DM550: Introduktion til Programmering
Kommentar
Kurset nedlægges - udbydes sidste gang E21.
Kurset fortsætter i en 7,5 ECTS udgave med koden DM574, udbydes første gang E22.
- Sidste ordinære eksamen afholdes januar 2022
- Første reeksamen afholdes marts 2022
- Anden og sidste reeksamen afholdes august 2022
15015201 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset giver en introduktion til struktureret og objekt-orienteret programmering. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at løse problemer ved modellering og implementering af edb-programmer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- at give kompetence til at planlægge og udføre computerprogrammer i Java
- viden om fælles programmering metoder
- udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
- udvikling af færdigheder i softwareudvikling
- udvikling af færdigheder i at konstruere større softwaresystemer
- udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- at give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- at give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- at give kompetence til at designe højere niveau software arkitekturer
Kurset bygger på de studerendes gymnasiale kompetencer i matematik. Kursets indhold er essentielt for senere kurser i algoritmer og softwareudvikling, hvor den studerende skal kunne programmere.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe objektorienterede modeller for konkrete problemer;
- udarbejde en programstruktur baseret på modellen;
- implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog;
- finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende programbibliotek;
- planlægge og gennemføre en afprøvning af programmet;
- designe og implementere rekursive løsning af problemer;
- designe og implementere abstrakte datatyper;
- anvende basale træstrukturer og algoritmer for disse.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og procedure.
- Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
- Objektorienteret programmeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
- Rekursion og rekursive data strukturer.
- Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.
Kurset undervises i Java.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolioeksamen bestående af små individuelle opgaver, et gruppeprojekt og et mundtligt forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 56, heraf 28 timer eksaminatorie og 28 timer laboratorie
- Studiefase: Antal timer: 10
og I introfasen benyttes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, og mere anvendelsesorienterede forløb, hvor der undervises i hvordan den opnåede viden kan anvendes i konkrete scenarier. Træningsfasen er opdelt i eksaminatorier og labs, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at omsætte deres viden til løsning og efterfølgende til konkrete computerprogrammer. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at øge deres forståelse og deres kompetencer vedrørende fagets indhold.
Aktiviteter i studiefasen: Programmering af små opgaver og projekter.