BB904: Projektledelse, økonomi og kommunikation
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have erfaring med planlægning og gennemførelse af projekter f.eks. bachelorprojekt, individuel studieaktivitet og semesterprojekter.
Formål
Formålet med kurset er at den studerende skal opnå viden om og færdigheder i projektledelse, med fokus på klimatilpasningsprojekter. Kurset giver derfor viden om og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker til at planlægge og lede projekter, herunder projektkommunikation rettet mod forskellige interessenter samt projektets økonomi.
Kurset giver et fagligt grundlag til de studerendes egne projekter, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- give kompetencer til at indgå i tværfaglige projektgrupper
- give kompetence til at kunne planlægge og lede projekter som involverer flere fagområder
- give viden om begreber og metoder indenfor projektledelse, projektrelateret kommunikation og økonomi.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til korrekt at:
- udvælge, redegøre for, anvende og diskutere relevante teorier, begreber, metoder og teknikker indenfor fagets emnekreds til, i forhold til et konkret projekt med fokus på klimatilpasning
- beskrive titel, formål, mål, succesfaktorer og –kriterier, forudsætninger og begrænsninger samt et estimeret budget klart og argumenteret under hensyntagen til samfundets målsætninger på miljø- og ressourceområdet (bæredygtighed, biodiversitet, vækst og velfærd, globalisering)
- udpege sponsor/projektejer samt relevant projektleder
- analysere usikkerheder og foreslå løsninger til håndtering af disse
- foretage en interessentanalyse.
- planlægge relevante kommunikations- og andre aktiviteter til håndtering af/samarbejde med interessenterne
- udarbejde en work breakdown structure for projektets nødvendige aktiviteter
- med anvendelse af relevant software planlægge projektets aktiviteter og ressourceforbrug med fokus på humane ressourcer
- give forslag til organisering af projektet, herunder udvælgelse af projektteam og relevante ledelsesaktiviteter i forhold til projektteamet med udgangspunkt i projektets aktiviteter og øvrige karakteristika
- Udarbejde et budget for projektets aktiviteter og forslag til økonomisk og anden opfølgning på projektets fremdrift
- reflektere over udfordringer i implementering af projektet
- præsentere ovenstående ved anvendelse af præsentationssoftware samt kunne diskutere den fremsatte løsning ved anvendelse af fagets begreber og teorier.
- redegøre for relevante økonomiske strukturer og regler i relation til klimatilpasningsprojekter
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Projektets fundament og karakteristika
- Analyse og håndtering af usikkerhed
- Analyse og håndtering af interessenter med fokus på kommunikation
- Definition og planlægning af projektets aktiviteter
- Projektets økonomi
- Opfølgning på projektets økonomi og fremdrift
- Organisering og ledelse af projekter
- Samarbejde med væsentlige interessenter indenfor klimatilpasningsområdet
- Økonomiske strukturer i relation til klimatilpasningsprojekter
Emnerne i kurset er generiske, men der vil i undervisningen være fokus på eksempler relateret til klimatilpasning og miljøkemi og forvaltning.
Litteratur
- Clegg, S. R., Skyttermoen, T., og Vaagaasar, A.L. (2021). Project management. A value creation approach. Sage. Kapitel 1-9 og 13.
- Jepsen, A.L. og Eskerod, P. (2016). Projektets interessenter. Analyse og samspil. Jurist- og økonomforbundets forlag.
Se It´s Learning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort på ItsLearning.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenstype: Individuel mundtlig præsentation med efterfølgende eksamination i pensum med udgangspunkt i præsentationen af projektplan, udarbejdet i grupper.
Uddybende beskrivelse af eksamenselement a): Der udleveres en case. I grupper udarbejdes en PowerPoint-præsentation som præsenteres individuelt.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Gruppeprojekt, udarbejdelse af projektrapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i ItsLearning.
ECTS-point
Uddybende information
I rapporten skal der være individuelt identificerbare bidrag, det skal derfor noteres, hvem der har skrevet hvilke afsnit.
Uddybende beskrivelse af eksamenselementet b): Rapporten omhandler de økonomiske strukturer og regler indenfor klimatilpasningsprojekter og kommunikation med relevante interessenter.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 26 timer
- Træningsfase: 39 timer: 14 timer i form af casearbejde, 25 timer med projektarbejde
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
- Projektarbejde
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anna Lund Jepsen | alj@sam.sdu.dk | Center for Integrerende Innovationsledelse (C*I2M) | |
Poul Erik Vesterløkke | pve@sam.sdu.dk | Center for Integrerende Innovationsledelse (C*I2M) |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
AO i klimatilpasning - Optag 1.september 2021 | AO i klimatilpasning | Akademisk overbygningsuddannelse i klimatilpasning | Odense | 1 | E21 |