BB904: Projektledelse, økonomi og kommunikation

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N150010102, N150010112
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Akademisk overbygningsuddannelse

STADS ID (UVA): N150010101
ECTS-point: 7.5

Godkendelsesdato: 29-04-2021


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Kurset samlæses delvist med MF901: Projektledelse.

Indgangskrav

Bestået bachelorgrad. Det er ikke muligt for kandidat- eller bachelorstuderende at følge BB904 som valgfag, hvis man tidligere har fulgt og bestået MF901 på uddannelsen.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have erfaring med planlægning og gennemførelse af projekter f.eks. bachelorprojekt, individuel studieaktivitet og semesterprojekter.

Formål

Formålet med kurset er at den studerende skal opnå viden om og færdigheder i projektledelse, med fokus på klimatilpasningsprojekter. Kurset giver derfor viden om og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker til at planlægge og lede projekter, herunder projektkommunikation rettet mod forskellige interessenter samt projektets økonomi.  

Kurset giver et fagligt grundlag til de studerendes egne projekter, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • give kompetencer til at indgå i tværfaglige projektgrupper
  • give kompetence til at kunne planlægge og lede projekter som involverer flere fagområder
  • give viden om begreber og metoder indenfor projektledelse, projektrelateret kommunikation og økonomi.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til korrekt at:

  • udvælge, redegøre for, anvende og diskutere relevante teorier, begreber, metoder og teknikker indenfor fagets emnekreds til, i forhold til et konkret projekt med fokus på klimatilpasning
  • beskrive titel, formål, mål, succesfaktorer og –kriterier, forudsætninger og begrænsninger samt et estimeret budget klart og argumenteret under hensyntagen til samfundets målsætninger på miljø- og ressourceområdet (bæredygtighed, biodiversitet, vækst og velfærd, globalisering)
  • udpege sponsor/projektejer samt relevant projektleder
  • analysere usikkerheder og foreslå løsninger til håndtering af disse
  • foretage en interessentanalyse.
  • planlægge relevante kommunikations- og andre aktiviteter til håndtering af/samarbejde med interessenterne
  • udarbejde en work breakdown structure for projektets nødvendige aktiviteter
  • med anvendelse af relevant software planlægge projektets aktiviteter og ressourceforbrug med fokus på humane ressourcer 
  • give forslag til organisering af projektet, herunder udvælgelse af projektteam og relevante ledelsesaktiviteter i forhold til projektteamet med udgangspunkt i projektets aktiviteter og øvrige karakteristika
  • Udarbejde et budget for projektets aktiviteter og forslag til økonomisk og anden opfølgning på projektets fremdrift
  • reflektere over udfordringer i implementering af projektet
  • præsentere ovenstående ved anvendelse af præsentationssoftware samt kunne diskutere den fremsatte løsning ved anvendelse af fagets begreber og teorier.
  • redegøre for relevante økonomiske strukturer og regler i relation til klimatilpasningsprojekter

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

  • Projektets fundament og karakteristika
  • Analyse og håndtering af usikkerhed
  • Analyse og håndtering af interessenter med fokus på kommunikation
  • Definition og planlægning af projektets aktiviteter
  • Projektets økonomi
  • Opfølgning på projektets økonomi og fremdrift
  • Organisering og ledelse af projekter
  • Samarbejde med væsentlige interessenter indenfor klimatilpasningsområdet
  • Økonomiske strukturer i relation til klimatilpasningsprojekter

Emnerne i kurset er generiske, men der vil i undervisningen være fokus på eksempler relateret til klimatilpasning og miljøkemi og forvaltning.

Litteratur

  • Clegg, S. R., Skyttermoen, T., og Vaagaasar, A.L. (2021). Project management. A value creation approach. Sage. Kapitel 1-9 og 13.
  • Jepsen, A.L. og Eskerod, P. (2016). Projektets interessenter. Analyse og samspil. Jurist- og økonomforbundets forlag.

Se It´s Learning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N150010102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

Varighed af prøven: forberedelse af case 72 timer. Mundtlig prøve: 20 minutter. Heraf max 10 minutter til præsentation.

Hjælpemidler

Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort på ItsLearning.

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamenstype: Individuel mundtlig præsentation med efterfølgende eksamination i pensum med udgangspunkt i præsentationen af projektplan, udarbejdet i grupper.

Uddybende beskrivelse af eksamenselement a): Der udleveres en case. I grupper udarbejdes en PowerPoint-præsentation som præsenteres individuelt.

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Gruppeprojekt, udarbejdelse af projektrapport

EKA

N150010112

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i ItsLearning.

ECTS-point

2.5

Uddybende information

I rapporten skal der være individuelt identificerbare bidrag, det skal derfor noteres, hvem der har skrevet hvilke afsnit.   

Uddybende beskrivelse af eksamenselementet b): Rapporten omhandler de økonomiske strukturer og regler indenfor klimatilpasningsprojekter og kommunikation med relevante interessenter. 

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

65 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase: 26 timer 
  • Træningsfase: 39 timer: 14 timer i form af casearbejde, 25 timer med projektarbejde

Aktiviteter i studiefasen:

  • Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
  • Selvstudium af visse emner fra lærebogen
  • Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
  • Projektarbejde

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Sara Egemose saege@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Anna Lund Jepsen alj@sam.sdu.dk Center for Integrerende Innovationsledelse (C*I2M)
Poul Erik Vesterløkke pve@sam.sdu.dk Center for Integrerende Innovationsledelse (C*I2M)

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb