FY537:Grundlæggende astronomi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til kende og kunne anvende kvalitative og kvantitative modeller for astrofysiske fænomener og processer og kunne diskutere deres gyldighed.
- Give færdigheder i at analysere et astrofysisk problem ud fra forskellige repræsentationer af data og kunne diskutere mulige løsninger.
- Give viden om hvordan astrofysiske data indsamles, bearbejdes og fortolkes fra forskellige datakilder og resultaterne formidles.
Målbeskrivelse
- Kan redegøre for opbygningen af solsystemet og dets komponenter
- Kan redegøre for ligheder og forskelle mellem solsystemet og planetsystemer omkring andre stjerner.
- Kan redegøre for stjerners egenskaber og centrale elementer i stjernedannelse og stjerneudvikling.
- Kan redegøre for den overordnede struktur og dynamik af mælkevejen og andre galakser.
- Kan redegøre for moderne kosmologiske modeller og evidensen, der støtter Big Bang-teorien.
Indhold
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver og mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
5 skriftlige obligatoriske afleveringer gennem kurset, der udgør 50% af den samlede vurdering samt en mundtlig eksamen (50%).
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 54 timer
- Træningsfase 32 timer, heraf eksaminatorier 24 timer og laboratorieøvelser 8 timer
Aktiviteter i studiefasen: Forelæsninger, regneøvelser, computerøvelser og laboratoryøvelser. Kurset vil indeholde nogle korte projektforløb, hvor de studerende vil få brug for computere. MATLAB eller lignende kan bruges til projekterne.
Undervisningen består af en ugentlig forelæsning og to ugentlige eksaminatorietimer. De studerende anvender den viden de har opnået på forelæsningerne i løbet af de to uger til at forberede løsninger af opgaver, som er lagt på Blackboard. Beregningerne og flere detaljer om emnerne diskuteres af alle de studerende og underviseren i eksaminatorietimerne. Undervisningen fokuserer stærkt på state-of-the-art-eksperimenter ud over det grundige teoretiske fundament.