BB542: Livshistorier hos fisk
Kommentar
04018101 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset afvikles henover sommeren 2020 i ugerne 27 og 28 med eksamen i uge 31 og rapportaflevering i uge 32. I kurset indgår blandt andet en tur til Fjord og Bælt onsdag i uge 27 samt en tur til Gyldensteen i weekenden i uge 27 for gruppe 1, mens turen til Gyldensten for gruppe 2 finder sted mandag og tirsdag i uge 28.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til grundlæggende færdigheder indenfor mikroskopi og kunne anvende Microsoft Excel, Word og Blackboard
Formål
Kurset har til formål at give den studerende indblik i livshistorier, økologi og forvaltning af fisk i marine og ferske miljøer samt anvendelse af populationsøkologiske data i den nuværende forvaltning af danske arter. Kurset supplerer andre kurser inden for zoologi og økologi der omhandler fisk.
Kurset kan tages uden forudsætninger og giver et grundlag for at studere andre akvatisk eller økologisk orienterede emner, der kan indgå i bachelor- eller kandidatuddannelsen i biologi. Det anbefales dog, at de studerende har en forudgående viden eller samtidigt følger BB547 (Økologi A), BB548 (Feltkursus i økologi) og BB525 (Zoologi og Evolution)
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- at opnåen indledende forståelse for den evolutionære udvikling, diversitet, livshistorie og populationsbiologi samt økologi for ferske og marine arter af fisk;
- Forstå samspillet mellem naturlige og introducerede fisk og deres omgivelser;
- Forstå, hvordan man bruger en række forskningsmetoder i studier af marine fisk og ferskvandsfisk;
- Formulere simple prøveudtagningsstrategier og udarbejde en tilhørende ansøgning om et forskningsprojekt
- Gennemføre felt- og laboratorieundersøgelser for at undersøge populationsøkologi for udvalgte arter
- Udføre kvalitative og kvantitative målinger på populationer af udvalgte arter
- Præsentere og evaluere egne data, samt skrive en rapport.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Identificere og redegøre for nulevende fiskearters evolution og diversitet
- Beskrive forskellige typer af livshistorier hos marine og ferskvandsfisk
- Redegøre for de forskellige trin i fisks livscycler, og de processer, der regulerer samfundsstruktur og hyppighed i hvert trin
- Forstå hvordan fisk kan påvirke deres miljø
- Forstå hvordan invasive fiskearter påvirker miljøet
- Udfører kvalitative og kvantitative målinger på populationer af udvalgte kystnære arter
- Opstille prøvetagningsprogrammer for at undersøge antropogene og naturlige påvirkninger af fiskepopulationer
- Indsamle og behandle egne data, præsentere og evaluere disse data og producere en videnskabelig rapport.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Evolutionær historie og diversitet hos moderne fisk
- Fiskesamfundets strukturer
- Livshistorie og livscyklus
- Livscyklusfaser hos æg- og larver
- Populationsdynamik
- livscyklusfaser hos juvenile og voksne
- Hvordan fisk bruger forskellige levesteder
- Antropogene og naturlige miljøpåvirkninger af fisk
- Indflydelse af fisk på deres miljø
- Effekter af invasive fisk
- Forskningsmetoder i felt og laboratorie
- Anvendelse af økologiske data til forvaltning af ferskvandsarter og marine arter
Litteratur
Helfman, G.S., Collette, B.B., Facey, D.E. & Bowen, B.W. 2009. The Diversity of Fishes: Biology, Evolution, and Ecology. Second Edition. Wiley-Blackwell, Chicheser, UK. xvi + 720 pp
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
2 dage Gyldensteen feltøvelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forårsversionen - forår
Juli/august version - juli/august
Udprøvninger
Ekskursion til Fjord & Bælt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forårs versionen - forår
Juli/august versionen - juli/august
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100047101, BB542: Livshistorier hos fisk |
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N100047101, BB542: Livshistorier hos fisk |
Udprøvninger
Portfolio bestående af teoretisk eksamen og en rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Hjælpemidler tilladt til projektrapporten.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer:2
- træningsfase: Antal timer: 23 timer, heraf 5 timer eksaminatorier, 10 timer laboratorieøvelser og 6 timer ekskursion
Kurset baseres på en blanding af forelæsninger, feltarbejde, diskussion og gruppearbejdsøvelser samt praktiske øvelser i felt og laboratorier. Økologi er i høj grad en praktisk videnskab, og denne række aktiviteter vil give de studerende en afbalanceret eksponering for ikke kun ny viden fra forelæsninger, men også en række færdigheder, der er afgørende for moderne praksis. Disse omfatter prøvetagning, formulering af projektforslag, præsentationsfærdigheder og praktiske (felt / laboratorium) forskningsmetoder. Forelæsninger dækker en bred vifte af emner, og opgaver vil blive linket tilbage til relevante forelæsninger. Opgaverne vil være interaktive.
Ovennævnte plan suppleres med muligheden for at give de studerende aktuelle eksempler på populationsøkologiske data, der bruges til at regulere fiskearter i Danmark. Dette vil blive dækket af gæsteforelæsere fra andre universiteter og andre interessenter involveret i forvaltning i Danmark. Gæsteforelæsningerne vil blive efterfulgt af en mulighed for de studerende for at møde gæsterne i sociale omgivelser.
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af opgaver udenfor undervisningstiden
- Gennemgå forelæsninger
- Forberedelse til eksamen