BB507: Danske naturtyper og deres udvikling

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N100037112, N100037102, N100037122, N100037132
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100037101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 24-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

04014311(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset er primært for 3. årsstuderende. Skemaoverlap må forventes for 2. årsstuderende.
Forår 2021: Kurset inkluderer 3 dages ekskursion med overnatning 14-16. maj 2021. Man opkræves et mindre beløb via et webbetalingslink som dækker forplejningen mens man er på ekskursion.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Stoffet fra BB531 Planter, protister og svampe og BB510 Økologi forudsættes kendt

Formål

Kursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte
danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres
beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en
oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden.
Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid
vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne (BB531 og BB510).

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:  
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde på baggrund af gruppebaseret projektarbejde og til at strukturere egen læring
  • Give
    færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle biologiske
    undersøgelser i felten og i at tilegne sig ny biologisk viden på en
    effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende og
    give færdigheder i at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger
    inden for biologien og beskrive, formulere og formidle faglige
    problemstillinger og resultater 
  • Give viden om biologiens
    eksperimentelle metoder og udvalgte aktuelle forskningsemner og
    refleksiv forståelse for biologiske teorier, metoder og praksis

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at: 
  • forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
  • identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
  • gøre rede for de vigtigste økologiske og menneskeskabte faktorer, der påvirker naturtyperne
  • forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
  • forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
  • foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
  • at fremlægge fagligt stof mundtligt og skriftligt

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Dannelsen af det danske landskab 
  • Beskyttede naturtyper
  • Søer
  • Ådale
  • Brunkulsområder
  • Kær
  • Moser
  • Vadehavet
  • Kystklitter
  • Skove
  • Heder
  • Overdrev 
  • Det dyrkede land

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Tilfredsstillende deltagelse (mindst 80%) ved seminarerne

    EKA

    N100037112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

     Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling
    Delprøve Forudsætningsprøve b) N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling
    Delprøve Forudsætningsprøve c) N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N100037102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    2 timer

    Hjælpemidler

    Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Forudsætningsprøve b)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse i den 3-dages ekskursion

    EKA

    N100037122

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Forudsætningsprøve c)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Godkendelse af rapporter og mundtlig fremlæggelse

    EKA

    N100037132

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Vejledende antal undervisningstimer

    44 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer:4
    • Træningsfase: Antal timer: 40
    • Total: Antal timer: 44

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Forberedelse af præsentationer over udvalgte emner samt rapportskrivning
    • Læsning af kompendier og rapporter til alle emner
    I kurset indgår en ½-dags og en 3-dages ekskursion. På
    ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver
    lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke
    miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og
    demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
    På 4-timers ekskursionen: 
    1. Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling og naturpleje. 
    På 3-dages ekskursionen:
    1. Vandløbet
      og dets dal. Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing
      Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning og
      udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af
      våde enge beskrives.
    2. Vadehavet. De karakteristiske fysiske
      forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter
      og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på
      effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som
      rasteplads for fugle belyses også.
    3. Klitter. Der ses på klitdannelse og karakteristisk bevoksning.
    4. Skov,
      højmose og hede. I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der
      er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose,
      hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Kasper Reitzel Reitzel@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Theis Kragh tkragh@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode