
BB851: Adfærdens neurale grundlag
Kommentar
Deltagerbegrænsning
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Deltagerbegrænsning
Formål
Formålet med kurset er give studerende forståelse for sammenhængen mellem adfærd og neurobiologi, inklusiv moderne eksperimentelle metoder og data analyse i undersøgelsen af dyreadfærd og neurobiologi.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere neurobiologi og adfærd, analysere og modellere adfærd og neurobiologiske data og anvende simple modeller i biorobotik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetencer til at udføre kvantitative analyser af komplekse data
- Give færdigheder i at planlægge individuelle forskningsprojekter ved brug af teknikker i adfærds- og neurobiologisk forskning.
- Give kompetencer til at styre arbejds- og udviklingssituationer, selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt samarbejde og tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.
- Giver færdigheder i at læse original forskningslitteratur, og at fremlægge neurobiologisk forskning mundtligt og på skrift
- Give viden om grundlæggende og aktuelle emner i neurobiologi og adfærdsforskning
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Opstille og beskrive neurofysiologiske eksperimenter og adfærdsforsøg
- Analysere aktivitet i simple neurale netværk i dyr, og i modeller af dyrs neurale netværk
- Forstå basale mekanismer bag sensorimotorisk indlæring og beslutningstagning i nervesystemer
- Beskrive forsøg og resultater i et fagligt tilfredsstillende sprog.
- Planlægge, udfører og afrapportere et selvstændigt laboratorieprojekt
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Nervesystemet hos invertebrater og vertebrater
- Funktion og evolution af nervesystem og hjerne
- Simple, ’naturlige’ neurale netværk, e.g. central pattern generators
- Interaktion mellem nervesystem og krop, og hvordan det former adfærden
- Sensorimotorisk integration og beslutningstagning i nervesystemet
- Psykofarmakologi
- Kvantitativ analyse af komplekse data
- Eksperimentelle undersøgelser, posterpræsentation
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
For at bestå forudsætningsprøven forventes 100 % deltagelse i laboratorieøvelserne.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N110039101, BB851: Adfærdens neurale grundlag |
Udprøvninger
Rapport over laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 10 timer
- Træningsfase 40 timer, heraf projekt: 16 timer og laboratorieøvelser: 24 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse videnskabelige artikler
- Kritisk refleksion og kommentarer til artikler
- Forberedelse til plenum-fremlæggelser
The course takes place at SDU and contains lectures and several day-long laboratory exercises. Each group will present their experiment, analysis and conclusions in a poster session.