MM561: Innovation
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til at tænke kritisk og udvikle innovative ideer. Dette er vigtigt i mange områder af forskning og privat industri. Disse egenskaber vil blive udviklet ved at studere problemer og innovative løsninger som involverer en matematisk tankegang. Disse eksempler er taget fra både forskning og privat industri og fokuserer på innovation i stedet for endelige produkter.
Kurset har ikke nogen faglige forudsætninger, men er anbefalet i andet studieår. Formålet med kurset er at udvikle en kritisk tankegang og give ideer til hvordan man får innovative ideer.
I relation til kompetenceprofilen af uddannelsen, så er der specielt fokus på følgende:
- Give kompetence til at identificere hvorfor innovation kan være svært i nogle forskningsområder og teknologiske sektorer.
- Give færdigheder til at tænke kritisk om forskellige veje til innovative ideer og strategier.
- Give viden og forståelse af eksempler af innovative ideer i forskning og industri. Specielt hvordan matematisk tankegang bidrager til udviklingen af nye ideer i både forskning og privat industri.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Diskuterer og identificere barrierer for innovation i forskning og industri.
- Behandle informationer omkring et givet område for at opnå foreslag til innovative ideer og kritisk evaluere deres stærke og svage sider.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Innovative ideer, resulterende fra matematisk tænkning.
- Evne til kritisk tænkning, anvendt på problemer i forskning og samfund.
- Uafhængig forskning og diskusion af potentielt innovative ideer for bestemte problemer.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Evalueringen er baseret på et gruppeprojekt eller individuelt projekt og præsentation, som gives en gang i løbet af semesteret. Desuden deltagelse i diskussioner af andre præsentationer fra holdkammerater.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at den studerende deltager i forelæsninger af eksperter i den nyeste forskning og industri, såvel som præsentationer givet af deres klassekammerater.
Der er ca 1 times fremmøde om ugen, i 15 uger.
Det er forventet at belastning er jævn igennem hele semestret.