BB524: Toksikologi B

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N100041112, N100041102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100041101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 30-10-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Kurset er nedlagt. Udbudt til undervisning for sidste gang i foråret 2020. kurset erstattes, sammen med BB544: Toksikologi A (5 ECTS) af BB551: Toksikologi (10 ECTS), som udbydes første gang F21.
04014101(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til grundlæggende kemi, molekylærbiologiske begreber og biokemiske processer
  • have et basalt kendskab til grundlæggende toksikologiske begreber
  • Kunne anvende basalt laboratorieudstyr og udføre simple koncentrations- og fortyndingsberegninger
  • Grundlæggende
    toksikologisk viden på niveau med BB544: Toksikologi A eller BB526: Elementær økotoksikologi forventes.

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå
toksikologiske data på stoffer gennem et grundigt kendskab til
mekanismerne bag toksicitet samt kroppens forsvarsmekanismer mod
giftvirkninger. Dette er vigtigt i forhold til at forstå mekanismer bag
bivirkninger af, og toksiske reaktioner på, farmaceutika, samt for at
forstå food-drug, drug-drug og drug-miljøgift interaktioner. Denne viden
er nødvendig for farmaceuter der skal rådgive på apoteker såvel som for
farmaceuter og biologer som sigter på arbejde indenfor
medicinalindustri og miljøregulering.

Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset Toksikologi A (BB544) for farmaceuter og biologer og giver et fagligt
grundlag for at studere emnerne Mekanistisk Toksikologi (farmaceuter) og
Molekylær Toksikologi (biologer) der er placeret på
kandidatuddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give
    færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle
    undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt
    formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
  • Give
    viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om
    eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle
    forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske
    problemstillinger.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Redegøre
    for hvorledes kernereceptorer indgår i centrale metabolske og
    transportrelaterede processer samt for kernereceptorers rolle i
    toksicitet
  • Beskrive miljøgiftes og farmaceutikas påvirkning af hormonsystemer
  • Forklare de molekylære mekanismer bag udvalgte stofgruppers toksicitet
  • Forklare mekanismer bag kombinationseffekter af stoffer
  • Redegøre for faktorer som vanskeliggør brug af resultater fra dyreforsøg til forudsigelse af toksicitet i mennesker
  • Redegøre for kilder til farmaceutika i naturen og effekter på dyrelivet.
  • Udføre og afrapportere kvantitative, biokemiske laboratorieforsøg
  • Anvende toksikologiske data på stoffer
  • Læse og forstå videnskabelig litteratur (review-artikler)

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Kernereceptor-medieret toksicitet
  • Hormonforstyrrende stoffers effekter på den humane reproduktion
  • Molekylære mekanismer bag toksiciteten af metaller og naturlige toksiner fra planter og svampe
  • Kilder til artsforskelle i toksicitet
  • Farmaceutikas effekter på miljøet

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Aktiv deltagelse i laboratorieøvelser

    EKA

    N100041112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N100041101, BB524: Toksikologi B

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N100041102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    40 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
    • Træningsfase: Laboratorieøvelser: 16 timer

    Undervisningen vil bestå af korte introduktionsforelæsninger til emnerne hvorefter stoffet vil blive gennemarbejdet i detaljer i dialogform gennem spørgsmål. Der er således ikke specielle forelæsnings- eller eksaminatorietimer. Alle timer er en blanding af forelæsning, opgavebesvarelse i smågrupper og fælles dialog om besvarelserne. Laboratoriearbejdet knytter sig tæt til teorien fra kurset omkring kernereceptor-medieret toksicitet og hormonforstyrrende stoffer. Laboratoriedelen slutter med holdvis mundtlig fremlæggelse  af de tre laboratorieøvelser, for at sikre at det teoretiske, faglige niveau er nået.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Elvis Genbo Xu elvis@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Henrik Holbech hol@biology.sdu.dk Biologisk Institut
    Katrine Hulgard khulgard@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb