DM861: Concurrency Theory
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til at: planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau, herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- Give færdigheder i at: beskrive, analysere og løse avancerede datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller, udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor et konkret problem kræver det.
- Give viden om: et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi, baseret på højeste internationale forskning, herunder emner fra fagets forskningsfront; at kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over det datalogiske fagområdes viden, samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
Kurset bygger på kompetencer i diskrete matematik fra bacheloruddannelsen. Kursets indhold kan bruges til en speciale i concurrency-området.
Målbeskrivelse
- repræsentere reele concurrent systemer i de abstrakte modeller dækket i kurset;
- identificere og formalisere typiske nyttige egenskaber af concurrent systemer, ligesom deadlock-freedom;
- bevis egenskaber af concurrent systemer;
- bevis generelle egenskaber af formelle modeller for concurrency.
Indhold
- Procesmodeller for concurrency.
- High-level programmeringssprog til concurrent systemer.
- Inference-systemer til sikkerhed i concurrency.
- Koreografier: sprog, oversættelse og syntese.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Opgaver i løbet af kurset
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningprøve a) | N340005101, DM861: Concurrency Theory |
Udprøvninger
Skriftlig Eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 60 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 30
- Træningsfase: Antal timer: 30
- Total: Antal timer: 60
Forelæsning vil fokusere på indførelsen af teoretiske modeller, programmeringssprog og relevante bevisteknikker.
Træningstimer vil fokusere på at få praktisk erfaring med disse værktøjer.
Studiefase vil bestå af følgende aktiviteter:
- Læsning af skriftligt materiale tildelt af læreren.
- Sammenligning af forskellige inference-baserede systemer.