Videregående Audiologiske Målemetoder
Fagets navn
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Christian Brandt | chbrandt@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Lindsey Van Yper | lvanyper@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Manuella Lech Cantuaria | mlca@mmmi.sdu.dk | Applied AI and Data Science, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet |
Sekretær
Formål og overordnet indhold
Undervisningen gennemgår videregående audiologiske målemetoder som enten bruges klinisk eller som i fremtiden kan blive brugt klinisk. Faget består af en kombination af forelæsninger, videoforelæsninger, gruppearbejde og praktiske øvelser i audiologisk laboratorium. Undervisningen vil også fokusere på hvordan man kan forholde sig kritisk til nye målemetoder.
Uddannelsens generelle kompetencemål, som skal opfyldes af faget, er markeret nedenfor.
Dimittenden skal:
- kunne afgrænse og definere et fagligt problem på et højt videnskabeligt niveau
- udtømmende kunne undersøge, analysere og løse faglige problemer ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder samt inddrage aktuel international forskning
- kunne systematisere kompleks viden og data samt kritisk udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
- kritisk kunne mestre fagets forskellige teorier og metoder
- have en præcis og konsekvent begrebsanvendelse
- kunne argumentere på et videnskabeligt niveau
- kunne igangsætte og gennemføre en faglig dialog
- kunne fokusere og skabe sammenhæng i løsning af opgaver
- tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
- anvende et sprog - skriftligt og/eller mundtligt - der er emneorienteret, præcist og korrekt
- formidle forskningsbaseret viden og diskutere komplekse videnskabelige problemstillinger, således at det bliver relevant og forståeligt for forskellige målgrupper.
- kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller samt kunne indgå i et samarbejde, herunder at kunne modtage og give konstruktiv kritik
- kunne arbejde selvstændigt, disciplineret, struktureret og målrettet, herunder også kunne overholde deadlines og formalia
- anvende IT som et redskab i forbindelse med såvel informationssøgning som mundtlig og skriftlig formidling
- kunne forstå og anvende faglige tekster på engelsk og på de skandinaviske sprog
- kunne formulere sig om faglige emner på et fremmedsprog
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Læringsmål:
Formålet er at introducere de studerende til nye audiologiske målemetoder og samtidig træne dem i at analysere videnskabelige artikler og ud fra dem bedømme om de nye målemetoder vil kunne bruges klinisk
Undervisningsform:
Selvstændige studier. Forelæsning. Gruppearbejde. Præstationer fra de studerende. Korte video-guides
Prøveform:
Den studerende bliver bedømt på mundtlig fremlæggelse i løbet af semestret og en afsluttende rapport
Sammenhæng:
Fremlæggelserne i løbet af semestret skal gøre den studerende i stand til at forholde sig kritisk og diskutere de videnskabelige artikler. Den afsluttende opgave giver den studerende mulighed for at samle sine erfaringer og give en mere omfattende argumentation end det normalt er muligt at gøre i løbet af en enkelt undervisningstime
Målbeskrivelse - viden
- have viden om Test-retest målinger (Bland-Altman plots)
- have viden om Bias
- have viden om Usikkerhed
- have viden om Specificitet / sensitivitet
- have viden om Styrke beregninger
- have viden om Relative og absolut risiko
- have viden om udvalgte vestibulære målinger
- have viden om udvalgte Audiologiske målinger
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved modulets afslutning skal den studerende:
- kunne vurdere nye vestibulære målemetoder ud fra videnskabelige artikler
- kunne vurdere nye audiologiske målemetoder ud fra videnskabelige artikler
- kunne vurdere usikkerheden på nye målemetoder
- kunne vurdere den diagnostiske værdi af målemetoder
- kunne sammenligne alternative målemetoder
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved modulets afslutning skal den studerende:
- med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne diskutere fordele og ulemper ved nye målemetoder på baggrund af videnskabelige artikler
- med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne skriftligt rapportere kvaliteten af videnskabelige studier der beskriver nye audiologiske målemetoder
- med udgangspunkt i viden og færdigheder kunne vurdere kvaliteten af nye planlagte studier
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter FAIR principperne for Aktiverende undervisning og aktiv læring.
Følgende indgår: Selvstændige studier. Forelæsning. Gruppearbejde. Øvelser. Hver undervisningsgang vil være en kombination af diskussion af artikler og gennemgang af praktiske metoder. Nogle af de demonstrationer vil være baseret i Matlab.
Feedback: De studerende vil få mundtligt feedback på deres præsentationer i timerne og på de øvelser der bliver lavet i timerne. Derudover vil de få kort skriftligt feedback på deres afsluttende opgaver.
Skemaoplysninger
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Dette fag har et omfang af 5 ECTS svarende til 5x27,5 timer = 137,5 arbejdstimer
Konfrontationstimer: 30 arbejdstimer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Fremlæggelser og rapport.
Både fremlæggelser og rapport skal være godkendt for at bestå faget.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt