Historisk metode

Studienævn for Historie, Oldtidskundskab, Marinarkæologi og Mellemøststudier

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H180089112, H180089102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: H180089101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 24-02-2021


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H180089101

ECTS-point

10

Fagtitel

Historisk metode

Antal undervisningstimer

4 timer per uge

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Kristine Kjærsgaard kristinek@sdu.dk Institut for Historie (00)

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jeppe Nevers jeppenevers@sdu.dk Institut for Historie (00) Odense
Jesper Carlsen jca@sdu.dk Institut for Historie (00) Odense
Lars Bisgaard bisgaard@sdu.dk Institut for Historie (00) Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning

  • have en teoretisk forståelse af forskellige typer historiske spørgsmål, og deres konsekvenser for valg og anvendelse af kildemateriale samt af teori og begrebsramme
  • viden om de centrale teoretiske traditioner og analysemetoder i historiefaget samt fagets tematiske bredde
  • kendskab til  digitale analyseredskaber.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning

  • kunne anvende historisk kildekritik i besvarelsen af konkrete problemstillinger, og kunne argumentere for det hensigtsmæssige ved valget af en kildekritisk analysestrategi
  • kunne anvende mindst to yderligere analysestrategier på et grundlæggende niveau med afsæt for eksempel i samfundsteoretiske tilgange, begrebshistorie eller fortællingsteori, og kunne argumentere for det hensigtsmæssige ved valget. Den ene af disse analysestrategier skal eksplicit lægge op til spørgsmål der fokuserer på, hvordan fortiden fremstilles
  • kunne vurdere kvaliteten af historiefaglig forskning
  • kunne anvende udvalgte digitale analyseredskaber

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning

  • kunne overskue og systematisere et komplekst stofområde
  • kunne udvikle viden gennem opstilling og løsning af nye problemstillinger på basis af kvalificerede valg af teori og metoder inden for historiefaget
  • kunne forholde sig kritisk til kildemateriale
  • kunne anvende digitale analyseredskaber

Indhold

Centralt i historikerens arbejde står evnen til at stille relevante spørgsmål, overveje hvilke kildematerialer, der skal inddrages for at besvare dem og vælge samt anvende de bedste metoder til at besvare det stillede spørgsmål. Formålet med dette kursus er at udvikle den studerendes forståelse af disse sammenhænge og præsentere en række metoder og analyseredskaber samt at træne den studerende i brugen af dem. Der er fokus på den historiske kildekritik, men også andre metoder til at analysere skriftligt og ikke skriftligt kildemateriale, herunder ikke mindst visuelt kildemateriale introduceres og trænes.

I kurset indgår også en introduktion til og diskussion af digitale analyseredskaber.

Undervisnings- og arbejdsformer

Følgende undervisningsformer kan forekomme på kurset: Kurset afvikles som en blanding af forelæsninger og øvelser. 

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen hjemmeopgave, men kan også bestå af andre aktiviteter, ex mundtlige aktiviteter og andet.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på  undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Der indgives ikke petitum. Ved kursets begyndelse oplyser underviseren, hvilket pensum der skal opgives.

Omfang: 1000 sider, og pensum er fælles for alle undervisningshold i kurset. Den studerende eksamineres i det pensum, der er gældende for den eksamens termin, hvori den studerende tilmelder sig eksamen.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Forudsætningsprøve: Løbende i semestret
Afsluttende prøve: I slutningen af semestret

Udprøvninger

Forudsætning

EKA

H180089112

Navn

Forudsætning

Beskrivelse

Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende prøve, at man afleverer skriveøvelser i løbet af undervisningen. Godkendelse af to skriveøvelser af max. 5 sider hver er en forudsætning for at gå til den afsluttende prøve. Opgaverne stilles af underviseren.

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Omfang

Max 5 sider pr. skriveøvelse

Udlevering af opgave

Opgaven udleveres på SDU´s digitale platform. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

0

Uddybende information

Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Nej

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Afsluttende prøve

EKA

H180089102

Navn

Afsluttende prøve

Beskrivelse

Individuel bunden hjemmeopgave

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Varighed

1 uge

Omfang

8-10 normalsider

Udlevering af opgave

Opgaven udleveres på SDU´s digitale platform. Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13 og 14, som faget i særlig grad understøtter.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.


Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Nej

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Udprøve H180089112, Forudsætning H180089101, Historisk metode

Skema for faget

Yderligere information

Undervisning, forår 2022:

Fællesforelæsninger de første uger i semestret: mandag kl. 16-18 + torsdag kl. 10-12. Herefter holdundervisning.

Hold 1: Mandag kl. 12-14 + torsdag kl. 8-10

Hold 2: Tirsdag kl. 9-11 + torsdag kl. 16-18

Hold 3: Tirsdag kl. 11-13 + torsdag kl. 10-12


Se nærmere oplysninger i Kalenderfunktionen i It’slearning eller ovenstående skema.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2022 Valgfag TOMPLADS Filosofi, Historie og Religion Samdrift (BA) | Odense
Forår 2022 Obligatorisk BA Historie 135 ECTS Optag 2021 BA Historie | Bachelor (BA) i historie | Odense 2
Forår 2022 Obligatorisk BA sidefag Historie 45 ECTS Optag 2021 BA Historie | Bachelor (BA) i historie | Odense 6

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i