MM555: Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N300016112, N300016102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300016101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF506, MM536.

Dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:

  1. indgår konstituerende på din uddannelse
  2. det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
  3. er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til matematik svarende til gymnasialt A-niveau.
  • Kunne anvende de teknikker som dækkes på gymnasialt A-niveau i matematik.

Formål

Kurset har til formål at introducere den studerende til de centrale værktøjer fra matematisk analyse, som benyttes i uddannelsen i BMB, biomedicin og kemi og som vil blive anvendt i en faglig kontekst i senere kurser i studiet.

Disse værktøjer vil give den studerende de nødvendige matematiske færdigheder til i deres videre studier at

  1. Ræsonnere logisk og stringent.
  2. At forstå hvordan fysiske, kemiske og biologiske fænomener beskrives matematisk.
  3. Opstille matematiske modeller til beskrivelse af fænomener fra naturvidenskaberne.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at forstå og opstille matematiske modeller.
  • Give kompetence til at udføre stringente ræsonnementer.
  • Give færdigheder i at argumenterer i en videnskabelig kontekst.
  • Give færdigheder i selvstændigt at arbejde med matematik.
  • Give viden om indledende matematisk analyse
  • Give viden om samspillet mellem matematikken og naturvidenskaberne.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Ræsonnere logisk og matematisk stringent.
  • Forstå og arbejde med de matematiske teorier der introduceres.
  • Opstille simple matematiske modeller for fænomener fra naturvidenskaberne.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Elementære funktioner.
  • Grænseværdier
  • Taylor-polynomier
  • Komplekse tal og polære koordinater
  • Differentiation og integration af funktioner af en variabel
  • Ekstremumsundersøgelser
  • Differentialligninger af første og anden orden
  • Funktioner af flere variable og partielle afledte

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Obligatoriske afleveringsopgaver

    EKA

    N300016112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    2

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N300016102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    2 timer

    Hjælpemidler

    Ikke angivet, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.

    ECTS-point

    3

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    68 timer per semester

    Undervisningsform

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 68 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
    • Træningsfase: Antal timer: 28
    • Studiefase: Antal timer: 14
    .I studiefasen forventes de studerende at:
    • Arbejde med de nye begreber.
    • Øge deres forståelse af de emner der dækkes ved forelæsningerne.
    • Løse relevante opgaver.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    David Kyed dkyed@imada.sdu.dk Analysis

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode