FY819: Introduktion til Strukturundersøgelser ved hjælp af Store Anlæg

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: N510023112, N510023102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N510023101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 07-10-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Bemærk: Aflyst F20 pga ingen tilmeldte. 

Hvis der er færre end 12 studerende tilmeldt, kan kurset evt. blive afholdt med en anden undervisningsform.

Indgangskrav

 Bestået bachelorgrad.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • have solidt kendskab til grundlæggende elementer i deres uddannelses emner
  • kunne tilegne sig ny viden og foretage litteratursøgning ved brug af elektroniske databaser
  • være interesseret i at uddybe den specifikke viden om deres tidligere uddannelse for dets ekspansion mod LSF-relaterede studier

Formål

1) Kurset har til formål at introducere de studerende til spredningsbaserede metoder ved Large Scale Faciliteter:

Øresundsområdet kommer til at være vært for to af de mest avancerede lyskilder, ESS og MaxLAB. Disse faciliteter vil give state-of-the-art instrumentering til studiet af materialer med hensyn til struktur og dynamik, med høj opløsning med hensyn til position og tid. Første instrumenter vil begynde at arbejde i slut 2019, og den fulde instrument-suite for regelmæssige brugertjenester vil begynde i 2023. Kurset vil give opmærksomhed til potentialet i store anlæg (LSF) og give en introduktion til brug af røntgenstråler og neutroner til undersøgelse af kondenserede stoffer. Det henvender sig til studerende fra alle discipliner (hovedsagelig naturvidenskab som fysik, kemi, bio- og sundhedsvidenskab, materialer videnskab og teknik, men også de studerende fx i arkæologi, mfl.) med interesse for at læse om avancerede metoder til studiet af strukturen sammensætning eller dynamikken i kondenserede systemer på høj opløsning. Studerende vil lære om grundlæggende interaktionsmekanismer af røntgenstråler og neutroner med stof og derefter vende sig imod typiske applikationer ved spektroskopiske, sprednings-, og billeddiagnostiske metoder. Kursets emner vil behandle karakteristiske spørgsmål vedrørende bløde og uorganiske materialer. Systemer vil omfatte tynde film, isolerede og kondenserede makromolekyler (proteiner, polymerer), sammensatte funktionelle materialer. Kurset skal fungere som en platform til at udforske det videnskabelige potentiale og den samfundsøkonomiske relevans af LSFs. En udflugt med et besøg på Lund / Malmö science campus eller DESY campus i Hamburg vil blive overvejet.

2) Kurset bygger på den grundlæggende viden opbygget i løbet af bacheloruddannelsen i de specifikke emner (fysik, biovidenskab, erhvervsgeografi, medievidenskab mfl.). Denne base vil blive suppleret med revision af grundlæggende optik og en forståelig introduktion til de særlige aspekter af LSF-eksperimenter. Typiske emner forbundet med forudgående uddannelse vil blive behandlet ved at kikke på videnskabelige spørgsmål, potentielle industrielle anvendelser til problemløsning og overførsel af viden.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
•    Give kompetence til at definere problemer som kan undersøges med LSF-eksperimenter
•    Give færdigheder til at planlægge og gennemføre eksperimenter med brug af LSF-eksperimenter
•    Give viden om og forståelse af:
o    instrument design til optiske karakterisering af materialer
o    virkningen på overgangen fra synligt lys til bølger med mindre bølgelængde
o    videnskabelige begreber bag LSF-eksperimenter
o    de typiske problemer, der kan løses ved LSF-eksperimenter potentiale og begrænsninger for LSF-eksperimenter
o    overførsel af viden om brug af avancerede teknikker til løsning af problemer i materialevidenskab til anvendelse i produktudvikling
o    overførsel af viden til det brede publikum

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at
•    tænke og arbejde tværfagligt
•    erhverve ny viden om anvendelsen af LSF-metoder
•    forberede og bidrage til et seminar om et udvalgt (videnskabeligt) emne inden for kursets kontekst

    Indhold

    Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
    •    revision af optik med hensyn til brug i materiale karakterisering og -udvikling
    •    introduktion til X-ray og neutron LSF-faciliteter, herunder instrumentering og metoder
    •    introduktion til typiske videnskabelige emner for anvendelse af LSF-instrumentering
    •    udforskning af muligheder for nye anvendelser af LSF-instrumentering
    •    videnskabelig kommunikation og færdigheder inden for  viden overførsel

      Litteratur

      Toyoko Imae, Toshiji Kanaya, Michihiro Furusaka, & Torikai, N. (2011). Essentials of Neutron Techniques for Soft Matter. Hoboken, NJ, USA: Wiley.

      Als-Nielsen, J., and McMorrow, D. (2011). Elements of Modern X-ray Physics (2nd Edition ed.): Wiley.

      individual notes

      Eksamensbestemmelser

      Forudsætningsprøve a)

      Tidsmæssig placering

      Forår

      Udprøvninger

      Præsentation af seminar-foredrag

      EKA

      N510023112

      Censur

      Intern prøve, en bedømmer

      Bedømmelse

      Bestået/Ikke bestået

      Identifikation

      Studiekort

      Sprog

      Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

      Hjælpemidler

      Oplyses på kurset

      ECTS-point

      0

      Uddybende information

      Hver studerende giver et seminar om et valgt emne af en varighed på ca. 30 minutter. Handout af powerpoint.
      Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

      Eksamenselement a)

      Tidsmæssig placering

      Juni

      Forudsætninger

      Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
      Delprøve Forudsætningsprøve a) N510023101, FY819: Introduktion til Strukturundersøgelser ved hjælp af Store Anlæg

      Udprøvninger

      Tekst om emnet fra eget seminarforedrag, skrevet i et videnskabeligt format, på dansk eller engelsk.

      EKA

      N510023102

      Censur

      Intern prøve, to eller flere bedømmere

      Bedømmelse

      7-trinsskala

      Identifikation

      Fulde navn og SDU brugernavn

      Sprog

      Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

      Hjælpemidler

      Oplyses på kurset

      ECTS-point

      5

      Uddybende information

      Skriftlig opgave skal være mindre end 10 sider inkl. forside og referencer. 

      Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

      Vejledende antal undervisningstimer

      40 timer per semester

      Undervisningsform

      Undervisningen vil bestå af 4 introduktionsforelæsninger, hvor mindst et foredrag holdes af en gæst fra en af de store faciliteter, over et typisk emne. Derefter vælger hver studerende et specielt tema omkring anvendelse af store (sprednings-) faciliteter, eller / og specifikke metoder i de store faciliteter. Stoffet vil blive gennemarbejdet som hjemmearbejde, og detaljer bliver afklaret i dialogform gennem spørgsmål, delvist gennem individuelle møder med underviseren og delvist som fælles diskussion. Der er således kun et par specifikke forelæsningstimer; i stedet er der fælles mødetimer, der bliver aftalt med hele gruppen, og seminartimer. Timerne er fortrinsvist en blanding af en åben diskussion og forklaringer, og fælles dialog.

      Der er mødepligt til alle seminarer holdt af kursets deltagere. Ekskursionen giver et indtryk af den faktiske situation ved store faciliteter med hensyn til udstyr, arbejdsområde og tilgang til instrumenter. Seminar foredrag med og efterfølgende aflevering af udarbejdet tekst om emnet til alle skal sikre at alle deltagere, og deres temaer, bliver forbundet.


      Aktiviteter i studiefasen 

      • discussionsmøder med andre studerende og med underviser (efter personligt aftale)\
      • oplæsning om metoder
      • forberedelse til seminar foredrag (varighed: 30 min):
        1.    individuelt litteratur studie for at udarbejde (videnskabelig) præsentation
        2.    møde med underviser for at diskutere detaljer
        3.    opsættning af en individuel seminar præesentation i form af en didaktisk powerpoint
        4.    individuel skrivning en sammenfattende artikel om det valgte seminaremne (i videnskabelig format, ~10 sider)

      Ansvarlig underviser

      Navn E-mail Institut
      Beate Klösgen kloesgen@sdu.dk PhyLife Center for Biomembranfysik

      Skemaoplysninger

      Administrationsenhed

      Fysik, kemi og Farmaci

      Team hos Uddannelsesjura & Registratur

      NAT

      Udbudssteder

      Odense

      Anbefalede studieforløb

      Profil Uddannelse Semester Udbuds periode