MM836: Konveks analyse
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N310051112, N310051102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N310051101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 02-10-2019
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Være bekendt
med: systemer af lineære ligninger, matricer, determinanter, vektorrum,
skalar produkt og ortogonalitet, lineære transformationer, egenvektorer
og egenværdier, polynomier, begrebet en funktion og dets derivater,
reelle tal, vektor calculus.
Formål
Kurset vil introducere analytiske teknikker og geometriske begreber for at løse lineære og ikke-lineære optimeringsproblemer, for det meste i økonomi.
Kurset
bygger videre på den viden, erhvervet i kurserne MM505 Lineær Algebra,
eller MM540, eller MM538, og MM533 Matematiske og numerisk analyse.
bygger videre på den viden, erhvervet i kurserne MM505 Lineær Algebra,
eller MM540, eller MM538, og MM533 Matematiske og numerisk analyse.
Kurset
er af høj tværfaglig værdi og giver et videnskabeligt grundlag for et
specialeprojekt på flere centrale områder af naturvidenskab og økonomi.
er af høj tværfaglig værdi og giver et videnskabeligt grundlag for et
specialeprojekt på flere centrale områder af naturvidenskab og økonomi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til:
Give kompetence til:
- håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge.
Give færdigheder i:
- anvende tankegange og fagudtryk fra fagets grundlæggende discipliner.
- analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemer med henblik på anvendelse af en egnet matematisk model
Give viden om:
- matematikkens grundlæggende vidensdannelse, teori og metoder.
- at kunne foretage analyser ved brug af matematiske metoder og forholde sig kritisk til videnskabelige teorier og modeller.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Korrekt besvare skriftlige opgaver og bevise resultater inden for kursets syllabus.
- Gengive og illustrere definitioner og resultater inden for kursets syllabus.
- Formulere svar på skriftlige opgaver i et matematisk korrekt sprog.
- 4 Giv argumentere for skridtene i opgaveløsningerne.
- sammenholde centrale resultater inden for kursets syllabus.
- Forstår og identificere hvilke praktiske problemer kan løses med metoder inden for kursets pensum.
- Bruge kursets metoder til at løse konkrete optimeringsproblemer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Konvekse
mængder og deres topologi, konvekse funktioner, konjugering,
subdifferentiabilitet, minimering, Kuhn-Tucker teori, numerisk
optimering metoder.
mængder og deres topologi, konvekse funktioner, konjugering,
subdifferentiabilitet, minimering, Kuhn-Tucker teori, numerisk
optimering metoder.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
N310051112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
1
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Juni
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
N310051102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
30 minutter
Hjælpemidler
Alle sædvanlige hjælpemidler må benyttes
ECTS-point
4
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - 28 timer:
- Træningsfase: 14 timer:
Introfasen vil introducere de generelle begreber og teorier og øvelsestimerne vil blive brugt til at få en dybere forståelse af disse gennem opgaver. Der vil benyttes aktiverende undervisning.
Aktiviteter i studiefasen:
- udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- forberedelse af projekter