BB528: Klima og biologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have et grundlæggende kendskab til økologi og dens sammenhæng.
- Have kendskab til grundlæggende algebra.
Formål
Kurset introducerer til de aktuelle klimaforandringers indflydelse
på jordens økosystemer. Vi vil beskæftige os med både akvatiske og
terrestriske økosystemer. Det forventes at deltageren under kurset
kritisk analyserer den tilgængelige litteratur på en række specifikke
forskningsområder indenfor klima og biologi. Deltagerne vil parvis
præsentere specifikke emner og lede diskussioner med udgangspunkt i
udleveret materiale. Formålet er at deltageren selvstændigt og kritisk
undersøger en række emner indenfor klimainducerede forandringer i
biologisk funktion og struktur.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne BB531, BB510.
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i at forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger
- Give
en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige
teori, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i
diskussionen af biologiske problemstillinger.
studerende vil lære om den praktiske videnskabelige baggrund for klima
og klimaændringer. De vil blive i stand til kritisk at vurdere de
videnskabelige beviser på klimaændringer og danne videnskabeligt
baserede konklusioner ud fra disse beviser.
også opnå praktiske færdigheder i organisering og afholdelse af
fremlæggelser. Dette vil give dem chancen for at strukturere en
videnskabelig fremlæggelse og finde et passende niveau til at
kommunikere videnskabelig viden i undervisning. De studerende vil også
få erfaring med at organisere en diskussion om emnet for deres
fremlæggelse. Disse færdigheder vil være vigtige for de studerende, når
de skal kommunikere information – videnskabelig eller anden – i
forbindelse med arbejde eller undervisning.
Målbeskrivelse
- Kritisk overveje emnet, klimaforandringer, og også synspunkterne for og imod.
- Forklare fysikken bag reguleringen af Jordens klima
- Levere en oversigt over de biologiske konsekvenser som klimaforandringer har – både på land og i havene.
- Forklare fortidige klimaforandringer og vurderingen af disse.
- Forklare grundlæggende klimamodeller, forstå hvordan de virker og hvad de kan bruges til.
- Kunne arbejde i hold og forberede og give et foredrag ifm kurset.
Indhold
- Strålingsbalancen og drivhusgasser
- Kontrollerende faktorer for klimaet
- Klimamodeller
- Palæo-klima
- Klimaforandringer og terrestriske økosystemer
- Klimaforandringer og biogeografi
- Havenes forsuring
- Klimaforandringer og de marine økosystemer
- Klimaforandringer i det Arktiske område
- Kulstofsekvestrering
- Klimaforandringer og stigning i vandstanden i havet
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Studenterpræsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under \'Course Information\' på kursets side i BlackBoard
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 16 timer
Træningsfase - heraf 32 timer eksaminatorie
Underviserne på kurset giver en række indledende lektioner om kursets hovedemner. Disse lektioner vil typisk vare den første af en to-timers periode, hvorefter den anden time bruges på aktiviteter og diskussioner blandt de studerende for at styrke indlæringen af det som de studerende lærte den første time. De studerende vil få forskellige hjemmeopgaver, først og fremmest for at udvikle kvantitative evner i forståelsen af Jordens klima-reguleringer. Alle studerende forventes at være velforberedt til hver lektion da undervisningen kræver aktiv deltagelse af de studerende. Således vil de studerende i små hold forberede og give et foredrag af en times varighed over et af emnerne indenfor kursets curriculum. Forberedelsen af dette emne diskuteres i detaljer med kursets lærere, og i forbindelse med foredraget, forventes hvert hold at forberede en times diskussion.
Aktiviteter i studiefasen:
- De studerende skal løse hjemmeopgaver.
- De studerende skal forberede sig til aktivt at deltage i lektionerne.
- De studerende skal forberede sig til at holde et foredrag.