MM555: Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF506, MM536.
Dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:
- indgår konstituerende på din uddannelse
- det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
- er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til matematik svarende til gymnasialt A-niveau.
- Kunne anvende de teknikker som dækkes på gymnasialt A-niveau i matematik.
Formål
Kurset har til formål at introducere den studerende til de centrale værktøjer fra matematisk analyse, som benyttes i uddannelsen i BMB, biomedicin og kemi og som vil blive anvendt i en faglig kontekst i senere kurser i studiet.
Disse værktøjer vil give den studerende de nødvendige matematiske færdigheder til i deres videre studier at
- Ræsonnere logisk og stringent.
- At forstå hvordan fysiske, kemiske og biologiske fænomener beskrives matematisk.
- Opstille matematiske modeller til beskrivelse af fænomener fra naturvidenskaberne.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at forstå og opstille matematiske modeller.
- Give kompetence til at udføre stringente ræsonnementer.
- Give færdigheder i at argumenterer i en videnskabelig kontekst.
- Give færdigheder i selvstændigt at arbejde med matematik.
- Give viden om indledende matematisk analyse
- Give viden om samspillet mellem matematikken og naturvidenskaberne.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Ræsonnere logisk og matematisk stringent.
- Forstå og arbejde med de matematiske teorier der introduceres.
- Opstille simple matematiske modeller for fænomener fra naturvidenskaberne.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Elementære funktioner.
- Grænseværdier
- Taylor-polynomier
- Komplekse tal og polære koordinater
- Differentiation og integration af funktioner af en variabel
- Ekstremumsundersøgelser
- Differentialligninger af første og anden orden
- Funktioner af flere variable og partielle afledte
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske afleveringsopgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 68 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
- Træningsfase: Antal timer: 28
- Studiefase: Antal timer: 14
- Arbejde med de nye begreber.
- Øge deres forståelse af de emner der dækkes ved forelæsningerne.
- Løse relevante opgaver.