BB547: Økologi A
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N100029102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N100029101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 13-05-2020
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til emner, som er undervist på førsteåret.
Har man bestået eksamen på 15 ECTS i det nu nedlagte kursus BB510, så kan man ikke tilmelde sig BB547 og BB548.
Har man bestået eksamen på 15 ECTS i det nu nedlagte kursus BB510, så kan man ikke tilmelde sig BB547 og BB548.
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier indenfor områderne: økosystemers struktur, funktion og udvikling, vandets kredsløb, samt stof- og energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple økologiske modeller, hvilket er vigtigt i forhold at forstå betingelserne for liv på jorden og biosfærens betydning for jordens udvikling og klima.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på førsteårets kurser samt på kurserne BB525 (Zoologi og evolution) og BB531 (Planter, Protister og Svampe), og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne BB548 (Feltkursus i økologi), BB507 (Danske Naturtyper), BB535 (Terrestriske naturtyper) og BB549 (Bæredygtig fremtid), der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring på baggrund af gruppearbejde
- Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare vandets kredsløb
- Forklare stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer
- Forklare abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i økosystemer
- Forklare og analysere artssammensætningen af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
- Forklare betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
- Analysere den miljømæssige tilstand af konkrete økosystemer ved anvendelse af generel økologisk viden
- Forstå økologiens centrale problemstillinger og fagudtryk
- Kunne analysere økologiske data (fx i miljørapporter) og ud fra disse kunne beskrive dominerende processer og miljøtilstanden i økosystemer
- Kunne forholde sig kvantitativt til masser (stofpuljer), omsætningshastigheder og massebalancer for organisk stof og næringssalte (herunder nitrogen og fosfor) i økosystemer
- På et overordnet plan at kunne forstå de ændringer økosystemerne har gennemgået samt de ændringer, der evt. kan følge af yderligere menneskeskabte påvirkninger og klimaændringer
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Beskrivelse af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
- Betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
- Fysiske og kemiske forhold i jord og deres betydning for jordbundsudvikling
- Vandets kredsløb
- Stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer.
- Abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i de frie vandmasser og i sedimenter.
- Med udgangspunkt i miljørapporter gennemgås forskellige cases
- Vandrammedirektivet og de nationale vandplaner bliver belyst med baggrund i retableringspotentialet for ålegræs i Odense Fjord. Simple økologiske modeller vil blive benyttet i analyserne.
Litteratur
Ferskvandsøkologi. Kaj Sand-Jensen og Claus Lindegaard, 2004. Gyldendal. 312
Leif Petersen: Grundtræk af jordbundslæren. 4. udgave. DSR Forlag 1994; 4 kompendier
Leif Petersen: Grundtræk af jordbundslæren. 4. udgave. DSR Forlag 1994; 4 kompendier
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Januar
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
N100029102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Ingen hjælpemidler tilladt
ECTS-point
10
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 38
- træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 timer eksaminatorie
Hvert af emnerne ferskvandsøkologi, terrestrisk økologi, og marin økologi indledes med et antal dobbeltforelæsninger og afsluttes med eksaminatorier, hvor den tilegnede viden bringes i anvendelse. Kurset har en overvægt at introfase; men bør vurderes sammen med BB548: Feltkursus i økologi, som er helt overvejende træningsfase med felt- og laboratorieøvelser samt gruppe projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 100 timer
a.Forberedelse til forelæsninger og eksaminatorier, herunder forberedelse i grupper
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Cintia Organo Quintana | cintia@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Kasper Reitzel Jensen | Reitzel@biology.sdu.dk | Økologi |