
BB804: Biologieksperimenter - biologiformidling
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
I gymnasiet/HF forekommer biologiske undervisningsforsøg på flere niveauer. Kurset har til formål at:
- opøve deltagernes evne til at planlægge og gennemføre undervisningsforsøg på de forskellige niveauer og med de ressourcer, som er til rådighed i gymnasiet/HF
- opøve deltagernes evne til at tilrettelægge en ekskursion
- opøve deltagernes evne til at fremlægge stoffet på et passende pædagogisk niveau
- opøve deltagernes evne til at udøve en bred formidling af biologisk viden
- opøve deltagernes evne til at præsentere denne viden på forskellige måder og til forskellige målgrupper
- give deltagerne en forståelse af ”nye type unge” i det moderne samfund
Kurset giver nogle ekstra værktøjer til den studerende, som ønsker at forfølge en undervisningskarriere efter endt studium, for eksempel i gymnasiet/HF. Delelementer af kurset vil være præget af pædagogiske og didaktiske overvejelser; men det skal kraftigt understreges, at kurset ikke er et Pædagogikum eller noget tilsvarende.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at undervise på gymnasium/HF i den teoretiske såvel som i den eksperimentelle biologi
- Give færdigheder i praktisk formidling af biologisk viden til forskellige målgrupper under anvendelse af formålstjenlige undervisningsformer, specielt ekskursioner og praktiske laboratorieøvelser
- Give viden om den ”nye type unge” i det moderne samfund og dennes konsekvenser for undervisningstilrettelæggelse og de unges læring
Målbeskrivelse
I gymnasiet/HF forekommer biologiske undervisningsforsøg på flere niveauer. Kurset har til formål at:
- opøve deltagernes evne til at planlægge og gennemføre undervisningsforsøg på de forskellige niveauer og med de ressourcer, som er til rådighed i gymnasiet/HF
- opøve deltagernes evne til at tilrettelægge en ekskursion
- opøve deltagernes evne til at fremlægge stoffet på et passende pædagogisk niveau
- opøve deltagernes evne til at udøve en bred formidling af biologisk viden
- opøve deltagernes evne til at præsentere denne viden på forskellige måder og til forskellige målgrupper
- give deltagerne en forståelse af ”nye type unge” i det moderne samfund
Kurset giver nogle ekstra værktøjer til den studerende, som ønsker at forfølge en undervisningskarriere efter endt studium, for eksempel i gymnasiet/HF. Delelementer af kurset vil være præget af pædagogiske og didaktiske overvejelser; men det skal kraftigt understreges, at kurset ikke er et Pædagogikum eller noget tilsvarende.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at undervise på gymnasium/HF i den teoretiske såvel som i den eksperimentelle biologi
- Give færdigheder i praktisk formidling af biologisk viden til forskellige målgrupper under anvendelse af formålstjenlige undervisningsformer, specielt ekskursioner og praktiske laboratorieøvelser
- Give viden om den ”nye type unge” i det moderne samfund og dennes konsekvenser for undervisningstilrettelæggelse og de unges læring
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Storytelling
- Basal skriftlig formidlingsteknik
- Ultrakort skriveteknik
- Grammatik
- Retorik
- Strukturering af afhandlinger og tidsskriftsartikler
- Give og modtage kritik
- Skrive og bearbejde egne tekster
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110006101, BB804: Biologieksperimenter - biologiformidling |
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N110006101, BB804: Biologieksperimenter - biologiformidling |
Udprøvninger
Projektopgave med individuel fremlæggelse og eksamination
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Laboratorieøvelse med 3.g-elever.
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Udarbejdelse og gennemførelse af en laboratorieøvelse med 3.g-elever. Forløbet bedømmes samlet.
Forudsætningsprøven b) er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstændig udarbejdelse af eksamensprojekt, herunder udarbejdelse af øvelsesvejledning
Kurset indledes med to undervisningsgange á fire timer med laboratorieforsøg, hvor de studerende øver sig på hinanden med hensyn til at planlægge og gennemføre simple gymnasieforsøg på 1. G-niveau. Senere skal de studerende selv planlægge og gennemføre en ekskursion til Fjord & Bælt i Kerteminde med elever i 1. G fra Nordfyns Gymnasium, hvor det eksperimentelle arbejde og formidlingen er i fokus. I kurset vil de studerende desuden blive præsenteret for biologisk formidling i andre sammenhænge; for eksempel som naturvejleder på Trente Mølle i Svanninge Bakker eller formidler i Odense ZOO.
De studerende skal desuden trænes i at formidle videnskabelige artikler til forskellige udvalgte målgrupper. Undervejs i kurset holder underviseren dialogiske oplæg om udvalgte læringsteorier, den ’nye type unge’ i det sen-moderne samfund samt lærer- og elevroller for derigennem at kvalificere de studerendes didaktiske viden, således at de er i stand til at kunne udforme den afsluttende projektrapport samt i den forbindelse at gennemføre en eksperimentel del med en 2. eller 3. G klasse fra Nordfyns Gymnasium.
Aktiviteter i undersøgelsesfasen:
- Forberedelse til forelæsninger
- Skriftlige opgaver