FY819: Introduktion til Strukturundersøgelser ved hjælp af Store Anlæg
Kommentar
Bemærk: Aflyst F20 pga ingen tilmeldte.
Hvis der er færre end 12 studerende tilmeldt, kan kurset evt. blive afholdt med en anden undervisningsform.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- have solidt kendskab til grundlæggende elementer i deres uddannelses emner
- kunne tilegne sig ny viden og foretage litteratursøgning ved brug af elektroniske databaser
- være interesseret i at uddybe den specifikke viden om deres tidligere uddannelse for dets ekspansion mod LSF-relaterede studier
Formål
Øresundsområdet kommer til at være vært for to af de mest avancerede lyskilder, ESS og MaxLAB. Disse faciliteter vil give state-of-the-art instrumentering til studiet af materialer med hensyn til struktur og dynamik, med høj opløsning med hensyn til position og tid. Første instrumenter vil begynde at arbejde i slut 2019, og den fulde instrument-suite for regelmæssige brugertjenester vil begynde i 2023. Kurset vil give opmærksomhed til potentialet i store anlæg (LSF) og give en introduktion til brug af røntgenstråler og neutroner til undersøgelse af kondenserede stoffer. Det henvender sig til studerende fra alle discipliner (hovedsagelig naturvidenskab som fysik, kemi, bio- og sundhedsvidenskab, materialer videnskab og teknik, men også de studerende fx i arkæologi, mfl.) med interesse for at læse om avancerede metoder til studiet af strukturen sammensætning eller dynamikken i kondenserede systemer på høj opløsning. Studerende vil lære om grundlæggende interaktionsmekanismer af røntgenstråler og neutroner med stof og derefter vende sig imod typiske applikationer ved spektroskopiske, sprednings-, og billeddiagnostiske metoder. Kursets emner vil behandle karakteristiske spørgsmål vedrørende bløde og uorganiske materialer. Systemer vil omfatte tynde film, isolerede og kondenserede makromolekyler (proteiner, polymerer), sammensatte funktionelle materialer. Kurset skal fungere som en platform til at udforske det videnskabelige potentiale og den samfundsøkonomiske relevans af LSFs. En udflugt med et besøg på Lund / Malmö science campus eller DESY campus i Hamburg vil blive overvejet.
2) Kurset bygger på den grundlæggende viden opbygget i løbet af bacheloruddannelsen i de specifikke emner (fysik, biovidenskab, erhvervsgeografi, medievidenskab mfl.). Denne base vil blive suppleret med revision af grundlæggende optik og en forståelig introduktion til de særlige aspekter af LSF-eksperimenter. Typiske emner forbundet med forudgående uddannelse vil blive behandlet ved at kikke på videnskabelige spørgsmål, potentielle industrielle anvendelser til problemløsning og overførsel af viden.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
• Give kompetence til at definere problemer som kan undersøges med LSF-eksperimenter
• Give færdigheder til at planlægge og gennemføre eksperimenter med brug af LSF-eksperimenter
• Give viden om og forståelse af:
o instrument design til optiske karakterisering af materialer
o virkningen på overgangen fra synligt lys til bølger med mindre bølgelængde
o videnskabelige begreber bag LSF-eksperimenter
o de typiske problemer, der kan løses ved LSF-eksperimenter potentiale og begrænsninger for LSF-eksperimenter
o overførsel af viden om brug af avancerede teknikker til løsning af problemer i materialevidenskab til anvendelse i produktudvikling
o overførsel af viden til det brede publikum
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at
• tænke og arbejde tværfagligt
• erhverve ny viden om anvendelsen af LSF-metoder
• forberede og bidrage til et seminar om et udvalgt (videnskabeligt) emne inden for kursets kontekst
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
• revision af optik med hensyn til brug i materiale karakterisering og -udvikling
• introduktion til X-ray og neutron LSF-faciliteter, herunder instrumentering og metoder
• introduktion til typiske videnskabelige emner for anvendelse af LSF-instrumentering
• udforskning af muligheder for nye anvendelser af LSF-instrumentering
• videnskabelig kommunikation og færdigheder inden for viden overførsel
Litteratur
Toyoko Imae, Toshiji Kanaya, Michihiro Furusaka, & Torikai, N. (2011). Essentials of Neutron Techniques for Soft Matter. Hoboken, NJ, USA: Wiley.
Als-Nielsen, J., and McMorrow, D. (2011). Elements of Modern X-ray Physics (2nd Edition ed.): Wiley.
individual notes
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Præsentation af seminar-foredrag
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Hver studerende giver et seminar om et valgt emne af en varighed på ca. 30 minutter. Handout af powerpoint.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N510023101, FY819: Introduktion til Strukturundersøgelser ved hjælp af Store Anlæg |
Udprøvninger
Tekst om emnet fra eget seminarforedrag, skrevet i et videnskabeligt format, på dansk eller engelsk.
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Skriftlig opgave skal være mindre end 10 sider inkl. forside og referencer.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Der er mødepligt til alle seminarer holdt af kursets deltagere. Ekskursionen giver et indtryk af den faktiske situation ved store faciliteter med hensyn til udstyr, arbejdsområde og tilgang til instrumenter. Seminar foredrag med og efterfølgende aflevering af udarbejdet tekst om emnet til alle skal sikre at alle deltagere, og deres temaer, bliver forbundet.
Aktiviteter i studiefasen
- discussionsmøder med andre studerende og med underviser (efter personligt aftale)\
- oplæsning om metoder
- forberedelse til seminar foredrag (varighed: 30 min):
1. individuelt litteratur studie for at udarbejde (videnskabelig) præsentation
2. møde med underviser for at diskutere detaljer
3. opsættning af en individuel seminar præesentation i form af en didaktisk powerpoint
4. individuel skrivning en sammenfattende artikel om det valgte seminaremne (i videnskabelig format, ~10 sider)