30 forelæsningstimer
- Trænigsfase: 30 eksaminatorietimer
Aktiviteter i studiefasen:
- Softwareudvikling i teams
- Specifikation, evaluering og brug af applikationer, der baseres på databaser
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.