Videregående Audiologiske Målemetoder

Studienævn for audiologi

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: S850023102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S850023101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 13-04-2021


Varighed: 1 semester

Fagets navn

Videregående Audiologiske Målemetoder

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Christian Brandt chbrandt@health.sdu.dk Klinisk Institut

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Christian Brandt chbrandt@health.sdu.dk Klinisk Institut
Lindsey Van Yper lvanyper@health.sdu.dk Klinisk Institut
Manuella Lech Cantuaria mlca@mmmi.sdu.dk Applied AI and Data Science, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Vibeke Bennedsen vbennedsen@health.sdu.dk Klinisk Institut

Formål og overordnet indhold

Undervisningen gennemgår videregående audiologiske målemetoder som enten bruges klinisk eller som i fremtiden kan blive brugt klinisk. Faget består af en kombination af forelæsninger, videoforelæsninger, gruppearbejde og praktiske øvelser i audiologisk laboratorium. Undervisningen vil også fokusere på hvordan man kan forholde sig kritisk til nye målemetoder. 

Uddannelsens generelle kompetencemål, som skal opfyldes af faget, er markeret nedenfor.

Dimittenden skal:

  1. kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau
  2. udtømmende kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder samt inddrage aktuel international forskning
  3. kunne systematisere kompleks viden og data samt kritisk udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
  4. kritisk kunne mestre fagets forskellige teorier og metoder
  5. have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
  6. kunne argumentere på et videnskabeligt niveau
  7. kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog
  8. kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
  9. tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
  10. anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt
  11. formidle forskningsbaseret viden og diskutere komplekse videnskabelige problemstillinger, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper.
  12. kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller samt kunne indgå i et samarbejde, herunder at kunne modtage og give konstruktiv kritik 
  13. kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia 
  14. anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling
  15. kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog
  16. kunne formulere sig om faglige emner på et fremmedsprog

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Læringsmål:
Formålet er at introducere de studerende til nye audiologiske målemetoder og samtidig træne dem i at analysere videnskabelige artikler og ud fra dem bedømme om de nye målemetoder vil kunne bruges klinisk

Undervisningsform:
Selvstændige studier. Forelæsning. Gruppearbejde. Præstationer fra de studerende. Korte video-guides

Prøveform:
Den studerende bliver bedømt på mundtlig fremlæggelse i løbet af semestret og en afsluttende rapport

Sammenhæng:
Fremlæggelserne i løbet af semestret skal gøre den studerende i stand til at forholde sig kritisk og diskutere de videnskabelige artikler. Den afsluttende opgave giver den studerende mulighed for at samle sine erfaringer og give en mere omfattende argumentation end det normalt er muligt at gøre i løbet af en enkelt undervisningstime

Målbeskrivelse - viden

Ved modulets afslutning skal den studerende:
  • have viden om Test-retest målinger (Bland-Altman plots)
  • have viden om Bias 
  • have viden om Usikkerhed
  • have viden om Specificitet / sensitivitet
  • have viden om Styrke beregninger
  • have viden om Relative og absolut risiko
  • have viden om udvalgte vestibulære målinger
  • have viden om udvalgte Audiologiske målinger

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved modulets afslutning skal den studerende:

  • kunne vurdere nye vestibulære målemetoder ud fra videnskabelige artikler
  • kunne vurdere nye audiologiske målemetoder ud fra videnskabelige artikler
  • kunne vurdere usikkerheden på nye målemetoder
  • kunne vurdere den diagnostiske værdi af målemetoder
  • kunne sammenligne alternative målemetoder

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved modulets afslutning skal den studerende:

  • med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne diskutere fordele og ulemper ved nye målemetoder på baggrund af videnskabelige artikler
  • med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne skriftligt rapportere kvaliteten af videnskabelige studier der beskriver nye audiologiske målemetoder
  • med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne vurdere kvaliteten af nye planlagte studier

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter FAIR principperne for Aktiverende undervisning og aktiv læring.

Følgende indgår: Selvstændige studier. Forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser. Hver undervisningsgang vil være en kombination af diskussion af artikler og gennemgang af praktiske metoder. Nogle af de demonstrationer vil være baseret i Matlab.

Feedback: De studerende vil få mundtligt feedback på deres præsentationer i timerne og på de øvelser der bliver lavet i timerne. Derudover vil de få kort skriftligt feedback på deres afsluttende opgaver.

Skemaoplysninger

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

Dette fag har et omfang af 5 ECTS svarende til 5x27,5 timer = 137,5 arbejdstimer 

Konfrontationstimer: 30 arbejdstimer

Opgaveløsning: 12 timer
Gruppeoplæg: 12 timer
Klinik / virksomhedsbesøg: 6 timer

Forberedelse til undervisningen: 106 timer
Artikellæsning: 44 timer
Forberedelse af fremlæggelse: 22 timer
Opgaveskrivning: 41,5 timer
I alt (skøn): ca. 137,5 arbejdstimer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

I løbet af modulet

Udprøvninger

Eksamen

EKA

S850023102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Fremlæggelser og rapport.

Både fremlæggelser og rapport skal være godkendt for at bestå faget.

Prøveform

Portfolio

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt

ECTS-point

5

Uddybende information

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og niveauet på kandidatuddannelsens 3. semester lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i § 1. nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-5, 7, 8,10, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen. Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Prøveformen ved reeksamen er som ordinær. 

Ekstern kommentar

Faget er identisk med tidligere fag med samme titel (UVAkode: 7834111). Brugte eksamensforsøg overføres automatisk.