BMB835: Cancer Cellebiologi
Kommentar
Min. 5 deltagere og maks. 20 deltagere Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på engelsk ved deltagelse af internationale studerende. Dette øvelseskursus udføres ifølge lovmæssige sikkerhedsanvisninger, men anvender eksperimentelle protokoller og kemikalier som er mistænkt for at være potentielt skadelige for gravide/ammende. Gravide/ammende studerende bør derfor kontakte kursusansvarlig i god tid før kursustilmelding.
Kurset kan ikke følges af studerende, der: Har taget BMB810.
Kurset kan ikke tages af studerende der ikke er er indskrevet på BMB eller Biomedicine.
Kurset har deltagerbegrænsning og hvis der er flere tilmeldte end begrænsningen angiver, prioriteres de rettidigt tilmeldte efter dato for tilmelding.
01015701(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have grundlæggende viden indenfor cellebiologi og molekylær biologi
- Kunne anvende basale cellebiologiske og molekylærbiologiske teknikker i laboratoriet.
Deltagerbegrænsning
Formål
og cellebiologi af kræft. Den første del af kurset giver en detaljeret
oversigt over de faktorer og mekanismer, der bidrager til udviklingen af
denne sygdom, mens den anden del fokuserer på bestemte typer af kræft
med fremhævelse ligheder og forskelle.
med kurset at styrke den specifikke faglige profil af de studerende
inden for området biomedicin og biokemi / molekylærbiologi.
etablere en logisk forbindelse med nogle af de kurser fulgt tidligere i
området BMB og Biomedicin og bringe de studerende til en øvre niveau af
viden og ekspertise ekspanderende specifikke færdigheder og
kompetencer, som de have sat tidligere. En intensiv praktisk uddannelse
giver de studerende mulighed for at sætte i praksis den teori, de har
lært følger den teoretiske del af kurset.
bygger oven på den viden, der er erhvervet under bachelorgraden i
BMB/Biomedicin, og giver et fagligt grundlag for at studere emner, der
falder inden for cancer celle biologi – typisk i et specialeprojekt.
- Beskrive og forklare relevante begreber i relation til kræft biologi
- Udvikle og formulere konstruktiv kritik på peer-reviewed artikler
- Forstå hvordan videnskabelig viden erhverves af et samspil mellem teori og eksperimenter
- Mønstre moderne teknikker inden for Cellebiologi, Biokemi og Molekylær Biologi
- Formulere en kritisk vurdering af de opnåede resultater og relatere dem til hinanden
Målbeskrivelse
- Forstå og anvende passende terminologi inden for feltet kræft cellebiologi
- Forstå karakteren af kræft og celle processer, der fører til ukontrolleret celledeling
- Forklare det molekylære og cellulære grundlag af hyppige former for kræft
- Analysere molekylære og cellulære aspekter af sjældne former for kræft
- Diskutere de mest almindelige typer af kræft hos børn og de store forskelle mellem kræft hos voksne og børn
- Design
en strategi til kloning af cDNA i mammale ekspressionsplasmider til
ekspressionen af et rekombinant tumor suppressor protein i
pattedyrceller - Belyse den intracellulære regulering af et tumorsuppressorgen produkt
- Analysere rollen af tumor suppressor proteiner som hoved beskytter af genomet
Indhold
- Molekylære mekanismer i celle cyklus regulering
- Biologien og genetikken bag kræft
- Onkogener og tumorsuppressorgeners rolle
- Celle signalering
- Vedligeholdelse af genomisk integritet og udviklingen af kræft
- Tumor angiogenese
- Tumor metastaser
- Den rationelle behandling af kræft
- Molekylære
og cellulære funktioner i kræft i centralnervesystemet, pancreaskræft,
hudkræft, mavetarmkanal maligniteter, blodcelle-kæft, kimcelletumorer,
sjældne former for kræft, kræft i barndommen
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig rapport baseret på laboratoriearbejde
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 20 timer
- Træningsfase: 50 timer, heraf 50 timer laboratorieøvelser
Intro-fasen omfatter forelæsninger, som vil blive gennemført i form af en dialog mellem lærere og elever. Forelæsningerne vil dække relevante emner, der indgår i kurset og vil supplere den valgte litteratur med ekstra forståelse og perspektivering. Slides fra forelæsningerne vil indeholde oplysninger, der ikke nødvendigvis er en del af den tildelte litteratur. Den relevante teori til at udføre den praktiske del af kurset vil blive drøftet under forelæsningerne.
I den praktiske del vil de studerende have mulighed for at anvende den erhvervede viden ved at udføre eksperimenter i tilknytning til nogle af de emner drøftet under forelæsningerne. De studerende vil blive bekendt med moderne teknikker inden for molekylærbiologi, biokemi og cellebiologi. I studie-fase, forventes den studerende at uddybe viden fra forelæsningerne og den praktiske del af kurset ved hjælp af den valgte litteratur. Forelæsningerne og den praktiske del er beregnet til at supplere hinanden og give de studerende de optimale læringsværktøjer.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse og studere tekst-bogkapitler, videnskabelige artikler og hjemmesider, der skal supplere indholdet af forelæsnings slides
- Forberedelse til den praktiske del af kurset
- Skrive en obligatorisk rapport