BB507: Danske naturtyper og deres udvikling
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk
EKA: N100037112, N100037102, N100037122, N100037132
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N100037101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 24-10-2018
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
04014311(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset er primært for 3. årsstuderende. Skemaoverlap må forventes for 2. årsstuderende.
Forår 2021: Kurset inkluderer 3 dages ekskursion med overnatning 14-16. maj 2021. Man opkræves et mindre beløb via et webbetalingslink som dækker forplejningen mens man er på ekskursion.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Stoffet fra BB531 Planter, protister og svampe og BB510 Økologi forudsættes kendt
Formål
Kursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte
danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres
beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en
oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden.
Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid
vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres
beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en
oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden.
Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid
vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne (BB531 og BB510).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde på baggrund af gruppebaseret projektarbejde og til at strukturere egen læring
- Give
færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle biologiske
undersøgelser i felten og i at tilegne sig ny biologisk viden på en
effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende og
give færdigheder i at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger
inden for biologien og beskrive, formulere og formidle faglige
problemstillinger og resultater - Give viden om biologiens
eksperimentelle metoder og udvalgte aktuelle forskningsemner og
refleksiv forståelse for biologiske teorier, metoder og praksis
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
- identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
- gøre rede for de vigtigste økologiske og menneskeskabte faktorer, der påvirker naturtyperne
- forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
- forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
- foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
- at fremlægge fagligt stof mundtligt og skriftligt
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Dannelsen af det danske landskab
- Beskyttede naturtyper
- Søer
- Ådale
- Brunkulsområder
- Kær
- Moser
- Vadehavet
- Kystklitter
- Skove
- Heder
- Overdrev
- Det dyrkede land
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Tilfredsstillende deltagelse (mindst 80%) ved seminarerne
EKA
N100037112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Delprøve | Forudsætningsprøve c) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
N100037102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
2 timer
Hjælpemidler
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
5
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Deltagelse i den 3-dages ekskursion
EKA
N100037122
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Forudsætningsprøve c)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Godkendelse af rapporter og mundtlig fremlæggelse
EKA
N100037132
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer:4
- Træningsfase: Antal timer: 40
- Total: Antal timer: 44
Aktiviteter i studiefasen:
- Forberedelse af præsentationer over udvalgte emner samt rapportskrivning
- Læsning af kompendier og rapporter til alle emner
I kurset indgår en ½-dags og en 3-dages ekskursion. På
ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver
lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke
miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og
demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
På 4-timers ekskursionen:
ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver
lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke
miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og
demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
På 4-timers ekskursionen:
- Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling og naturpleje.
På 3-dages ekskursionen:
- Vandløbet
og dets dal. Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing
Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning og
udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af
våde enge beskrives. - Vadehavet. De karakteristiske fysiske
forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter
og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på
effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som
rasteplads for fugle belyses også. - Klitter. Der ses på klitdannelse og karakteristisk bevoksning.
- Skov,
højmose og hede. I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der
er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose,
hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.